Ragdoll som äter av hundens mat!
Min ena ragdoll hona har börjat äta av hundens fourfriends torrfoder, hon har ju själv också fourfriends men kitten, (just denna katt bryr sig inte om blötmat, men det gör den andra honan) Jag antar att det är hennes sätt att visa att hon är äldst och att hon var där före hunden, hunden har mega respekt och hon bestämmer (vilket är bra då han är en Kees på ca: 15 kg.) Sen tänker jag att hundens form på maten är mer lik hennes gamla mat innan förlossningen! Har ni någon erfarenhet av detta? har ni några spännande idéer eller teorier om detta?, jag är nyfiken :)
Det är väl inget bra att katter äter hundmat? så du borde inte låta din katt göra det sen blir det lite synd om hunden tycker jag
Det är ingen fara om katten äter lite hundmat så länge den äter kattmat också.
#2 Nä läste det nu, men känns fortfarande som katten borde hålla sig till sin mat och det borde gå att lösa beroende på var och när man utfodrar.
Utfodra hunden någon annanstans med stängd dörr eller dylikt det är som sagt inte bra att katten äter hundfoder
Om den äter 10 % av sin dagsgiva av hundmaten så gör det inte så mycket, då det är den mängden som kan vara obalanserad för katten. Men mer än så bör han inte få i sig då hundmaten inte är komplett för en katt (bla saknas förmodligen taurin som katten behöver).
Att han äter av hundens mat tror jag handlar om att han tycker att det är gott och ingenting annat.
Tack för alla som svarat! kan även tillägga att jag bara sett henne göra det 2 ggr och hon äter inte alls mycket, bara några bitar och hon äter jätte mycket av sin vanliga kattmat precis som vanligt!
Mina katter äter också av hundarnas mat av och till - om den skulle stå framme vill säga. Jag har alltid tänkt att dom gör det för att dom vill ha omväxling och är trötta på sin egen mat. Dessutom har inte mina katter fri tillgång till mat eftersom jag vill hålla koll på deras vikt. Så att äta hundmat är inte så konstigt. Om min egen mat står framme tar dom sig gärna smakbitar av den också om dom kommer åt.
//
Lena