Kattuppfödare i Göteborgstrakten?
Hej
Jag och min sambo har länge önskat skaffa katter och nu letar vi efter två tillskott till våran lilla familj. Vi har båda vuxit upp med katter så vi är väldigt kattvana och älskar djur.
Vi söker efter två innekatter från en seriös uppfödare med katter i god hälsa och gärna väldigt sociala. Vi ser helst att uppfödaren bor i närheten så att vi kan komma förbi och titta på föräldrar samt kullen.
Vi kommer självklart att ta katterna till veterinären vid sjukdom/skada och se till att de blir riktigt bortskämda med den bästa kattmaten och torrfodret.
De raserna som vi främst är intresserade av är: Ragdoll och Ragchilla. Vi bryr oss inte om renrasighet utan vi söker efter underbara huskatter som ska hålla oss sällskap framåt i livet. Vi ser gärna en viss korsning eftersom det ofta är bättre för katternas hälsa. Vi söker efter tips på bra uppfödare i Göteborgstrakten!
Med andra ord så söker ni huskatt.🙂
Jag rekommenderar varmt Göteborgs katthem. Vi adopterade en ljuvlig hemlös kattunge därifrån för två år sedan.
Jag gissar att ni får svårt att hitta en seriös "uppfödare" av korsning😮
/Maria
#0 Bor inte i Göteborg, men det är en missuppfattning att det skulle vara bättre för katternas hälsa att para katter där man inte känner till katterna som finns bakom, och speciellt inte om man aldrig hälsotestar föräldrarna. Det sker så gott som aldrig inom huskattsuppfödningen att man hälsotestar, eller att man känner till något om sjukdomshistoriken på släktingar som finns bakom.
Det är däremot helt rätt att inavel är dåligt, och en förutsättning för att kunna undvika inavel är att man känner till katternas stamtavla, och då är det väldigt dumt att uppmuntra till uppfödning utan stamtavla.
Men lycka till, och hoppas att ni hittar era nya familjemedlemmar hos en seriös uppfödare av Ragdoll. 🙂
Tycker inte detta inlägg hör hemma här…. enbart om du söker Renrasig MED stamtavla😞 Huskattavel är inget vi uppmuntrar som är registrerade uppfödare…
Klart att inlägget ska vara kvar Isadolls, majoriteten av alla människor vet helt enkelt inget om avel eller uppfödning, men det hindrar ju inte att man kan bli en alldeles utmärkt matte eller husse, eller att man kan lära sig.🙂
Jag skulle rekommendera dig att vända dig till en uppfödare som sköter allt rätt med tester och stamtavla. då vet man att personen är seriös. Jag anser inte att man hittar en seriös uppfödare utan stamnamn och stamtavla.
En uppfödare kan vara hur trevlig som helst och verka kunna mycket, men är man seriös så är man med i en kattklubb och följer deras regler.
Det finns hur många huskatter som helst som behöver hem, det avlivas många katter för att inget hem hittas. Var inte med och stödj detta.
Personer som håller på med buskavel/huskattsavel dödar indirekt flera katter och bidrar till att vi har 100,000 hemlösa katter. Stödj inte dem genom att köpa av dem.
I wish I could write as mysterious as a cat
Det är en allmän missuppfattning att raser som blandas skulle vara friskare än renrasiga katter. En seriös uppfödare gör de kontroller som krävs och ibland lite till för att se till att avla på friska katter, medan en oseriös tillika huskattuppfödare gör sällan det.
Var noga med valet av uppfödare och se till att de har stamtavla vid köpet. På det sättet är chansen större att du får en frisk katt som inte blir sjuk. Tyvärr finns det många som utnyttjar raskatterna och säljer dem för dyra pengar, även fast de saknar stamtavla och det KAN i värsta fall bli en dyrköpt katt som kommer att kosta en hel del i veterinärvård.
Att köpa en katt från en seriös uppfödare med stamtavla och allt borgar för att man ska få en så frisk katt som möjligt, även fast sådana givetvis kan bli sjuka också. Men uppfödaren har gjort vad de har kunnat för att du ska få en så frisk katt som möjligt.
Vi stöder inte huskattavel (blandrasavel) på den här sajten, men din annons får stå kvar. Men alla svar där man erbjuder huskatter/blandraser kommer att tas bort!
Hej Inabox, Jag bor i Göteborg och föder upp renrasiga Ragdolls med stamtavla. Båda föräldrarna är testade för HCM & njurar u.a. Har två tjejer kvar som jag gärna hade sett komma till samma familj. Låter det intressant så får du gärna berätta mer om dig samt komma och träffa missarna. Kontakta mig via www.snofridens.com