Kattgodis
Jag "tillverkar" allt mitt katt (och hund) godis själv. På det sättet vet jag vad katten får i sig och att det är nyttigt och inte blir det speciellt dyrt heller.
Här torkar jag i min svamptork kycklinghjärta som jag har delat på längden. Har även laddat den med små älgköttsbitar. Blir godis både för katten och hundarna. Till katten torkar jag inte helt torrt, utan låter det vara lite mjukt. Men förvarar för säkerhets skull det alltid i frysen och tar fram bara det som kan tänkas gå åt nästan på en gång.
Man kan torka allt möjligt, som lever, hjärta, kött, bindväv, kyckling (omörad), lunga osv.
Favoriten för katten är tunna bitar av hjärta och hjortkött. Hundarna är inte lika kräsna. ;)
En bra och billig svamptork finns på Jula, där man kan reglera temperaturen upp till 70 grader (fast så varmt blir det inte) och eftersom det bara ska vara som godis har jag på högsta värmen. Annars, rekommenderas max 50 grader för att bibehålla så mycket näring som möjligt. Dock är inte förlusten så stor om man väljer att torka på 70 grader.
Har man ingen svamptork så kan man givetvis torka i ugnen enligt temperaturen ovan. Om man har en vanlig ugn så ha ugnsluckan på glänt så att fukten kan ta vägen någonstans. En sked emellan brukar vara bra till det.
Har man varmluftsugn, så behöver man inte tänka på den biten.
Så torka på och hitta just din katts favorit! 👍
Tack för tipset! Ännu håller jag mig till Orijens kattgodis, som Sockan älskar. Samma med maten, mjau på tetra med Mush barf kompletteringsfoder. Hoppas att hon får i sig det mesta hon behöver även via denna vägen. Men så smått ska jag prova mig på ditt recept. Håller utkik också efter ditt "kattgodis recept". 🙂
"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." 
HundOchKatt: Denna fråga gäller inte kattgodis, men passar på att fråga här. Blodmjöl i ditt BARF recept: är det sådant här du syftar på. https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/blodmj%C3%B6l-lord-nelson-giva-500g
Jag går fortfarande på Mush (kyckling, kalkon, gris) men har fått reda på att man kompletterar med följande:
400 g grishjärta 400 g kycklinghjärta 65 g oxlever 1200 mcg jod
I innehållsförteckningen står det inget om hur stor andel blod som finns i Mush Basic Cat. Bara: finsk kyckling 47% (kött,hjärta,ben,lever,skinn,muskelmage), finsk kalkon 35% (kött,ben), finsk gris 18% (kött,njure,hjärta,lever,ben). Färska ben 12%, kött och fett 54%, brosk senor och ligament 10%, organ 24 %.
Tycker du att jag ändå ska tillsätta blodmjöl i kompletteringen av Mush Barf Basic Cat produkten? I och med att det i deras produkt inte står hur stor andel blod som finns. Det måste ju såklartinnehålla blod i barf produkten, men undrar ändå om blodmjöl behöver tillsättas.
###
Oj, insåg nu att det var fel blodmjöl, inte till katter. Jag ska försöka hitta till katt och se vilken som kan vara bra.
Det är denna du bör köpa. Den andra är för växter och rekommenderas inte. Vet inte om det finns andra märken av blodmjöl till djur.
http://standardprodukter.se/svenska-kosttillskott-for-hund-katt-blodmjol.html#.VesRfPntmko
Anledningen till att man tillsätter blodmjöl är för att kött är oftast avblodat och då försvinner en del av järnet. Jag tillsätter inte blodmjöl i alla satser dock, utan vanligt blod som jag får med när jag hämtar slaktrester. Jag tar också tillvara blodvätska i köttförpackningar jag köper från affär och blandar med lite med vatten och blandar i maten eller bara ger att dricka.
Och ja, man kan komplettera den ena av Mush produkter så det blir helfoder, men den sidan är svår att hitta, därför har jag inte länkat någon gång till den. De nya produkterna kommer att innehålla tillräckligt med blod.
Och nej, jag tycker inte att du behöver tillsätta blod/blodpulver när du kompletterar nuvarande Mush. Du ger ju fortfarande helfoder Mjau?
Edit: Det går att köpa färskfruset blod i vanliga mataffärer och går att tina upp och frysa in tex. i istärningspåsar och ta fram bara en åt gången.
1:a November lanseras nya Mush kattmaten. 👍
#4 Tack för ditt svar. Ja, jag såg att den länken om blodmjölet som jag hänvisat till inte var ämnad för katter. Jag tolkar det som då att det inte är nödvändigt att jag tillsätter blodmjöl alls i det som jag utfodrar katten med i nuläget. Jag reagerade bara på att det inte stod hur stod andel blod som ingår i Mush Barf Basic Cat och Mjau. Men då vet jag att det inte är nödvändigt. Det är bra att de nya Mush produkterna kommer innehålla tillräckligt mängd med blod,i och med att det annars finns så lite av det i kött, utifrån det jag läst på nätet.
Ja, jag använder Mush Barf Basic Cat kompletteringsfoder tillsammans med Mjau helfoder på tetra (oxkött i gele, kycklinglever i gele, nötfärs i gelé. Undviker fisksmaken då jag läst att det kan orsaka allergi hos katter)
Den kompletteringen till Mush Barf Basic Cat som jag markerat fetstilt, fick jag av kattexperten Matilda Eriksson. I och med att jag fick kompletteringen till Mush via mejl, är det nog därför som du har fått svårt att få tag i det. Det stod ett kapitel en blod men i kompletteringen (receptet) angav hon inte blodmjöl. Därför kände att jag behövde fråga dig då det står att det är viktigt med det då det innehåller järn och natrium. Men då vet jag nu mer vad du menar, att det inte är nödvändigt att lägga till det ändå. Jag kommer i alla fall rätt snart komplettera Mush Barf Basic Cat med grishjärta, kycklinghjärta, oxlever och jod. Jag ska se om man kan få tag i hjärta och lever i ICA butikerna.
Via mobilen såg jag att mitt föregående inlägg med anvisningar av kompletteringen till Mush Barf Basic Cat hamnat lite tokigt med texten, men via datorn ser texten "normal" ut. Om det varit knepigt att läsa det via mobilen (om du loggat in så) så ber jag om ursäkt.
Tackar så hjärtligt för dina tips. Nu väntar jag med spänning tills helfodret kommer ut i november. 🙂
Någonstans på Mush sida finns ju den texten som Matilda gjort för att komplettera en av deras sorter, men som sagt var den är svår att hitta. Försökte hitta den igår men nej, jag gick bet. Det är synd att de inte har det länkat just från kattmaten. Nåja, snart kommer ju helfodret så då behöver man ju inte tänka på den biten.
Själv kommer jag bara köpa det för att testa och kanske köpa det någon gång ibland när det börjar sina på färdiga "bullar". Jag gör ju ändå nästan all kattmat själv och kommer att fortsätta med det då det blir mycket billigare för mig. Men jag är ju helt klart nyfiken på de nya sorterna och vill testa jag med. 😉
Här är en ny text på Mush sida av just Matilda Eriksson.
https://www.mushbarf.com/sv/blogg/matilda-eriksson/barf-till-kattungar
Vill poängtera hur viktigt det är med Jod. Många "recept" på nätet som man kan hitta för katter saknar just tillskott av Jod.
Man förmodar att katter får i sig Jod i naturen genom att äta bytesdjurens sköldkörtel. Men när man gör kattmaten själv så måste man tillsätta den biten i kattens mat, oavsett om det är till en kattunge eller vuxen katt. Det är oerhört viktigt!
Likadant är det med blod/blodmjöl om man inte ger ett helfoder. Det saknas också i många recept som figurerar på nätet.
Jag rekommenderar därför att följa mitt recept här på sidan om man vill göra sin kattmat själv. Det innehåller allt en katt behöver. Och givetvis så är variationen viktig. 🙂