Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1465 ggr
EmelieZachrisson
0

Kastrering

Jag har en lite fråga angående kastrering. Jag har precis kastrerat mina två killar på 7 månader och det gick jättebra. Men nu när de har kommit hem får de panik av sina trattar. De springer in i väggar och dörrar och är jättestressade och det gör verkligen ont att de dem så ledsna och stressade! Min ena kille kissade ner sig och det har han aldrig gjort tidigare så vi har fått duscha honom två gånger med vatten och yes för att få bort doften. Nu ligger de bara och är jätteledsna och enligt veterinären ska de ha tratt i 7-10 dagar. Jag tänkte fråga hur ni har gjort efter kastrering, behöll ni tratten på eller höll ni dem under uppsikt?

[HundochKatt]
2

Är det hanar så behöver de verkligen ingen tratt efter kastreringen. Jag hade ingen på min och har aldrig haft när jag kastrerat mina hanar. 

Så jag skulle ta bort dem omedelbart. 

Jag fick inte ens med mig någon tratt sist jag kastrerade min då 6 mån ragdoll.

EmelieZachrisson
0

Det var precis det jag läst innan att hanar inte får någon tratt så vi blev så förvånade när de hade trattar när vi hämtade dem. De mår så dåligt av dem, men då tror jag vi tar av dem. Tack för svar! :)

OberonsMatte
0

Jag harinte heller haft tratt på minar hanar efter kastrering.

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
0

Hankatter brukar inte behöva tratt. Har aldrig haft tratt på hankatter. Ta av dem.

Om tratt skulle behövas rekommenderar jag istället ProCollar (eller liknande). Funkar mycket bättre på katter eftersom inte synfältet och rörelsefriheten påverkas på samma sätt. Jag har slutat med trattar helt och hållet. Använder bara uppblåsbara kragar.

Junkan
0

Det är inte så att kulorna inte satt på rätt plats? Då får de operera samt tratt gället,mså blev det för min birmakille.

Junkan
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det brukar gå bra med tratt trots allt.

OberonsMatte
0

#6 Att låta katten prova på och vänja sig vid tratt är alltid bra. Likaså att ha en tratt hemma i beredskap. Om olyckan är framme och man akut behöver hindra katten från att slicka på päls eller sår, är den väldigt bra att ha till hands.

Sajtvärd Katter iFokus

.m.m
0

Vi har iofs två flickor men mina vantrivdes och blev rädda av tratten också. Vi bytte ut tratten mot en avklippt strumpa istället. De påminde förvisso om grannens tax, men annars var den mycket bättre hälsar mina damer. :)

Lagavulin
0

Ha aldrig haft tratt

EmelieZachrisson
1

Tack alla för era svar! Jag har tagit av trattarna på dom och håller koll så de inte slickar för mycket :)