Matfunderingar - kattunge
Hej! Om två veckor får vi hem vår lille ragdollpojk och håller på att förbereda oss för fullt. Just nu funderar vi på foderval och skulle gärna vilja ha lite råd. Då vi båda är vegetarianer känns inte BARF som något att börja med för oss, men vi vill såklart ge vår misse bra mat och funderar på Mjau eller Bozita blötmat i kombination med torrfoder.
Hur gammal ska kattungen vara när man kan börja introducera blötmat försiktigt?
Vi har tittat på dessa torrfoder då vi är på jakt efter något med så lite spannmål som möjligt:
Orijen
Applaws
Eukanuba
Just nu får han bl.a. Purina Pro Plan Kitten, men vi funderar som sagt på att fasa över till annan Kitten-mat.
Hade varit tacksam om någon som testat dessa vill dela med sig av erfarenheter, eller har andra tips!
Tusen tack!
/Albus matte & husse

Till en början bör ni ge samma mat som uppfödaren givit katten. När han har bott in sig hos er kan ni sakta börja ge honom blötmat om han inte ätit det tidigare.
Jag ger inte mina katter torrfoder öht så mitt råd är att fortsätta med det torrfodret han är van vid för att senare ge blötmat.Mjau och Bozita är bra blötmat
Man kan ge blötmat från det att kattungarna börjar äta annan mat än mammas tuttmjölk dvs från 4-5 veckors ålder.
Stolt ägare till tre La permer
Har inga bra tips,ville bara säga "Åh,vilken fin kattunge!"
"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm." Abraham Lincoln
#1 Tack för snabbt svar Monica! Hur många portioner/dag brukar du dela upp blötmaten på? Det är ju högt vatteninnehåll vilket såklart är bra då katter inte gärna dricker ur skål, men funderar på hur mycket blötmat man ska ge för att katten ska få tillräckligt.
#2 Tack! Vi är så förtjusta i honom ❤️

Mina katter har fri tillgång till blötmat.Jag lägger upp ny mat vartefter de har ätit upp. Vissa dagar går det åt mer andra mindre.
Blötmat kan stå framma länge utan att bli dåligt.Under rötmånaden lägger jag upp mindre portioner så att det inte ska bli dåligt.
Stolt ägare till tre La permer
Som Monica nämnt så är det bra att kattungen får samma mat den är van vid till en början. Men om den inte fått blötmat tidigare så kan ni bjuda på små klickar (går att frysa) så den sakta vänjer sig vid blötmaten. Uteslut gärna torrfoder helt så småningom och ge bara blötmat. En kattunge ska få äta så mycket den vill. 4-5 mål om dagen som kan bli 2-3 mål när han blir större. En katt behöver inte fri tillgång till mat (förutom att den får äta så mycket den vill som kattunge).
Bra blötmat är Mjau och Bozita, men det finns också My Cat i små förpackningar, samt Olivers som är spannmålsfritt och utan socker.
Grattis till den söta kattungen!😍
Har heller inget bra råd till kattmat, men en supersöt kisse är det! :) längtar åxå efter våran nu.. visst är din en blå mitted?
Supergullig misse!! <3 Önska dig all lycka med den lille, du kommer inte att ångra dig!!
Sen ang. mat så är jag BARFare, men har man inte tid/intresse av att sätta sig in i det så skulle jag satsa på ett bra blötfoder och skippa torrfoder helt. Dock, som många förre mig skriver, så ge den lille samma mat som uppfödaren till en början tills han/hon har kommit till ro och känner sig trygg hos er.
Mjau och Bozita är bra blötfoder, dock är det inte alla som klarar av det. Mina klarade av Pussi och Ica´s portionspåsar(utan fisk) bättre, ett litet tips om Mjau o Bozita inte funkar. :)
För tändernas skull kan man antingen borsta tänderna eller ge kissen en kycklingvinge att gnaga på. Du kan behöva till en början dela och krossa benet lite med en hammare innan katten får kläm på hur man äter ben. Men sen brukar det gå bra. :) (Säger jag som har BARFkatter som vägrar äta ben,haha).
Sen OM du skulle så småningom bli mer nyfiken på BARF eller färskfoder så kommer M.U.S.H att lansera deras nya färskfoder för katter som är ett komplett foder. Det de har nu är enbart ett kompletteringsfoder.
I väntan på en ragdoll... <3
Tack för alla bra svar! Ska kolla in M.U.S.H och bra att veta att ICA eller Pussi kan vara alternativ om Bozita inte funkar.
#7 Det är nog lite blått ljus i bilden, men han är c 04 - alltså lila mitted :)
Men kan man ge enbart mjau's blötfoder? Är det alla näringsämnen en katt behöver i det? :)
#10 Ja, man kan ge bara Mjaus blötfoder. Det är helfoder.
Okej, tack för snabbt svar! :D
På royal canins "steralised 37" foder som jag nu använder, står det att den motverkar urinsten.. Stämmer detta? Har fått för mig att kolhydrater o spannmål (som det består av) gör att katterna får urinsten lättare?
Såvitt jag vet så har inte kolhydrater och spannmål något med urinsten att göra. Däremot kan det påverka förekomst av bla diabetes. En katt är inte gjorda för att äta vegetabilier. I det vilda så får de kanske i sig knappt 2 % genom sina bytesdjur och den mesta fibern kommer från tex. klor och päls.
Torrfoder i sig självt (oavsett om det är mycket vegetabilier i eller inte) kan orsaka urinsten, struvit etc. pga det låga innehållet av vatten och katter dricker sällan tillräckligt med vatten pga bristande törstreflex. De är gjorda för att få merparten av sin vätska genom maten dvs. bytesdjuren.
Jag tror således inte på att RC sterilised motverkar urinsten. RC överlag har väldigt usla foder för en katt, men de är stora, veterinärer utbildas ofta i foder av just dem.
Här hemma får katterna Applaws kitten, vilket de verkligen uppskattar. När senaste tjejen kom hem till oss i februari fick hon Iams multicat + Royal canin kitten Maine coon. Båda katterna gillar Applaws bättre än båda de andra, vilket jag anser är ett bra resultat. De håller sig bra i hull och mage än så länge :). Stort lycka till med din fina kisse!
SE*Astinis Ragdoll
#15 Tack för svar! Jag börjar såklart med nuvarande foder tills dess att kissen är trygg hos oss, därefter funderar jag på att lååångsamt fasa över till Applaws och kombinera med blötmat (Mjau/Bozita) 1-2 ggr/dag och om det går bra kanske skippa torrfoder helt.
Men en fundering kring Applaws, har läst att fisk och kolhydrater inte är så bra för katter och Applaws Kitten innehåller laxolja och potatis - är det något att oroa sig för?
Jag är inte så insatt i torrfoder för katt, för det har av naturliga skäl inte intresserat mig sedan jag började med Barf. 😉 Och sist jag hade katt är det 7 år sedan.
Laxolja är ok, förutsatt att det finns tillräckligt med E-vitamin.
Potatis är väl inte så lämplig mat för katt, men tror inte att det är så stor mängd. Tyvärr behövs det lite vegetabilier för att kunna forma torrfoderkulorna.
Som notering så behöver man inte undvika all fisk helt och hållet och trots att det är allergent (men kyckling tex. kan också vara allergent) Lax och makrill hör till de bättre fisksorterna som inte innehåller tiaminas.
Men: Om man ger fisk eller fiskolja så måste man tillsätta E-vitamin och om det utgör 25% eller mer av kosten, så måste man även tillsätta K-vitamin.
Man rekommenderar 10 IE vitamin E per gram fiskolja eller kilo mat.
#17 #18 Tack så mycket för all matnyttig (😉) info! Om det skulle behövas extra E-vitamin, rekommenderar du att man ger missen något särskilt?
En annan fundering kring blötmat. Om man delar upp en Tetra/Burk på t.ex. 3 portioner/dag, hur förvarar man den då när den väl är öppnad? Kan man föra över resterande till plastlåda med lock och ha framme eller ska det stå i kylen? Läste på Bozitas förpackning (tror jag) att det ska servars rumstempererat. Alla tips för att "underlätta" blötmat vore tacksamt, vill ju ge det som är bäst för kissen (blötmat) och inte bara det som är bekvämt för mig (torrfoder),
E-vimin finns på apoteket och en sådan kapsel räcker till 1 kg mat. Man kan höfta lite och klämma ut några droppar för mindre mängd. Känner inte till något annat märke som har bättre doseringsmöjligheter, för små mängder menar jag.
En öppnad tetra/burk ska förvaras i kylen. Det är en smaksak om du vill föra över det i en plastburk eller ej. En del katter äter direkt från kylen, men andra vill att det ska vara rumsvarmt innan de äter. Det räcker med att det står framme en stund i rumstemperatur innan du serverar. Mikra aldrig.
Varför ska man ej micra? Bara nyfiken då jag en gång tänkte göra det, men kändes bara fel att micra kattmat, kanske var de bra då? ;)
Näringsämnen kan förstöras och det blir mer tillagat än vad blötmaten redan är. Svårare för katten att ta upp näringen.
Bättre att lägga det i en påse och i ljummet vatten för att värma upp det lite om man måste.
Kom på att jag hade en till fundering, inför att lillen flyttar hem nu på torsdag :) Har köpt "kattgodis" från Orijen (http://orijen.se/cat-food/freeze-dried-cat-treats/regional-red/), men funderar på om man kan ge det till en 13-veckors direkt? Så klart bara någon enstaka liten bit. Tänkte som belöning när t.ex. klösträdet används första gången osv. 🙂
Javisst, kan du ge det som godis. :)
Du kan också torka ditt kattgodis själv. Tex. kycklingfilé (icke mörat) i tunna skivor.
50 grader i ugnen, med ugnsluckan på glänt. Då behåller man så mycket näring som möjligt, men om man tycker inte det behövs eftersom det är bara godis, så kan man öka på värmen till max 75 grader. Torka så torrt som du vill, men förvara gärna i frysen och ta bara fram lite i taget om det inte är helt torrt framförallt.
Själv använder jag en svamptork och torkar allt mitt hund och kattgodis på den.
Väcker tråden till liv igen då jag har en ny fundering :) Albus är fem månader nu och växer så det knakar. Ger Bozita blötmat anpassad för kattunge men undrar om det vore okej att ge Mjau blötmat även om de inte är anpassade för kattunge? Tänkte ge de utan fisk/skaldjur och börja med en liten tesked blandad med Bozitan och fasa över under en period. Bifogar bonusbild på busen.
Absolut! Du kan ge Mjau och Bozita och inte bara "kattungemat".