Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1053 ggr
blandiscasper
2015-10-15 09:38
0

panik!

vill ha snabba tips att bada katt, våran blir helt förtvivlad och får panik och det går bra inte alls, snacka om blod svett och tårar, vad är humanast, att bara strunta i det, eller fortsätta och inte ge upp ?? hjälp snälla😢

[HundochKatt]
2015-10-15 09:42
0

Vattnet ska vara varmt! Dvs. 37 - 38 grader, är det för kallt så utlöses paniken lättare.

[HundochKatt]
2015-10-15 09:43
1

Här är en bra sida där man kan läsa om hur man badar en katt. 

http://www.swecat.com/Katt/Bad_Vardag

blandiscasper
2015-10-15 09:43
0

ja det har vi, han får panik bara och se badet, så det börjar ju inte så bra, vi är lugna och försiktiga,men det hjälper inte

blandiscasper
2015-10-15 09:48
0

tack , tror jag har läst varenda artikel och verkligen provat allt, han skriker rakt ut till slut och ja, jag blir ju åxå stressad, det känner han nog. och det är ju mindre bra,

vi kommer till att förberett allt tills han ser vattnet, han får fullständig panik och skriker rakt ut,   det är hemskt, vet inte om man helt enkelt ska strunta i det, han är ju trots allt  6 mån och jag har försökt i 2 omg att bada honom,men det är kört, 

maken har  hämtat en skinnjacka till ändamålet :) så han inte ska riva oss..

blandiscasper
2015-10-15 09:50
0

tänker mycket på att han ska ju ställas ut,men det lär ju inte gå så bra om man inte har han badad kan jag tänka,..

michellemimmi
2015-10-15 09:50
0

Jag hade en nakenkatt där baden alltid bestod av hysteriska skrik i början av badet. Viktigt är som sagt varmt vatten. Och för min katt så gick rinnande vatten fetbort! En plastkopp som jag skopade med fick agera rinnande vatten.. Plus att det verkade lättare för henne att acceptera situationen om dörren var stängd, konstigt nog…

Hjärta/Mimmi

[HundochKatt]
2015-10-15 10:42
0

Man får prova sig fram vad som passar för ens katt. Min katt skulle jag nog inte kunna doppa direkt i vatten, men däremot kan jag duscha honom. Nåja, han gillat inte det men finner sig i det och jag är ju vänlig men bestämd de gånger jag måste bada honom (2ggr + att han doppade bakbenen i toastolen innan jag hade spolat :p)

blandiscasper
2015-10-15 11:48
0

Tror jag får backa några steg:) ta en trasa som är blöt och stryka över ryggen

[Isadolls]
2015-10-15 11:56
0

Jag brukar sätta katten i badkaret innan jag sätter på vattnet, sen startar jag duschen lite försiktigt…. duschar katten men håller den i ett stadigt grepp så inte den sticker iväg….har inte haft problem ….men vissa gillar det mindre än andra…

Jozie03
2015-10-15 12:19
0

#9 så gör jag också!!

blandiscasper
2015-10-15 14:00
0

jag har fått erbjudande av en klubbkamrat som vill hjälpa mig med badet :) tack och lov för såna snälla människor 😃

[[pimey]]
2015-10-15 18:07
0

Jag har karten i en ställning med halkmatta i botten sedan så sätter jag katten fär och försiktigt dra på kranen sedan håller jag ett relativt löst grepp. Håller för hårt så skapas panik. Viktigast är attan är lugn men bestämd. Ja set blir en del skrik och klagomål men de vänjer sig. Börjar alltid bada mina tidigt och med jämna mellanrum för att de inte ska glömma

blandiscasper
2015-10-15 20:01
0

Det jag reagerar på är att dom blir så totalt slut, dom tar verkligen ut sig tlll max för att slippa..

Ragdoll4ever
2015-10-15 22:59
0

Har du honom i duschkabin eller på botten i badkar när du duschar honom? Tricket tycker jag är att inte hålla fast hårt utan att bara hindra från att sticka iväg. Ibland kan det vara bra o hålla lite i nackskinnet. Många använder badkoppel och upplever att katten blir mkt lugnare av det. Det låter tyvärr som han redan blivit skrämd och du behöver nog vänja honom varsamt . Börja alltid duscha bakifrån svansen med svag stråle. Eller har du badat honom? I upphällt vatten?

blandiscasper
2015-10-16 07:45
0

har provat med allt detta , ja han har blivit skrämd från början, men skönt och få hjälp nu så hoppas vi det löser sig

Linika
2015-10-16 19:14
1

Om man dushar kan det vara värt att skruva av duschmunstycket och bara använda slangen. Emmy hälsa att det är mycket mindre läskigt!

thorntagg
2015-10-18 16:23
0

De flesta katter gillar inte att få vatten på sig och att ett bad framkallar panik är inte så konstigt… Vi har aldrig badat våra två ragdolls fast man ibland skulle tycka att det vore bra om man kunde få tvätta dom lite ordentligt!  En enda gång försökte vi bada Tusse, när han var liten och hade gjort en vända ner i toaletten, men han blev stortokig och klättrade upp på mig och ner på min rygg med alla klorna ute. Ändå hade jag bara lite, riktigt varmt vatten i diskhon och försökte massera  kattshampoo på honom och sen skölja.  Det blev ju som det blev med det. Han sprang omkring i köket och såg ut som jag vet inte vad för djur… svansen var som en smal råttsvans!  Vi har ju inga planer på att ställa ut dom heller, så vi får nöja oss med att borsta, och ibland klippa bort små bajsrester under svansen! Skulle dom få på sig nåt kladdigt i sin kattgård eller på någon koppelpromenad så får man väl bita i det sura äpplet och försöka med något av de tips jag har fått här!