Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1032 ggr
Kiiwih
0

Vilse i matdjungeln

Hej!

Om 5 veckor kommer en efterlängtad liten ragdollpojke att flytta hem hos mig. Han är uppfödd på Royal Canin-foder, vilket jag även kommer att få med mig vid köpet (både RC Kitten och RC Junior). Jag litar helt och fullt på att fodret är av bra kvalité, men vill ändå höra mig för hos er andra ragdollägare. Jag vet att det finns hundfoder som praktiskt taget är 100% kött, finns det motsvarande till katt? De måste väl ändå må bäst av det som är så naturligt som möjligt? Ska man ge både blöt- och torrfoder eller välja mellan dessa?

Vad ger Du din ragdoll? :)

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,
Hanna

Therese
0

Jag har ingen Ragdoll, men tre andra katter :)

Det finns kattmat som är 100%kött och det är barf, det finns även frystorkad mat. Annars skulle jag ge Mjau blötmat då det varken innehåller spannmål eller socker. Ska man ha torrfoder skulle jag ge ett spannmålsfritt som Orijen eller Applaws :)

Sanjica
2

Om jag hade varit du så hade jag uteslutit torrfoder direkt. Det innehåller en massa spannmål som katter inte behöver, och nästan knappt någon vätska. Katter behöver foder med högt vätskeinnehåll då de normalt brukar dricka dåligt (inte alla förstås, men många). Du kan läsa mer här:

http://ragdoll.ifokus.se/articles/556dfcfd8e0e74589b000b65-riskerna-med-torrfoder?discussions-1

När jag fick hem min ragdollhona hade hon tidigare fått Royal canin av uppfödaren, för att de sista veckorna få Mjau på tetra för kattungar. Jag gav henne detta, men sen fasade jag över till den vanliga Mjau på tetra (oxkött, kycklinglever, nötfärs.) Jag tror inte att det finns någon "kattungemat". Ute i naturen anpassar de sig ju inte efter det, eller hur? 

I nuläget ger jag Mjau på tetra med Mush barf basic cat, som är ett kompletteringsfoder, därför la jag till Mjau. Du skulle ju kunna, tänker jag, att ge  ett tag kanske samma mat som han fått av uppfödaren, han kommer ju trots allt till en ny miljö.  Sedan hade jag försiktigt fasat över till Mjau blötmat och efterhand med Mush barf, om du skulle vara intresserad av detta. Om du är intresserad av BARF, så kan du läsa mer här:

http://www.mushbarf.com/sv/produkter/barf-basic-cat

http://ragdoll.ifokus.se/articles/556d98338e0e74747b0000e8-vad-borde-katten-ata?discussions-1

http://ragdoll.ifokus.se/discussions/5572021f8e0e747f8f0002c5-barf-och-barfrecept

De två sista länkarna kommer från HundOchKatt. Hoppas att det är ok att jag vidarebefordrat. Tycker man får jättebra tips här. Jag har inte gått på BARF receptet ännu, då jag inte är insatt i det helt. Utan jag vill börja med Mush barf som startpunkt, sedan med tiden är det tänkt att jag barfar på egen hand.

Med detta menar jag inte att predika för att ta bort torrfoder eller barfa. Jag vill bara visa vad som står om detta, och sen får du ta ställning till hur du vill göra. Vi alla utfodrar våra katter olika, och det anser jag är helt okej. Så länge de fina liven mår bra. Lycka till! 🙂

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Sanjica
1

Glömde tillägga att Mush Barf är i full gång med att lansera helfoder för katter. Men jag har läst att det kan behövas ytterligare några kompletteringar via Paleocat på Facebook (kvinnan som skriver där är med i produktutvecklingen av Mush), isåfall meddelas detta efterhand.

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

[HundochKatt]
1

RC är tyvärr ett mycket dåligt foder. Dels är det torrfoder som jag tycker att en katt inte bör äta pga deras bristande törstreflex, som gör att de inte dricker tillräckligt med vatten. Vilket kan orsaka olika njurproblem. Det innehåller mestadels spannmål som en katt inte behöver och inte heller kan tillgodogöra sig. Bara billigt innehåll. Och som kan orsaka bla diabetes och fetma.

En katt är strikt köttätare och det bästa man kan ge sin katt är naturligtvis BARF (Biologiskt Anpassad Rå Föda) och det blir snart lättare för alla att utfodra sin katt med Barf då Mush kommer snart att lansera sina 3 nya produkter för katt som är helfoder. 

Vill man inte Barfa sin katt så rekommenderar jag blötfoder. De bästa på marknaden och som är lättillgängliga är Mjau och Bozita (svenskt dessutom). Innehåller inte spannmål eller socker. 

Förhoppningsvis får även din kattunge blötmat hos sin uppfödare. Då kan du utesluta RC Kitten på en gång. Men om inte så ge gärna samma mat ett tag medan kattungen vänjer sig vid blötmaten alt. Barf. 

För övrigt så hänvisar jag till Sanjicas trådar med bra länkar. 😎

Min katt Barfas, men får ibland Mjau blötmat, när jag glömt tagit fram tillräckligt och/eller det inte hunnit tina. Torrfoder uteslöt jag på en gång i hans kost och bjöd på smakbitar av Barf från början som tacksamt togs emot av kattungen. Det är alltid lättare att lära en kattunge att äta Barf och/eller blötmat än en vuxen katt som bara ätit torrfoder i flera år.

Kiiwih
0

Hej!

Tack så jättemycket för era hjälpsamma svar! Jag ska läsa på om det hära "BARF" som man hör så mycket om :)

Kattungarna har hos uppfödaren erbjudits blötmat, men varit ointresserade. Detta kanske kommer att ändras? De är ju bara 7 veckor än :) 

Mjau är det enda jag tycker känns bra att ge, av det som går att köpa i dagligvaruhandeln. I dagsläget, till min nuvarande bondkatt (troligen hälften norsk skogskatt), så ger jag mjau blötfoder (burk, ej tetra) morgon och kväll, och låter en skål med lite mjau torrfoder stå framme. Han är inte särskilt förtjust i torrfoder i allmänhet utan tar bara några få bitar då och då, vilket är bra då han blir fullkomligt oumbärlig när han är hungrig. Han håller vikten fint (ej kastrerad än dock), pälsen är glansig och mjuk, så jag tror att det är ett upplägg som funkar för honom. Om min kommande lille tillökning utvecklar samma förhållande till blöt- resp. torrfoder så kanske samma upplägg kan vara bra för honom också :) så länge torrfodret står som "mellanmål" så att säga. Självklart låter jag honom äta det foder han är uppfödd på först, och fasar över i sakta mak. 

Om jag satsar på att ge något torrfoder så ska det vara Orijen eller Applaw, så att det lilla torrfoder som äts är av så bra kvalité som möjligt. Jag håller med om att man hittar mycket strunt i de "billigare" varianterna.

[Isadolls]
0

Royal Canine använder jag till mina kattungar….har haft spannmålsfritt foder innan till dem men dom spydde av detta…..mina funkar bra på detta:) Använder Royal Canine Perser kitten….. När dom blir äldre går jag över till spannmålsfritt, men som små kattungar upplever jag att dom inte riktigt tål detta, kan bli för kraftigt för dem:) Har råkat ut för detta flera ggr. Blötmat ger jag som är spannmålsfritt, "Natures Menu" Tror man får prova sig fram då alla inte tål allt…

LoAEmma
1

Skippa Mjau torrfoder även till den andra katten redan nu, han är ju inte så intresserad av det ändå och det är inget bra foder. Testa lite applaws som komplement istället, så finns det dessutom redan hemma till den lille sen.

Sen spelar det nog inte någon roll vilken ras katten är (ragdoll eller huskatt tex) utan de är alla köttätande ökendjur :)
Lycka till med nya kissen!
Och som sagt, börja i tid att vänja dem, det är svårt att lära gamla katter sitta ;)

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

Kiiwih
1

Tack för svaren, det har varit väldigt hjälpsamt! Jag fick idag en 400g-påse testfoder RC då min nuvarande hane kastrerades, den påsen kommer ju hålla ett litet tag. Så jag kör på RC Kitten till den lille när han kommer, sen när han är lite större så hoppar jag över till Applaw eller något annat spannmålsfritt :) tänker att jag ger kisarna mat 3ggr/dag, varav 1 gång är lite "lunch" i form av torrfoder, så får vi se om det blir bra för dem :)

Tack igen för alla svar! 20 dagar kvar tills lillen kommer, jag kommer väl längta ihjäl mig tills dess 😍