Peewee
Någon som använder Peeweelåda? Hur funkar det?
Jag har inte just market Peewee men en liknande låda som fungerar lika dant.
Det fungerar som så att man har ett tunt lager träpellets i botten på övre lådans "galler/håliga golv" och dem löser upp sig när katten kissar. Spånet krafsas ner i botten på underlådan och hamnar där emedan bajset ligger kvar ovanpå pelletsen och får plockas som vanligt ur en kattlåda.
Träströet som landar i bottenlådan kan man kompostera då det innehåller trä dvs finfördelat biologiskt material.
👍
Själv älskar jag den varianten. Tyvärr är peewees lådor för små för mina katter så jag har fått göra en egen variant av en större modell kattlådor.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Jag har Peeweelåda och använder värmepellets. Fungerar alldeles utmärkt för min katt. Bajset kan man spola ner direkt i toaletten och som #1 skriver så komposterar man spånet som samlas i den undre lådan.
Jag rekommenderar en långsam tillvänjning, vilket fungerade på min katt. Jag hade en vanlig låda också som jag slängde ner en näve pellets i då och då så det blev bara mer och mer pellets i den. Till slut började han kissa i Peeween och efter ett tag så tog jag bort den vanliga lådan för att testa, eftersom han ännu inte bajsat i den. Och det gick bra.
1-2 ggr i veckan tömmer jag den undre lådan och när pelletsen i övre lådan börjar lukta urin så tömmer jag den helt och gör rent och så fyller jag på med helt ny pellets.
Billigt, miljövänligt och helt dammfritt.
Jag har en men använder den inte om jag inte behöver en låda till. Katterna är inte lika förtjusta i den.
//
Lena
Funkade inte jättebra här hemma så vi gick tillbaka till EverClean. När vi har kattungar får de ha PeeWee i början.
Jag använder peewee och tycker det fungerar fantastiskt. Ingen lukt och miljövänligt. Min underbara Ragdoll Holly var uppfödd med Peewee låda, det var där jag lärde mig det.

Har en låda med peewee som katten kissar i och ett akvarium (höga kanter) med ÖkoPlus där han kissar och bajsar. Min katt är dålig med att krafsa runt lådan så det mesta ligger i det övre lagret och suger åt sig och sväller okontrollerat. Det var mycket bättre när jag hade två katter och båda använde lådan, men som ensam katt blir det inte gjort tillräckligt.
Men kommer aldrig återgå till något annat kattlådematerial än träbaserat. Sand och papperspellets irriterar luftvägarna.
Min krafsar inte heller tillräckligt, men jag tittar till lådan i alla fall 2 ggr per dag och tar bort bajs och hjälper till att krafsa ner spånet med spaden. Tycker inte att det sväller okontrollerat, mer än det som blir blött när han kissar.
#6 Hur mycket pellets har du i lådan då? det ska ju bara vara ett tunt litet lager på botten. Jag har inte mer än att det knappt täcker botten ens en gång.
Dessutom gör även jag som #7 och krattar efter i lådan när jag ändå plockar bajset. Har en liten leksakskratta i plast som passar perfekt att kratta med!
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Har nu helt gått över till PeeWee. Måste säga att den är grym! Luktar ingenting