Väckning
Hej!
Jag behöver tips på hur jag kan göra för att kissemissen ska sluta jama om nätterna/tidiga morgnar då det är frustrerande för min sambo vars sömn påverkas och då han dessutom jobbar.
Innan vi lägger oss brukar hon äta bra, och verkar vara mätt. Vi upplever att hon håller sig relativt lugn om kvällarna när vi lagt oss. Vi tror inte att hon är hungrig, men samtidigt kan vi ju inte läsa en katts tankar. Problemet är när vi väcks väldigt tidigt på morgonen, och det blir lite lidande för min sambo. Jag har full förståelse för att en katt jamar men kan vi göra något åt detta? Vi har försökt hålla sovrumsdörren öppen men det slutar med att hon hoppar runt i sängen och det underlättar inte. Vi har hållit sovrumsdörren stängd sedan ett bra tag tillbaka, och vi tycker att det går upp och ner ibland. Hon kan jama en stund när vi lagt oss, sedan slutar hon med det i ett par dagar, men sen om morgnarna börjar det höras ordentligt. Vi har inte sett några tecken på att hon löper då jamandet inte håller i sig hela dagarna. Jag har funderat på om jag ska lägga lite till blötmat i skålen så att hon har tillgång till detta om nätterna,ifall det skulle visa sig att hon verkligen är hungrig. Men då tänker jag att det kanske blir gammalt som får stå ute i så pass många timmar? Jag vill undvika att lägga torrfoder i skålen, även om det anses praktiskt av många. (Hoppas ingen känner sig utpekad, respekterar allas val av utfodring). För övrigt brukar jag aktivera henne med laserpekare en stund, innan jag lägger mig.
Jag har som sagt full förståelse över att en katt är en katt, som har olika behov men vill ändå höra om man kan göra något åt detta. Finns det någon med liknande erfarenheter?
"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." 
Har också en katt som gärna väcker mig vääääääldigt tidigt och jag brukar göra som så att jag stänger sovrumsdörren ifall han inte redan är inne i sovrummet. Sedan brukar jag leka med honom ordentligt, så han blir riktigt trött och flämtar och man känner att leken avtar, då med en vippa.
På det här sättet så lägger han sig oftast och sover tungt, men kan alltså om sovrumsdörren är öppen väcka mig genom att spinna och tvätta håret. Liiite för tidigt tycker jag därav stängd sovrumsdörr om han inte hunnit in där innan jag lägger mig.
Du kan ju lägga fram mat på kvällen, när du går och lägger dig. Det gör ingenting om det står några timmar, äter de så äter de om inte så låter de bli. Ett tips är att lägga fram fryst blötmat/barf så får det tina på platsen, då håller det sig fräschare.
Tack för dina tips!
Har hon någon katt kompis? :)
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Har du testat lite leksaker åt henne?
Tex http://www.zooplus.se/shop/katt/kattleksaker/interaktiva_kattleksaker/335029
Hon är kanske uttråkad och saknar er.
I wish I could write as mysterious as a cat
Nu ska jag inte vara jobbig men man blir ofta väckt av sina katters jamande speciellt vid löp så klart. Öronproppar kan vara bra, jag har lärt mig leva med att bli väckt och jag somnar som tur om. Ibland får man klappa lite och sen somna om, katter är ju som sagt nattdjur och mest aktiva då. Mina katter äter lite på dan och mest på natten, men då har det ju varit torrfoder på natten och det förstår jag att du vill undvika, katten ska så klart klara sig utan mat på natten då en katt inte behöver äta så ofta. Kattkompis underlättar förmodligen, feliway feromoner är bra och tålamod:)
#3 Nej, det finns ingen kattkompis. I nuläget är det inte aktuellt då vi vill avvakta lite med detta. Sen är jag för närvarande sjukskriven, så jag är rätt mycket med henne. 🙂
# 4 Vi har en hel del leksaker här hemma. Vi försöker aktivera henne så mycket vi kan, när hon har behov av det. Framförallt en stund innan vi lägger oss brukar jag att ta fram laserpekaren som hon älskar.👍 Så att hon blir av med lite eventuell överskottsenergi.
#5 Du är inte jobbig, vi alla har olika åsikter och tankar. Min sambo använder öronproppar men han väcks ändå. Jag förstår att katter är mest aktiva på natten, det är bara lite frustrerande då hon jamar så pass på morgonen. Men jag ska se till att lägga lite mat ikväll innan jag lägger mig (även om hon åt nyligen). Kanske har något att tänka på då, och vi vet ju inte om hon är hungrig.Men visst är det så, är det inte så att katter vilda kan klara sig utan mat minst 12 timmar? Om jag inte missminner mig. I nuläget vill vi avvakta lite med kattkompis då vi nyligen fått henne, men det kan vara värt anka på i framtiden. Hon verkar inte deppig om vi är borta hemifrån några timmar då hon sover mest. Hon är mycket kontaktsökande och vi märker på hennes "svansspråk" att hon är glad. 🐱
Hej, ja precis en katt behöver bara äta 1 eller 2 ggr/dag, men ofta äter de katter som inte blir barfade mycket mer än så:), du kanske ska börja barfa, det ska ju även aktivera katten så den får jobba med födan:), bra att du aktiverar katten med laser pekaren, försök att hitta andra katt aktiverings lekar med, min har en kitty brain train i trä, men där finns mer avancerade och roligare spel. Synd att inte öronproppar funkar, fråga efter de bästa på apoteket.
#7 Jag har börjat barfa till viss del,använder mig av Mush Barf Basic med Mjau blötfoder. För inte så länge sedan la jag till grishjärta,kycklinghjärta och kalvlever med Mush men det har jag slut på nu. Jag kommer köpa in det snart. Jag försöker aktivera henne med vippor och annat med. Om dagarna och kvällarna,ja när hon visar att hon är leksugen. Tack för dina tips. :)
OBS! Att kattungar behöver mat fler gånger än 2, då de växer och kan inte äta fullt så stora portioner som en vuxen.
Så rekommendationen 2 ggr per dag gäller en vuxen katt.
#9 Hon äter flera gånger, i mindre portioner. Jag förstår att en växande katter har större energibehov. 🙂
Sen ibland äter hon inte på några timmar, men då har hon ätit en rätt bra portion. Vi ser att hon är pigg, hon hetsäter inte och har heller aldrig haft kräkningar/diarré.
#10 Jag förstår det, det var mest en notering till #7. 😎
#12 Ingen fara, det uppskattas alltid ändå så. 🙂Trevlig helg!
Ja just det #12 hon är en kattunge tänkte inte på det:), ja kattungar äter oftare och mer än vuxna.
Beträffande hur ofta en katt behöver äta, finns det nog olika uppfattningar. Jag har hört att katter, oavsett ålder, behöver äta lite men ofta - kanske upp till 20 gånger per dygn. Jag märker också på mina katter att detta stämmer rätt bra, i varje fall på den ena. Hon kan ta sig några bitar blötmat, gå bort från matskålen och komma tillbaka om en stund och ta ett par bitar till osv osv.
Det finns det säkert, men det är torrfoder tillverkarna som myntat begreppet att katten ska äta lite men ofta. Försäljningsknep så klart!
En katt i det vilda skulle inte äta upp till 20 ggr per dag. 
Det kan finnas risker med att utfodra en katt väldigt ofta. Har försökt att komma på vad det är för värde som kan bli konstant förhöjd… men hjärnkontoret strejkar för tillfället. 🤪
En del menar också att om en katt äter sällan så ökar risken med struvitkristaller, men det är en sanning med modifikation. Det är sällan en katt utvecklar struvit om den äter rått och blötmat. Risken ökar med torrfoder. En anledning till att inte utfodra med torrfoder. 😉
Jag tycker att en vuxen katt ska äta minst 2 ggr om dagen, morgon och kväll (1 gång är alldeles för lite), men det gör inget om den äter 1-2 ggr till. Min katt får mat 2-3 ggr om dagen.
#16 Och varför inte? Det finns hur många småkryp och annat som helst att knapra på om man är ute. Äta som äta. Hur gör ni andra för att få katter att sluta skrika på nätterna? Min ena var sån. Hon brukade skrika tidigt om morgonen och vandra runt. Jag tror katter tycker om att gå runt i gryningen och när dom är inomhus kan dom inte göra det. Så lite frustrationsjamanden. Tolkade jag det som. Jag stängde in henne i ett rum på natten tills hon lärde sig sova. Nattdjur eller inte, jag måste få sova och alla andra också. Nu hade hon sällskap av den andra katten plus kattlåda och mat och vatten, så det var inte speciellt synd om henne. Men hon lärde sig att sova och nu är det inga problem.
//
Lena