Jamar hest
Hej! Imorse när min ragdollhona väntade utanför toaletten så började hon jama hest. Hon låter lite rossligt,har däremot inte hört henne nysa och ser heller inget klet i ögonen eller rinnande näsa. När hon spinner låter hon lite hes. Hon äter bra i övrigt. Vad kan detta bero på? Detta har kommit plötsligt. Den sista vaccinationen fick hon 17 juli innan jag och min sambo tog hem henne 20 juli. Reaktion på detta borde väl inte komma så pass sent? Jag kommer avvakta över helgen men tänkte fråga ändå om någon känner igen sig. Hon blev 16 veckor i onsdags. Trevlig helg önskar jag er alla!
"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." 
Ja, för mig har det hänt att någon katt blivit hes ibland. Det kan vara i samband med att de jamat väldigt mycket eller att de kräkts mycket. Ibland har jag misstänkt att det är ett grässtrå som irriterar i halsen.
En annan orsak till heshet som enda symtom kan förmodligen vara kattsnuvevirus eller bakterier. När det gäller kattnuva mildrar vaccinationer symtomen, men katten kan fortfarande både smittas av och bära på virus (även om symtomen som sagt blir mildare när de bryter ut).
Om heshet är det enda symtomet skulle jag tro att det försvinner av sig själv inom någon dag eller två. Det skadar inte att hålla lite extra koll på allmäntillståndet bara och se till att hon äter och dricker ordentligt.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Tack för ditt svar! Självklart ska jag hålla koll på henne. Hon kan jama högt,och det räcker med att jag går på toaletten. Så har man väckt henne tyvärr. Eller när man ska lägga sig. Den första veckan fick hon sova hos oss,men sedan min sambo börjat jobba lägger vi henne i klösträdet,pratar lite med henne,klappar innan vi lägger oss. Detta började vi med ca 1,5 vecka innan han skulle börja arbeta.När vi lagt oss brukar hon jama ett tag utanför dörren, kan bli högt. Annars är vi med henne om dagarna,aktiverar henne. Jag är även hemma då jag är sjukskriven. När jag måste gå iväg ger jag henne en aktiveringsboll med naturgodis i. Men hon verkar inte förstå grejen med bollen. Hon äter olika sorters Mjau blötmat (inte kattungemat) och hon använder sällan dricksfontänen. Men det kommer kissklumpar. Hoppas att det är något övergående,håller henne under uppsikt! Tack igen för att du tog dig tid att hjälpa mig!
Vill tillägga att hon är en innekatt och hon har aldrig kräkts heller hos oss.
OberonsMatte: Nu har Sockan fått "tillbaka rösten". Blev redan bättre igår kväll. Hon busar,myser och äter som hon ska. Det var nog allt jamande som tog på krafterna på rösten. Återigen,tack för din hjälp!
#4 Vad skönt Sockans röst har återhämtat sig så att hon kan jama så det hörs ordentligt igen!😃
Sajtvärd Katter iFokus
Javisst är det!😃Det var bara så ovanligt att höra henne så hes i morse. Men allt är i sin ordning nu, var kanske bara lite nojig i onödan. 🙂Önskar dig en fortsatt trevlig söndag!