Torrfoder eller blötmat?
Hej. Mina föräldrar vägrar att ge vår katt blötmat eftersom att de anser att hon bara spyr av det (vilket hon endast gör då de ger för mycket åt gången). De tror även att blötmat är ungefär som hamburgare (onyttigt). Jag har dock läst på x antal ställen att en diet på bara torrfoder och vatten inte är bra.
Vad är det som egentligen stämmer?
Har ni några trovärdiga länkar till sidor som visar sanningen?
Tvärtom! Blötmat är bättre för det innehåller vätska som en katt behöver.
De har av naturen bristande törstreflex som medför att de sällan eller aldrig dricker tillräckligt med vatten för att kompensera bristen i torrfoder.
En katt är designad för att få merparten av vätskan från sina bytesdjur, som har kring 65-75 % vätska jämfört då med torrfoder som har 8-10 %.
Troligtvis så tycker er katt om blötmat så mycket så att han hetsäter och äter för mycket på en gång och då blir det ofta så att de kräks.
Här finns några kortfattade artiklar på engelska, men de finns fritt översatta här på Ragdoll i fokus också.
Mina kräks också av blötmat plus får sprutdiarre. Och dom hetsäter verkligen inte. Jag tror den där - i mina ögon otroligt äckliga - blötmaten inte är något vidare bra sammansatt. Jag har provat många olika sorter. Bäst är dom där dyra småburkarna som består mest av socker och som man av den orsaken inte vill ge. Sämst är de sorter som sägs ska vara bra - och som katterna inte äter så gärna. Mina båda äter pyttelite blötmat när burken är nyöppnad, sen vill dom inte ha mer. Så mina äter i stort sett bara torrfoder. Vilket alla mina katter alltid gjort och dessutom alla katter jag känner gör. Ingen har någonsin blivit sjuk av det. Så jag tror inte på all skrämselpropaganda runt torrfoder. Och inser att nu får jag snabbt 99 % av alla medlemmar i forumet på mig! :)
//
Lena
Skrämselpropaganda? Ja, så kan man ju givetvis se det. 😎Men betänker man hur en katt är uppbyggd och vad den är ämnad att äta i det vilda, så är ju inte torrfoder det bästa.
Framförallt då det gäller vätskebristen. Visst, det finns säkert katter som fixar att äta torrfoder i hela sitt liv och enbart det, men alltför många katter får problem med njurarna pga vätskebristen. Mycket av katternas problem med det nämnda kan undvikas genom att ge dem mat som innehåller vätska i tillräcklig mängd. Då spelar det mindre roll om det är Barf eller blötmat, även fast det förstnämnda är det allra bästa och mer naturligt för katten.
Sedan finns det ju katter som blir lösa i magen av blötmat, men det finns så många produkter som man kan testa och det största felet tror jag ändå är att de är vana vid torrfoder = får alltså i sig för lite vätska och då givetvis så blir kottarna hårdare. Och om man inte ger blötmat mer än någon gång i bland och kanske i för stor mängd på en gång, så reagerar de med lös mage. De får ju i sig vätska!
Torrfoder är definitivt inte bra sammansatt, i alla fall de flesta av dem som innehåller då en hel del spannmål. En katt är inte gjord för att äta spannmål, den kan inte ens tillgodogöra sig vegetabilier i för stor mängd. Tänker man på naturen så får katterna i sig minimalt med vegetabilier/fibrer genom bytesdjurens maginnehåll och päls.
En katt kan heller inte tillgodogöra sig/ta hand om kokt kött fullt ut, som blötmat är. Den är helt enkelt inte designad för det, även fast ALL blötmat är bättre än vad torrfoder är. Det allra bästa är alltså rå föda, pga vätskan och att den lättare kan ta upp alla näringsämnen i det än processat och torkade produkter.
Tittar man på innehållet på de olika blötmaten som finns på marknaden så ÄR Mjau och Bozita det allra bästa. Det innehåller enbart animaliska produkter (förutom geleämnen till sås/gele) jämfört med många andra som innehåller en stor del av vegetabiliska ingredienser som spannmål (det är billigare att tillverka då) och socker. Socker har jag ingen förståelse för att man använder, för faktum är att katten saknar receptorer för att känna smaken av socker/sötma. MEN, de kan likaväl bli beroende av socker som våra kroppar kan bli. Dessutom så riskerar man att katten utvecklar diabetes betydligt lättare om man utfodrar med spannmål och socker.
Om man skulle vilja sluta ge torrfoder till sin katt och den inte alls är van vid blötmat så föreslår jag att man bara ger en liten klick till en början och ökar successivt mängden, så katten hinner vänja sig vid det. Visst, de kan bli lite lösa i magen ändå och kanske även kräkas, men det brukar oftast ge med sig efter ett tag.
Jag själv Barfar ju min katt, men ger ibland Mjau på tetra (när jag inte tagit fram tillräckligt med Barf och/eller det inte hunnit tina) och då kan bajset bli något lösare men inte så att det rinner utan det är fortfarande kottar och trots att katten inte är van vid att äta Mjau varje dag. Jag anser också att Mjau på tetra är något bättre än burkmaten.
Men givetvis så får var och en bestämma själv vad den vill utfodra sina katt/katter med, men man ska vara medveten om riskerna (vätskebrist, diabetes, njurproblem) och har man tur så kanske katten aldrig drabbas av det negativa men man minimerar riskerna med bra och riktig föda givetvis.
Själv har jag haft många katter genom åren och jag har varit dum nog att ge dem torrfoder (för jag visste inte bättre och köpte tillverkarnas propaganda) och trots att de jagade en hel del själva så har flera av mina katter fått njurproblem och det vill jag förhindra så gott det går med nuvarande katt och ev. framtida katter med att ge dem den mat de är ämnade att äta och kan tillgodogöra sig.
Torrfoder får inte min katt över huvudtaget men skulle kunna tänka mig att ge någon bit som godis (det är det enda det duger till anser jag) men istället har jag torkat kött som han får som godis.
Har också upplevt att katterna blir lite lösa i magen av blötmaten….just nu använder jag Applaws och Canagans blötmat som innehåller mest rent kycklingkött som både dom vuxna och kattungarna verkar tåla bra:)) är inget fullfoder så dom får det som lite extra gott….
Är inte helt främmande till att ge barf i framtiden om det kommer som fullfoder….
Har använt Orijens torrfoder men valt att helt gå ifrån detta torrfoder då mina blivit kassa imagen av detta!
Använder just nu Royal Canine perser kitten då detta är väldigt milt foder för magarna.
jag anser att det är inte bara att säga att det ena eller andra är bäst för katterna, man får faktiskt prova sig fram….
Alla katter fungerar naturligtvis inte på precis samma sak, så givetvis får man ju prova sig fram lite grann, men det är ju underförstått. 😎
Men tittar man på vad katten äter av naturen och tex. tittar på vad en mus innehåller så är det ju kött, ben, inälvor. Vegetabilier/fibrer är ju endast några få %. Tittar man på vad de större kattdjuren äter för byten så är det ju kött, ben och inälvor. Så jo, katter är ämnade att äta kött, och det är då av naturen det bästa för kattdjuren.
Sedan kan det ju finnas orsaker till att det kanske inte fungerar på alla tamkatter, eller ägarna tror att det inte fungerar efter några försök. En stor del av katterna klarar en drastisk övergång, med kanske lite lös mage ett tag, medan andra får man vara lite försiktigare med. Men jag är övertygad om att alla katter kan äta rå föda och/eller blötmat, men det gäller ju att dels göra/ge rätt blandning med det förstnämnda och prova sig fram vilken blötmat katten fungerar bäst på. Ibland kan det sistnämnda innebära en blandning av tex. två produkter eller en blandning av rått och blött.