Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2568 ggr
ha05op
0

Kissar i sängen.....

Min katt är ca 1,5år och jag har haft henne i drygt 1 år. Hon är en kastrerad innekatt som är såå kelig och underbar…

Men, i våras så bestämde hon sig att kissa i husses säng ( tycker inte så mycket om husse) och sedan någon gång i min sons säng. Men nu har hon även kissat i min säng några gånger när hon får chansen.

Vi har börjat stänga alla dörrar till våra rum vilket gör att hon har inte haft chansen på ett tag men så i går när jag gick in i sovrummet 10 sek så smet hon upp i sängen och kissade. Självklart skämdes hon när hon blev påkommen och hon vet att det är inte ok.

Hon går på sin låda flera gånger varje gång och jag är noga med att plocka rent i den varje dag osv… men

har någon erfarenhet eller vet vad detta kan bero på?

tacksam för svar / Helena

thea_thea
0

Hur många lådor har hon? Vilken sorts låda? Vilken sorts sand?

ha05op
0

Hon har en låda i tvättstugan.. avskild från mat och stim och stoj. Det är en med "tak och lucka" och jag använder fresh Clean, tror jag sanden heter….

Hon har inte haft problem med lådan i ca 8 månader men så plötsligt hände detta i våras…

Kanske har hon "växt" ur lådan??? Men, det är en stor låda men, det kanske kan vara nåt…?? Eller??

/Helena

ha05op
0

Fresh & Easy heter sanden….

/Helena

thea_thea
0

Vad du kan göra är att du sätter ut andra sorters lådor med andra sorters sand, ser vilken hon föredrar och byta ut resten av lådorna till den kombon.  Bara en stor djup plastlåda med djupt lager sand brukar många kissar gilla. Vissa katter ratar "kristaller", som ni använder som sand nu.

Många katter gillar inte heller "taklådor", så testa att lägga till en öppen låda. Då kan hon välja vilken sorts låda och sand hon gillar.

Jag är absolut inte expert på kattlådor men jag hoppas att det var till hjälp 🙂

ha05op
1

Toppen, tack för din hjälp!! Alla tips och förslag är bra.

Skall hem och testa genast :)

Trevlig helg!

OberonsMatte
4

Den vanligaste anledningen till felkissande är nästan alltid att det är något med den befintliga lådsituationen som inte stämmer med kattens naturliga behov och instinkter.

Katter ogillar känslan av instängdhet och vill kunna hålla uppsikt över den närmaste omgivningen när de går på toa. Lådor med svänglucka stämmer därför  dåligt med katters naturliga behov.

En annan instinkt är att gräva både före och efter uträttat behov. Kristallsand är hård och känns nästan vass mot känsliga trampdynor. Det mjukaste och naturligaste underlaget för grävning är finkornig sand. Jag rekommenderar oparfymerad Extreme Classic (som är väldigt bra) eller Pussi Kompakt (som är helt ok och dessutom går att köpa i vanliga livmedelsbutiker).

Många katter har även en instinkt som gör att de ogärna kissar och bajsar på samma ställe. Dessa katter vill ha två lådor så att de kan byta låda och t.ex. bajsa i låda nr 2 efter att de kissat i låda nr 1.

Eftersom katter är renliga djur är det också viktigt att hålla efter och rensa lådorna ofta. En gång per dag innebär ofta att katten hinner bajsa fler än en gång innan lådan rensas och då anser många katter att lådan är för smutsig. Jag rekommenderar att lådorna rensas varje morgon och kväll och helst direkt när man märker att katten har bajsat (vilket man lättare märker med öppna lådor).

Sajtvärd Katter iFokus

Eliinn
0

Om inget av de som nämnts funkar kanske ett veterinärbesök är något att tänka på för att utesluta att det skulle va något, i och med att ett förändrat beteende dyker upp?

Min hane visade inga som helst symtom förutom att dricka mer och kissade oftare (dock inte utanför lådan)  annars mådde han som vanligt.

Visade sig att han hade stenar som blockerade urinledaren och utan operation hade han inte levt så länge till.

Det är förmodligen långsökt av mig och du ska såklart testa olika tips som nämnt först men jag vill ändå flika in då många katter som min knappt visar nå symtom på sjukdom. Jag trodde bara att jag var en nojig matte men idag är jag oerhört glad att jag gick på magkänslan :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus