Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 3321 ggr
sophieochfelice
0

Klippt i pulpan

Åh jag känner mig så hemsk! Min lilla Ragdolltjej på 16 veckor gillar inte när mab klipper hennes klor, så jag brukar ta en klo lite då och då när hon är trött så hon vänjer sig. Men - såklart, så gick det rätt bra idag när jag skulle klippa så jag tog några stycken, och är SÅ klumpig att jag råkar klippa i pulpan :-( hon pep till och det började blöda, fast inte så mycket, bara litegrann och blödningen he stannat nu. Men jag känner mig så hemsk :-( är set någon mer som gjort misstaget? Hur gick det sen att klippa? Är rädd för att hon aldrig kommer låta mig klippa igen efter det här :-(

[HundochKatt]
0

Det tror jag händer nästan alla någon gång. Jag har gjort det några gånger, både på katten och hundarna. Men det brukar gå bra att klippa nästa gång, bara man låtsas som ingenting (lättare sagt än gjort, jag vet). Potatismjöl är bra att ha hemma. Det stoppar upp blödandet. Sedan finns det något preparat att köpa som jag inte kommer på vad det heter nu, men det har jag aldrig använt själv.

sophieochfelice
0

Tack för din kommentar och dina tips! :) känns lite bättre för ens mattehjärta att veta att man inte är ensam :)

Sanjica
0

Det hände mig nästan häromdagen sedan att jag kom åt pulpan. 😞Första kloklippningen. Men så visade mig sambo mig hur jag skulle göra, sedan försökte jag igen och det gick bättre. Så har du någon som kan hjälpa dig vid sidan om till en början tror jag att det vore bra. Men du kanske är van vid att göra det själv.

Sen är vi ju alla människor, men förstår att du blir orolig. Det hade jag också varit om jag varit i din situation. Har du blodstillande vadd? Jag läste om det tipset på Kattstatus hemsida. Det kan vara bra att ha nära till hands! Oavsett vad så ska du inte känna dig hemsk, du försökte göra ditt bästa och menar väl för din katt.

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

sophieochfelice
0

Vad skönt att höra att man inte är den enda, tack så mycket för era kommentarer! Min förra katt var det inga problem som helst att klippa klorna på, utan det är min lilla nya tjej som inte gillar det, så har aldrig varit med om att klippa i pulpan :( Tusen tack för dina fina ord, det känns lite bättre nu. Ska försöka ge mig på det snart igen och hoppas på att det ska gå bättre :)

Sanjica
0

Så lite så! Tycker att man ska peppa varandra här också. :) Min ragdollhona (17 veckor imorgon) är min första katt så du kan tänka hur jag reagerade när jag nästan kom åt pulpan haha. Men min sambo,hsn är ett stort stöd. Och så ger väl övning färdighet,som man brukar säga. :) Är din första katt också en ragdoll? Jag tycker om huskatter också,spelar egentligen ingen roll. Men jag och min sambo hat fastnat för ragdoll. Vilken fantastisk ras! ♡

sophieochfelice
1

Åh, då förstår jag verkligen att det var jobbigt för dig! Jag håller helt med! :) jag har haft en birma förut, men hon fick bort när hon blev 9 månader, det visade sig att hon var född med ett hjärtfel. Så nu har jag skaffat en ragdoll, så det är min första ragdoll men andra katt, min tjej är 16 veckor :)

Sanjica
0

#6. Ja det var nära ögat men nu vet jag lite bättre hur man gör. Sambon,han är ett fint stöd också som visat mig hur man gör. :) Vad tragiskt att din birma gick bort. Aldrig lätt då ens djur blir som en familjemedlem. Tror hon har det bra i katthimlen där borta. ♡ Helig birma tycker jag är så lika ragdolls i utseendet. Njut med din nya familjemedlem,hoppas att ni får många,friska år tillsammans. :)

sophieochfelice
0

Tusen tack! ❤️ Hoppas att du och din ragdoll får många fantastiska år tillsammans med! :)

TresW
0

Jag råkade aldrig klippa i pulpan på min katt, vilket förmodligen bara var tur och inte skicklighet eftersom han INTE uppskattade kloklippning i början. Däremot råkade jag klippa i pulpan på ena undulaten (jag var en ambitiös nybliven ägare till fåglar och hade läst att man skulle göra det, men fick sedan veta att så inte var fallet). Jag hade läst att det var jättefarligt eftersom de har så lite blod i kroppen och snabbt blir dåliga när de blöder. Gissa om jag fick panik!?! Dessutom hade jag dåligt samvete att jag inte hade något specialpulver för att stoppa blödning, trots att jag både hade fågel, katt och hund. Men när jag ringde till djursjukhuset lugnade de mig och tipsade om potatismjöl på en bomullstuss, det är tydligen precis lika bra som specialpulver. Allt gick bra och sedan dess ser jag alltid till att ha lite extra potatismjöl hemma, bara för säkerhets skull.  ;-) 

Min katt var vit och hade ljusa klor, det underlättade när man ville se pulpan. Hur är det på ragdoll, har de ljusa eller mörka klor? Jag planerar att köpa en ragdollkattunge under hösten och läser med nyfikenhet om era erfarenheter, tack för att ni delar med er!

sophieochfelice
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är så skönt att höra att man inte är den enda! Min ragdoll har ljusa klor, men får ju inte se dom så länge eftersom hon ålar sig så fort jag ska klippa dom, haha 😂 men ska ta det lite försiktigare nästa gång så hoppas jag att slippa gå igenom det här igen 😔 åh vad kul! Helt rätt beslut, ragdolls är helt fantastiska! En bild på min lilla sömntuta ❤️

Sanjica
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#10  Gud vad söt!🐱Sockan kan se ut så här när hon är nyvaken.Och när hon sover kan hon nästan kura ihop sig till en boll.