Våg?
Jag undrar vad ni alla använder er utav när ni väger era katter? Jag har en liten matvåg från Rusta som jag får ställa en stor skål på först innan jag väger min, men tycker inte att jag får någon tydlig bild av vad hon väger för vågen är så liten så lutar hon sig åt ett håll så ändras liksom vikten, hehe. Har ni något bra tips på en våg jag skulle kunna köpa till henne? Sen är jag nyfiken, min tjej blev 5 månader den 5 oktober och väger 2,9 nu (tror jag som sagt, vågen är inte den bästa) är det ungefär vad en 5 månaders hona brukar väga? :)
Det var en bra fråga. Vill gärna veta det jag med.
Har bara en hushållsvåg, som går till 5 kg och jag kan inte väga min katt längre då han väger 5 kg +.
Ett sätt är ju att ha katten i famnen och väga på personvåg. Väga sig själv före och efter.
Själv har jag ingen men tänkt framöver köpa en fiskevåg med krok på. Då kan jag lägga katten i en papperskasse/ikea kasse och väga tänkte jag. Fiskar ju också så jag får användning för vågen till det också. 😉 Finns rätt billiga varianter.
Jag använder mig av en fiskevåg som tar upp till 30 kg
Då får man leta efter en fiskevåg.
Borde väl fungera med en bagagevåg också, är väl samma sak. Men kanske lättare att hitta på random ställen :)
I wish I could write as mysterious as a cat
Är det bara jag (vi) som använder oss av en vanlig våg? Det var min sambo som kom upp med den idén, när jag stod som ett frågetecken hur vi skulle väga honom. Vi väger helt enkelt oss själva först, och sedan med katten i famnen. Sen är det bara att räkna ut hans vikt ;-) borde väl funka? Så har vi gjort hittills iallafall. Han är 5 månader och väger ca 3,6 kilo just nu
En vanlig våg visar inte exakta gram och det vill man helst
Jag använder bagagevåg. Och en tygkasse/ ikeapåse. Min hona på 5,5 månader väger 2,9 kg.
Tack för alla tips! :)
Det absolut enklaste är väl att göra som "ellan15", dvs väga sig själv på en personvåg, med katt, och utan katt! Dra det lägsta värdet från det högsta så har ni kattens vikt. Vi har en tillförlitlig digitalvåg som visar en decimal och fler decimaler än så är naturligtvis inte meningsfullt…
Vi använder oss av en köksvåg här hemma. Då lägger vi först en skolåda, trycker "tare" (nollställning) och lägger katten i lådan. Sen läser vi av vågen. Hon brukar vara duktig på att sitta stilla, vi tar henne när hon är t e x nyvaken. Uppfödaren sa att en sådan våg funkar bra.
"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." 
Vi har en matvåg också men den är på tok för liten för vår "lilla" herre nu. Vågen vi har (digital) visar precis som #10 säger, så vi får fram ganska så precis. 3600 gram vägde vår kisse häromdagen. 3,6 kg med andra ord. Tycker det räcker för oss att veta så länge hans vikt är jämn och bra. Sen kan man ju få mer exakta siffror på den årliga kontrollen hos veterinären. Men jag är inget proffs så en annan våg är säkert bättre :-)
Det är nog mest om man har en parad hona, eller sjuk katt, som man kan vilja ha den där extra noggrannheten. Då väger jag med fiskvåg i transportburen, smidigare än ikeapåsar och sånt, tycker jag. Annars duger badrumsvågen och famnen alldeles utmärkt, i den mån jag väger över huvud taget. Tycker det är lite hysteri ibland, det där med vikt på raggisar. De utvecklas ju i så olika takt och växer ju så olika länge, och mycket beror på hullet också. Så varför är det aldrig någon som frågar hur långa andras raggisar är??? ;) :P