själva bilden är väldigt suddig så svårt att se, men katten ser söt ut
Jag gillar schwunget vid kilen men hade önskat lite mer höjd i pannan :)
Bilden är kanske lite missvisande…..tjejen är vältypad;)
#4 Varför frågar du då?
5# Tycker det är lite kul att höra andras åsikt!!
#8 Okay men alla kanske inte tycker så som dig då
Alla får ha sin egen åsikt… :)
Men nu är det så att detta är en ny avelshona jag har, och uppfödaren som sålt henne till mig är väldigt aktiv utställare…. ;)
9# nä tur är väl det att alla tycker olika och har olika tycke och smak ☺️ Droppa den trista attityden! Isadolls dessa bilder var bättre! Av bilderna att döma ser hon bred och fin ut och bra öronplacering :) men som sagt lite mera tryck i pannan hade suttit fint och hakan är svår att säga något om då man inte ser så bra men i överlag en väldigt fin hona ❤️☺️
Tack Pimey för din bedömning av min hona:) Jag gillar att höra hur andra ser på ens katter😊 💗 Ibland är det svårt att ta bra bilder och så kan det bli missvisande…
Jag vet hur det är! Att i överlag döma en katt på bild är oftast lite orättvist då man gärna vill känna och klämma och se katten live det ger oftast en helt annan känsla :) Som honan jag sparade från en av kullarna nu, helt hopplös att fotografera och det gör henne så orättvis på bild då hon är tusen ggr snyggare i verkligheten! Jag tycker också det är kul att höra vad andra anser om mina katter och brukar oftast fråga vad efter deras åsikt speciellt vid utställning där de kan känna och klämma :) det blir som ett litet prov för mig med och se om de tycker som mig när det kommer till styrkor respektive svagheter ;) jag är väldigt självkritisk så jag har inga problem att höra mina katters svagheter då jag oftast vet vad de stuper på :) men en del kan ha svårare att höra det svaga då för dem är katten det absolut snyggaste och vackraste (så är det för alla kattägare :D ) och något negativt existerar inte eller så tar de illa vid sig och det är lite tråkigt för då lär man sig inte. Så att du säger att du vill höra vad andra tycker gör mig glad för då vill du lära dig och testa dig själv lite ;)
Lite låg i pannan och något smal i öronbasen med tanke på öronplaceringen i dagsläget utan att veta hennes balgrund. /Brittmarie S*Tallkottens Ragdoll
Hej hej!
Grattis till din nya avelshona. :)
Generellt sett är det inte helt lätt att bedöma en profil utifrån foton. En det katter har väldigt fördelaktigt "pälsfluff" på pannan / huvudet vilket kan göra att min blir lite lurad. Vill man verkligen visa hur pannan ser ut på foto får man ta ett "fulfoto" där man med ena handen håller ner päls och öron och andra fotar. Inte så snyggt men tydligt om man vill se just panna/profil. Den andra saken som kan påverka hur pannan ser ut är åldern på katten. En kattunge måste ha en riktigt rejäl höjd i huvudet som nästan ser ut som åt vattenskallehållet om du förstår hur jag menar, för att den ska bli riktigt bra som vuxen. Därför kan det vara bra att skriva ut vilken ålder det är på katten i fråga tänker jag. :) Jag slog upp henne på din hemsida och antar att det är honan som är ca 6 månader gammal, så jag utgår från det när jag kommer med mina tankar om hennes profil.
Jag tycker att "knixen", dvs övergången från näsa till panna ser fin ut (om det nu inte är pannfluff) :) men skulle önska mig bättre sluthöjd i huvudet med tanke på att hon bara är ett halvår gammal. Det finns en risk att när hon växer och breddar i huvudet att höjden kommer upplevas som åt det lägre hållet.
När jag tänker på profil så tänker jag också in hakan. Jag tycker om katter med en harmonisk och ganska stark typ och då tycker jag att en katt med ex stark topp kan se lite "halv" ut om hakan är lite vikande. En katt med svag topp och vikande haka kan istället se lite platt ut. Jag skulle iaf personligen önska en starkare haka på din hona.
Jag hoppas inte att du tycker att jag låter för hård. I själva verket tror jag att de flesta av oss upfödare skulle önska just starkare haka och bättre höjd i huvudet på sina avelskatter (så är det iaf för mig). :) Man får tänka klokt i valet av avelshane och jobba sakta men säkert framåt mot det som är ens personliga avelsmål. :)
Jag måste också säga att jag tror det finns en risk om man stirrar sig blind på vissa specifika detaljer hos sina avelskatter och låter just den detaljer styra hela ens avelsarbete. Emellanåt tycker jag att jag ser lite enkelspårigt fokus på vikt/storlek, ibland panna, ibland ögonfärg och ibland bredd. För mig är ändå harmonin mellan de olika delarna det som jag vill försöka eftersträva och det som när allt är hyffsat på plats det som ger mig ståpäls och en wowkänsla. :) Så om jag får säga något annat än om profilen på din docka så tycker jag också att öronplaceringen ser fin ut och även bredden i kinderna. Hon ser ut att ha bra pälskvalitet och väldigt fina kontraster! :) Hoppas att jag får se henne på utställning framöver! <3
/Marie
S*Asterion's
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Tack! tycker lite det är detta som man lär sig av😊 Både bra och dålig kritik;)
Grattis till din hona! :)
Håller med övriga om att själva övergången mellan näsa och panna ser ut att kunna bli en riktigt fin "lätt böj på den översta tredjedelen" när katten blir vuxen. För jag tycker man ska komma ihåg att standarden, som på de flesta punkter är lite luddigt skriven, på just den här punkten är ovanligt tydlig. Böjen ska vara LÄTT och den ska sitta på den översta tredjedelen av nosryggen. På samma sätt är standarden lite extra tydlig när det gäller pannan. Den ska vara "LÄTT rundad (ej välvd)". Att man ändå tycker sig se strävanden efter skarpa böjar och välvda pannor beror ju just på att det brukar kunna platta ut sig ganska rejält med stigande ålder, och inte på att en ragdoll ska se ut så som vuxen, enligt standarden. Så åldern på katten är väldigt viktig när man bedömer. Men helt klart ser "snärten" riktigt bra ut på en 6-månaders. :) Man ska förresten även tänka på att det skiljer sig mellan olika linjer, hur mycket nosrygg och panna slätas ut med tiden. Hos en del sjunker det ihop helt, men hos andra skjuter ju pannan snarare fram än sjunker ihop, förutsatt att höjden finns där, så att den där lilla snärten vid övergången snarare blir starkare än svagare. Men hellre att det blir lite för mycket snärt, för det finns betydligt fler ragdolls som har för lite, och domarna brukar verkligen vilja att den finns där.
Men höjden i pannan är väl det man saknar mest utifrån bilderna, och så hade man kunnat önska sig en starkare haka. Precis som övriga sagt. Och precis som Marie skriver så önskar sig säkert de flesta höjd och haka på nästan alla sina katter. :) Och en annan jättebra sak som Marie skriver, tycker jag, är att det är helheten och harmonin det handlar om. Det kan vara svårt att sätta fingret på, men en del katter ger bara ett väldigt harmoniskt intryck, medan andra som egentligen har en massa fina bitar på plats, inte gör det. Men det har såklart med proportioner att göra. :)
Ett bra mått på det där med bra höjd, på en katt i den här åldern, är att det ska finnas lika mycket katt ovanför ögonen som under ögonen, om man ser den rakt framifrån. Ögonen ska sitta mitt i huvudet. Tycker jag själv iallafall. Och det ska vara ungefär lika långt mellan ögonen som det är upp till hjässan, eller ner till hakspetsen. Och när det gäller bredden så är det snyggt om det finns ungefär lika mycket katt utanför pupillerna, som mellan dem. Mycket är naturligtvis beroende av päls, men det ger i alla fall mig lite hjälp när jag ser en katt på bild. :)
Och öronen är nog som sagt lite för smala i basen, lite långa och "fladdriga", och sitter lite långt bak. Intrycket förstärks av den saknade höjden, så att det ser ut som om öronen sitter "uppe på huvudet", även om de sitter brett. Jag har själv en hona med precis sådana öron, och som dessutom inte har den där fina snärten, men man kan ju inte få allt. :)
Och allt jag skriver kan vara svammel, det är bara bilder och jag är bara nybörjare. :)