Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2026 ggr
[HammyPaws]
0

Jamar hela tiden

Hejsan!

Vi har två kastrerade ragdoll honor födda 9 maj 2014 och den ena tjejen jamar nästan hela tiden på min sambo. Hon älskar att sitta på hans axlar men han kan ju inte ha henne där hela tiden… När han tar upp henne dit slutar hon såklart jama för en stund, men efter ett tag hoppar hon ner och då börjar processen igen. Varför är hon missnöjd? Vi har innätad balkong och hon har ju en syster att leka med. Vi tar inte ut dem i koppel, tror ni att det hade hjälpt? Vi är rädda att de alltid ska vilja gå ut i koppel och vara missnöjda här inne i så fall.

Carrosh
1

Det kan inte vara så att hon helt enkelt är pratig? En del katter är ju det. 🙂

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

[HammyPaws]
0

Så kan det kanske vara :) Hennes mamma är väldigt pratig. Men vad ska vi göra när hon jamar?

Carrosh
0

Är det så att hon bara är pratig så är det så hon är, Det är väl bara att gilla läget. Även om det kan vara enerverande tidvis med någon som pratar jämt så är det ju också hur härligt som helst med en katt som pratar med en. Katter kan ju jama en del på en också när de behöver uppmärksamhet. Får hon mycket uppmärksamhet av er? Är ni hemma mycket? Aktiverar ni henne? Har hon någon kattkompis eller är det ni som står för all uppmärksamhet?

\m/

[HammyPaws]
0

#3 Har du inte läst mitt inlägg? :) Det står där att vi har två ragdollkatter. Så ja, hon har en kompis! Vi ger henne så klart uppmärksamhet, vi leker med henne, vi kelar mycket, men vi kan ju inte ge henne uppmärksamhet HELA tiden. Jag är hemma varje dag pga arbetslöshet (ska börja plugga snart dock). Och vi har som sagt innätad balkong som hon kan gå ut på… Så hon kanske bara är pratig då? För vår andra katt jamar ingenting, och visar inga tecken på rastlöshet.

Carrosh
0

#4 Ber om ursäkt, missade det (lite trött efter nattveckan på jobbet).

Låter ju som att det bara är att hon är pratig då. :)

\m/

[HammyPaws]
1

#5 Ingen fara 🤗 Hoppas det!

OberonsMatte
2

Det är individuellt hur pass pratbenägna katter är, men till viss del kan man  påverka det genom att tänka på sitt eget beteende. Varje gång man svarar och ger respons på pratet uppmuntrar man katten att jama ännu mer.

Att påkalla din sambos uppmärksamhet och bli upplyft på axeln har blivit en rolig aktivitet, som förstärks varje gång han följer det inlärda mönstret genom att svara och lyfta upp henne.

Jag tror att du själv nog kan förstå hur man bryter det?

Kanske är det även själva grejen att sitta högt upp som hon gillar? Har ni ordnat så att hon i övrigt har ordentligt med högt belägna platser att vistas på?

Sajtvärd Katter iFokus

[HammyPaws]
1

#7 Ahh, så kanske det är. Vad jobbigt att neka henne det myset :( Jaa, så kanske det är. Vi har ett katträd som vi flyttar ut till balkongen sommartid (198 cm ungefär, min sambo är 2 m så är ju inte så stor skillnad) men vi ska köpa ett till så vi kan ha både och :)