Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 1380 ggr
MaxFlickan
2015-09-02 13:55
0

Ragdoll

När jag någon gång i framtiden skaffar en till katt så har jag funderat på Ragdoll eller Helig Birma.

Jag kan tänka mig att det finna många på denna sida som har erfarenhet av Ragdoll och kan berätta lite om dem? Temperament, pälsvård osv. Har läst på Sverak och andra hemsidor, men vill nu ha lite mer "personlig" information.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Sanjica
2015-09-02 14:59
0

Nu är jag ingen erfaren kattägare, då min ragdollhona är den första katten.
Även om det finns en generell beskrivning av hur ragdolls är, tror jag ändå att alla har olika personligheter.

Vad gäller temperamentet, om det kan jag bara säga: Alldeles LJUVLIGT.                Min flicka är oerhört social, älskar vara med överallt. På det sättet tycker jag att hon påminner lite om en hund. Hon är en kattmänniska utan dess like. När hon leker, så blir hon inte hejvild, visst får hon sina småryck men hon brukar leka under lugnare former. Sedan myser hon bredvid matte och husse och sussar gott.   Ragdolls brukar beskrivas som en bredvid katt, men vår Sockan är nog både bredvidkatt men också knäkatt, beroende på vilket humör hon är på.

Sen vad gäller pälsvård, hon fäller inte så jättemycket just nu (hon är fortfarande kattunge, vet inte hur det blir sen). Ändå brukar jag försöka kamma henne lite varje dag (eller varannan dag, beroende på om hon fäller mycket), och jag borstar även med en karda lite kortare stunder. Anledningen till att jag kammar nästan varje dag är för att jag vill vänja henne vid detta mer, då hon inte verkar varit så van hos uppfödaren. Det går allt bättre och bättre för varje dag.  Fördelen med ragdolls är att de inte har något underull, vilket gör att pälsen inte tovar sig lika lätt. Och pälsen- den är helt underbart silkeslen!

Nu vet jag inte hur helig birma är. Det jag sett är att de är jättelika ragdolls i utseendet, ibland blandar jag ihop dem med ragdoll! Det står mer här om rasen, du kan ju söka vidare på andra sidor med. https://animail.se/valj-ratt-ras.html Men jag tror det finns säkert någon här som kan hjälpa dig. Det är så svårt att säga då jag aldrig haft en helig birma. Och precis som hos varje katt, det skiljer sig säkert i personligheten, då jag tror att det är individuellt.

Ragdolls är ialla fall, enligt mig, den ultimata kattrasen! Underbar!❤️

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

LoAEmma
2015-09-02 15:19
0

Min raggis är lugn, hänger med överallt, sover alltid vid min fotända men ligger aldrig i knät.
Härlig go tjej som ändå är självständig, och väldigt vacker såklart!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Sanjica
2015-09-02 15:36
0

Glömde tillägga att det som är helt fantastiskt är hur oerhört avslappnad min raggis blir när jag lyfter henne och bara spinner.  Att de kopplar av brukar känneteckna också ragdoll, men vet samtidigt inte om alla upplever sin ragdoll så. Men det stämmer in på min, att hon är en "trasdocka".

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

blandiscasper
2015-09-02 16:00
0

håller helt med föregående talare i allt :)

LoAEmma
2015-09-02 16:02
0

…pälsen är väldigt lättskött också, jag borstar ibland men hon har aldrig haft en tova och fäller lindrigt.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

[Birmarag]
2015-09-02 21:44
0

Pälsvårdat ragdoll - birma är för min del snarlik. Birman får små tovor väldigt sällan, ragdollen aldrig. Ragdollen är större och fäller därmed mer. Pälsvården är inte i något fall betungande.

[Birmarag]
2015-09-02 21:45
1

Du kommer att bli nöjd vilken ras du än väljer. Ett litet energiknippe, fullt av bus (både positivt o negativt, en sönderbiten utdragen toarulle är halvroligt) och kärlek, eller en stor sävlig kluns som är otroligt snäll och tålmodig, som alltid vill vara i samma rum som dig?

sophieochfelice
2015-09-07 19:41
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade en birma innan jag skaffade min nuvarande ragdoll. Min birma blev bara 8 månader då hon gick bort av ett medfött hjärtfel (vilket tyvärr verkar vara rätt vanligt med birmor) hon var i alla fall helt fantastiskt, hon ville alltid vara i knät och sov alltid på mitt bröst, hon ville alltid ha närhet. Dock blev hon lite skygg när det kom hem folk, då gömde hon sig gärna under soffan. Min ragdoll tycker inte om att sitta i knät, och är inte så jätte kelig av sig, mest på morgonen vill hon ligga nära i sängen och mysa, annars gillar hon att ligga bredvid eller nära, men aldrig i knät. Hon är inte ett dugg skygg, ringer det på dörren så är hon först dit som en hund, hon vill gärna vara med precis överallt och här verkligen valt mig som sin favorit, sambon leker hon med men det är mig hon följer efter överallt :) det är väl det som jag tycker skiljer raserna åt, men som sagt, det är ju väldigt individuellt, någon annan kanske har en helt annat uppfattning :) men jag älskar min ragdoll, hon är helt fantastisk! Skulle jag välja att skaffa en till katt idag så skulle det lätt bli en till ragdoll! Det är som en liten hund i kattformat :)

sophieochfelice
2015-09-07 19:41
0

Bilden är på min ragdoll :)