Mjau ett bra foder?
Min tjej äter nu Royals kittenfoder, hon äter inte bara torrfoder utan jag brukar blanda i lite torrfoder i blötmaten bara så att hennes tänder får jobba lite, för någon dag sen köpte jag hem en tetra med Mjau's blötmat och hon blev helt tokig, hon älskar den! Hon har aldrig ätit så mycket. Men det är ju ett foder man hittar i mataffären, är det ändå ett bra foder? Jag är ju van att handla på djuraffären så vill bara höra eran åsikt om ni tycker att Mjau är ett bra foder (blandat med RC kitten torrfoder) :-)
Mjau blötmat är en av de bästa! Det innehåller inte spannmål, socker som många av de andra sorterna kan göra (Tex. Whiskas och Pussi). Så grattis om katten gillar det!
Ett annat märke som är bra är Bozita (samma tillverkare). Men OBS! Att varken Mjaus eller Bozitas (om de sistnämnda har det) torrfoder är inte bra. Men blötmaten är en klass för sig!
Jag skulle rekommendera att skippa torrfoder helt och bara ge blötmaten. För tänderna så kan du ge rå kycklingvingar. Omörat förstås.
Tack så jätte mycket för ditt svar! :)
Mina katter är också tokiga i Mjau blötmat i tetra, likaså Bozitas! :)
Spannmålsfritt och svenskt! :)
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Det är en myt att torrfoder är bra för tänderna, ge råa kycklingvingar istället DÅ får de bra tänder!
En fråga jag har:
Var handlar man kycklingvingar som inte är besprutade med koksaltlösning som även kan innehålla druvsocker?
Det finns i frysdisken kycklingvingar bla från Kronfågel och Guldfågeln som är omörat (naturella) och så finns det ibland färska vingar. Färsk kyckling brukar inte vara mörat.
0.2 g salt/100 g är naturligt salt. Är det mer så är det definitivt mörat med salt.
Aha. Tack för svar.
Var så lite så! 😎
#1 Varför är Bozitas torrfoder inte bra?
Nelsons fotodagbok ^^
För mycket spannmål som inte en katt ska äta.
#10 - ok, ska kolla procentsatserna på spannmål senare.
Har testat Applaws men den ledde till övervikt.
Bozita ligger mig varmt om hjärtat då man aldrig vet hur mycket antibiotikarester och dylikt som finns i utländsk kattmat. Att djur som hamnar på våra tallrikar systematiskt ges antibiotika inom bl a EU är ju välkänt fastän det är förbjudet.
Nelsons fotodagbok ^^
Det är klart att man vill ge helst svenskt då det gäller den aspekten. Men det finns ju både Mjau och Bozita blötmat som är det bästa förstås.
Det är ju en fördel att Barfa, då vet jag att allt är svenskt och utan en massa onödig antibiotika.
#12 - Tyvärr visar Bozita inte några procentsatser vad gäller ingredienser (förutom hur mkt kyckling osv den innehåller), men du har rätt i att vegetabilier/mjöl och dylikt hamnar ganska högt upp i ingredienslistan.
Vi ger Bozita torr och blötfoder.
Nelsons fotodagbok ^^
Det är tyvärr sällan fodertillverkare anger procentsatser, men lägger man ihop alla vegetabiler (inkl. spannmål) så ser man ju helt klart att de flesta foder innehåller alldeles för mycket och mest av sådant som en katt inte bör äta. Varför? Det blir billigare så = tjänar mer pengar på våra djurs bekostnad.
En katt är ju strikt köttätare och det ska vi ju låta den vara också tycker jag.