Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 3087 ggr
1ebbs
0

Bästa kattsanden?

Har just nu evercleans kattsand men vill prova något annat, tycker det är sand överallt när mina små herrar varit på toa. Kanske någon med grövre sandkorn? Har även testat extreme Classic, så har ni några tips förutom dom två märkena?

OberonsMatte
0

Vilken sort av dessa märken har du provat? Everclean less track och Extreme Classic black label har lite större korn än de övriga sorterna.

Sajtvärd Katter iFokus

Herbivoren
1

Jag har eldningspellets och köper det på Bauhaus. Kostar 50 kr för kanske 15 liter. Det som krävs är dock en ny kattlåda. Kattlådan består av två lådor. I den övre lägger du pellets (precis som kattsand). Botten i den lådan har ett nätsystem som gör att när pelletsen blir blöt löser den upp sig och faller ner i den nedre. 

Pellets är sjukt billigt och miljövänligt och det går att spola ner bajset i toaletten och det spelar ingen roll om pellets kommer med ner. Dessutom är det bättre för katterna. Av sand blir det väldigt dammigt som åker ner i katternas luftrör. Pellets är dammfritt.

Katthemsmatten
1

Grövre korn kanske gör att det blir mindre sand på golvet. I gengäld riskerar du att katten ratar sin låda och börjar gå där det är behagligare för tassarna att gå än på grov sand. Jämför med att försöka gå barfota på grov singel. Katters tassar är väldigt känsliga.

En del katter kan acceptera pellets, andra inte. Byt inte abrupt utan blanda sanden med pellets till bara pellets återstår. Nackdelen med pellets är att det ganska snabbt blir dålig lukt och du måste byta väldigt ofta och rengöra lådan. Den låda som #2 beskriver är en PeeWee. Det är många katter som totalt ratar den. Då är det bättre att ha en vanlig låda med pellets om katten kan acceptera det underlaget.

Medarbetare Hittekatter iFokus

1ebbs
0

#1 Det är just de två sorterna jag har testat, less track har jag just nu. Har inte tänkt mig jätte grova sandkorn men tänkte mer så de inte hänger med så mycket när dom varit på toa, men de kanske inte spelar någon större roll vilka slags korn man har de kanske alltid kommer med mycket sand när de har varit där. Vill ju att de ska fortsätta gå på lådan haha 😊 o inte tycker de blir för hårt. Tänkte mer testa något annat märke kattsand och inte pellets men tack för tipset!

OberonsMatte
1

#4 Har du provat att ha en uppsamlingsmatta framför lådan? Jag har precis skaffat den här som några av katterna visserligen tycker är läskig att gå på, men den samlar upp mycket sand. http://www.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/skopor_mattor/toalettmattor/250736

Sajtvärd Katter iFokus

1ebbs
0

#5 Har en sån uppsamlingsmatta framför lådan så den tar ju upp mycket sand, men ändå kommer de ut på golvet men hade varit mycket mer om jag inte hade haft en sån. Den ena katten sprätter väldigt mycket så de är nog mycket därför haha :)

Junkan
0

Har nu testat extreme classic black label och tycker också att den är riktigt bra.

aloizias
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
OberonsMatte
0

#8 Sätter dina katter tassarna på den mattan? Mina verkar tycka att den är läbbig och försöker unvika den.

Sajtvärd Katter iFokus

aloizias
0

jag har en låda med huv så de måste gå över den, i början var de tveksamma.,. men nu går det jätte bra

Asuna
0

Jag använder Cats best öka plus, det är gjort på trä men är klumpbildande, mina katter gillar den och det är extremt drygt.

Lena129
0

Men luktar det gott? Jag vill ha sand som luktar gott…. Det är så äckligt med kattlådor att jag åtminstone vill ha lite god lukt när jag måste rensa eländet… blä…

//

Lena

[Isadolls]
0

Använder Tigerino kattsand med babypuder doft och just den mattan som #8 beskrev. Gillar denna kattsand men tyvärr så är den finkornig så den hamnar lite här och där, men jämför man med Everclean, så är den lika bra bara mkt billigare:)) Tror inte man kan undvika att kattsanden hamnar utanför vilken sand du än använder….får nog bara inse att är man kattägare så får man leva med detta ;)) Kattmattan tar upp en hel del men inte allt…..

1ebbs
0

Bestämde mig för att testa "Biokat's Classic Fresh 3 in 1", och nu när jag använt den ett tag kan jag bara säga att de är den bästa sanden jag testat! Sandkornen har 3 olika storlekar så de är större än evercleans och katterna går på toa som vanligt. Även om någon av katterna varit lat och bajsat men inte grävt över det så luktar det ändå inte när jag öppnar skåpsdörren! (Har visat bild på skåpet tidigare, är ett skåp från ikea som vi satt dit en kattlucka i) Det luktar bara fräscht faktiskt, kan inte sätta fingret på lukten men kanske är äpple eller något. Men jag är jättenöjd! Det enda minuset är att den dammar lite, inte jättemycket och jag stör mig inte på det men några kanske skulle göra det. http://m.zooplus.se/shop/katt/kattsand_kattstro/klumpande_kattstro/biokats/505733

1ebbs
0

Ett plus till är faktiskt att de inte hamnar lika mycket utanför, kanske beror på att vissa korn är lite större och inte hänger med tassarna lika lätt.