Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 4124 ggr
sophieochfelice
2015-09-21 16:03
0

Ögoninflammation?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas ni kan hjälpa mig! Min lilla älskling vaknade upp imorse med ett irriterat öga, hon kisar när hon tittar med det och det är rött och varar lite. Jag baddade med lite ljummet vatten och då blev det bättre en stund, nu har jag fått rekommenderat av uppfödaren att använda Noviform så hon har fått lite sånt i ögat nu och jag hopps verkligen att det blir bättre. Någon som har någon aning om vad det kan vara? Blir så orolig :( bifogar en bild på henne som hon ser ut nu.

Ominous
2015-09-21 17:01
0

Stackars söta. Har du varit hos vetrinären? Om du inte har långt eller svårt till vetrinären skadar det inte att åka in få det rengjort ordentligt och kanske få medicin.

Du har inte matat henne med någon ny sorts mat eller så? Kan ju vara en reaktion på något. 
Hoppas det blir bra snart :)

I wish I could write as mysterious as a cat

sophieochfelice
2015-09-21 18:43
0

Nej, har inte varit hos veterinären men ringde dit och pratade med dom, och dom rekommenderade också Noviform som är ett medel mot ögoninflammation, jag skulle testa det två dagar annars skulle jag komma in med henne. Tycker så synd om henne och blir så orolig :( Nej ingen ny mat eller så, önskar att det vore något sånt så man förstod var det kom ifrån :(

[HundochKatt]
2015-09-21 19:02
0

Kan ju ha kommit in något skräp som irriterar i ögat. Så avvakta och se ett par dagar och ha på Noviform. Men blir det inte bättre då så bör du nog låta en veterinär kolla på det.

sophieochfelice
2015-09-21 19:41
0

Absolut, det ska jag göra. Tack snälla för att ni tar er tid att svara!

[Birmarag]
2015-09-22 08:09
0

Har bra erfarenhet av noviform samt tvätta med kallt svart the eller koksalt. Mina kissar har haft flera öroninflammationer och bara vid ett tillfälle har det krävts antibiotikakräm. Tvätta, smörj med noviform och håll koll så att det inte blir värre :)

[Birmarag]
2015-09-22 08:10
0

Tänk på att när du tvättar så för du tvättlappen/bomullssudden utifrån ögat och in mot tårkanalen/näsan, så att du inte drar i skräpet i ögat igen.

sophieochfelice
2015-09-22 11:40
0

Tack så jätte mycket för ditt svar, nu blev jag lite lugnare! Tack :)

sophieochfelice
2015-09-23 18:49
0

Det blev inte bättre så var till veterinären idag och fick chloromycetin utskrivet som hon ska få fyra gånger om dagen i en vecka, det värsta är tratten som hon måste ha på sig, hon ser så ledsen ut i den :( någon som har någon erfarenhet av just chloromycetin?

[Birmarag]
2015-09-23 23:35
0

Varför tratt? Har använt chloromycrtin på min ena, fungerade superbra. Men tratt behövde inte min ha?

sophieochfelice
2015-09-24 08:32
0

Veterinären sa att hon skulle ha tratt så hon inte kunde klia, men jag tog av den nu under natten ändå. Då kanske det inte är så jätte viktigt om din inte behövde det? Tycker ju så synd om henne, hon kan ju inte dricka vatten eller nånting med den på :(

Sanjica
2015-09-24 10:36
0

Om jag inte missminner mig, har man inte tratt på sig för att minska risken för infektion? Nu har jag inte tagit med min raggis till veterinären än, men planerar att göra det snart, för kastrering. Där vet jag i alla fall att en katt har en tratt på sig efteråt efter att ha rådfrågat här på forumet.

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

sophieochfelice
2015-09-24 13:16
0

Så är det mycket möjligt i vissa fall, just kastrering ska dom väl även ha tratt för att inte kunna slicka på såret? I det här fallet var det för att hon inte skulle kunna klia på ögat så inflammationen blev värre.

Sanjica
2015-09-24 16:48
0

#12 Jo, det var det jag tänkte på vad gäller både kastrering och ögoninflammationen. Jag hade behållit tratten på, men sen så är jag ingen expert och så katterfaren. Talar mest utifrån vad jag hade gjort. Men märker du att det inte är någon fara skulle jag tro att det går bra det med. Men håll ett öga på henne bara. Krya på henne, och matte, var inte orolig. Hon kommer bli sig själv igen så smått ska du se! 🙂

sophieochfelice
2015-09-24 17:50
0

Tack snälla för dina ord! Vill så gärna att hon ska bli bra snart :(

Sanjica
2015-09-24 18:42
1

Inget att tacka för. Jag tycker att man får peppa varandra här lite med. 🙂Återkom gärna med hur det har gått med din misse, om du vill.

Ominous
2015-09-24 19:03
0

På tal om tratt så tänkte jag, när jag kastrerar min katt ha en halskrage istället för tratt. Har bara sett miserabla katter med trattar, haha. Verkar inte riktigt fungera. Men krage hade nog inte hjälpt så mycket i det här fallet, tyvärr :(

Jag hoppas din katt blir bra snart, trösta dig med att det iallafall inte är något livshotande. Även om det är hemskt att se sin familjemedlem lida :(

I wish I could write as mysterious as a cat

[HundochKatt]
2015-09-24 21:18
0

En hane behöver sällan tratt när den kastreras. Däremot en hona kan ibland behöva det men inte alltid. Det beror ju lite på katten också. 

Det är många gånger jag fått tratt med mig hem när jag gjort något hos veterinären på både hund och katt. Men jag har sällan behövt använda det utan istället haft koll på dem.

sophieochfelice
2015-09-25 13:42
0

Ja det är ju så jobbigt med kragen, hon blir så deprimerad.. Men tyvärr så har det inte blivit bättre trots antibiotikakräm, hon har fått den onsdag, torsdag och två omgångar idag, så det hinner ju bli bättre. Vi skulle komma tillbaka om en vecka om det inte blivit bättre. Hon är inte varig längre utan bara svullen runt ögonen och röd. Men hoppas verkligen på att det blir bättre snart.

[HundochKatt]
2015-09-25 17:44
0

Det kan nog ta några dagar innan man ser en förbättring, så ge det den tiden som veterinären sagt.

sophieochfelice
2015-09-25 23:11
0

Det har du nog rätt i, bara jag som är så otålig och vill att hon ska bli bättre helst nyss! 😕 ska hålla ut några dagar till..

sophieochfelice
2015-09-30 13:37
2

Ville bara berätta att efter 7 dagar med salvan vi fick av veterinären så är min lilla prinsessa bra i ögonen igen! 🙂

Sanjica
2015-09-30 15:22
0

Härligt!🙂

[HundochKatt]
2015-09-30 17:25
0

Vad skönt att höra! Tänkte precis fråga hur det hade gått men du hann skriva före. :)