Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 2045 ggr
[Melbun]
0

Ragdoll som "första katt"

Har gått och funderat lite på en ragdoll i hemmet. Mer än att passa syrrans kisse så har jag alltid varit lite smått rädd för katter. Så det jag funderar på är om det kan vara en lugn och snäll första katt som kan passa mig. Hur mycket pälsvård blir det? Om man jobbar 7-16 är det för länge för en katt att vara ensam? Isf kan det bara en bra idé att skaffa två? Har redan två lösgående kaniner så det får gärna vara en ras som kommer överens med andra djur även om man givetvis enbart har dem tillsammans under övervakning. Det är framförallt något jag funderat på om några år då jag är färdig med min utbildning och kan bo lite större. Så dela gärna med er av bilder, erfarenheter och andra tankar :)

Eliinn
0

Ragdoll anses ju vara en väldigt lugn och cool ras men självklart är det individuellt också. 

Min raggis t.ex är just den där lugna, världens snällaste som skulle gå med på det mesta.  Han är väldigt cool och min mamma brukar säga att han är som Ior i Nalle puh! Som sagt så är det ju individuellt hur de beter sig men jag tror absolut att en ragdoll är perfekt som första katt ! :)  Min andra katt som är en huskatt/blandras är raka motsatsen, väldigt snäll och gosig men är inte lika tålmodig när man gör något som hon inte tycker är kul.

Man kan tro att det är mycket pälsvård på en ragdoll som är långhårig men då en ragdoll är så kallad semilånghårig  så tovar sig inte pälsen lika lätt som på t.ex. en norsk skogskatt.  

Milton får aldrig tovor i pälsen eller ens tendens till tovor. Jag borstar honom lite då och då men inte jätteofta. Men även här är det säkert lite individuellt beroende på vilken pälskvalité dem har, men i och med att det är just semilånghåriga är det inte alls så mycket pälsvård :) 

Återigen så är det ju individuellt huruvida din katt tycker om att va ensam eller inte. Milton var ensam när jag skaffade honom men jag jobbade inte så mycket i början när jag hade honom. När jag sen började jobba heltid märkte jag att han kände sig lite ensam, av en slump fick jag rädda en 7 veckors kattunge och märkte att han trivdes mycket bättre med en kattkompis. 

Känner du att du gärna skulle vilja ha två katter i framtiden så är det nästan lika bra att skaffa två på en gång. Oftast går det väldigt bra att introducera ännu en katt senare också men det finns fall där det inte går lika bra men oftast är de om man skaffar en till när den första katten är lite äldre.

Jag har själv inga fler djur ihop med mina katter så jag överlåter någon annan som kanske har erfarenhet om hur ragdoll är med andra djur. 

Milton träffat mina föräldrars hund ibland och är inte så förtjust i hunden men har accepterat honom och är inte elak mot honom, men han satte helt klart hunden på plats när han var liten, snällt men bestämt! ;)

Men jag kan varmt rekommendera rasen! De är underbara!

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

Sanjica
0

Jag och min sambo fick hem vår första katt i juli, som är en ragdollhona. Det är något av det bästa vi gjort och som vi inte ångrar! Det är den ultimata rasen med ett alldeles ljuvligt temperament. Sockan är så oerhört social och tillgiven, nästan lik en hund till sättet då hon vill vara med oss överallt. ❤️Hon är mysig och har ett så lugnt temperament samtidigt som hon är lekfull, som en katt ska vara men under lugnare former. Sen tycker jag att hon kopplar av likt en "trasdocka" som rasen sägs göra. Sen finns det ju säkert vissa individuella skillnader, men överlag så tycker jag att rasen lever upp till den beskrivning som man kan läsa om på nätet.

Rent generellt så tror jag att ragdoll skulle passa dig utmärkt som en första katt då rasen är lätthanterlig, och med ett harmoniskt temperament. Angående pälsvården så fäller Sockan inte så jättemycket, men en genomkamning då och då kan vara bra att göra. Jag satsar på 2-3 ggr per vecka, beroende på hur det ser ut. Jämfört med när vi fått henne så fäller hon något mer nu, men sen har jag läst att det inte är förrän de är 1 år som de fäller mer. Men kanske det är individuellt. Fördelen med ragdoll är att den inte har underull som gör att pälsen inte tovar sig lika lätt då. Mitt tips är att du köper en ragdoll med stamtavla och som är registrerad i ett kattförbund, t e x Sverak. Detta för att inte låta dig luras av uppfödare som påstår att deras ragdolls är renrasiga, fastän de säljs utan stamtavla. En ragdoll utan stamtavla är en huskatt. Tänk också på att katten ska vara minst 12 veckor gamla- de får aldrig tas ifrån för tidigt från mamman då de måste ha gått igenom alla utvecklingstadier. Vid minsta tvekan  eller misstanke om uppfödare försöker sälja en katt under 12 veckor- låt bli att köpa. Då är det större risk att du inte får en harmonisk katt, som istället kan må psykiskt dåligt om den tas ifrån mamman tidigt. Rasen må kosta en del men det är som sagt det bästa vi gjort och vi är så glada över vår familjemedlem!🐱 Lycka till och håll oss gärna uppdaterade.

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Sanjica
0

Ditt svar på frågan om ensamkatt eller inte; Sockan har inte visat en tendens till att vara ledsen. Min sambo jobbar heltid och jag är för närvarande sjukskriven. Vi har dock varit hemifrån flera timmar och när vi kommit hem har vi sett att hon sovit. Hon har varit sig själv. Men om det i framtiden skulle vara aktuellt med en kompis, kan vi eventuellt tänka oss det. Men än så länge känns det bra. 🙂 Sen finns det både för och nackdelar med att ha kattkompis.

[Melbun]
0

#1 #2 Ni får hemskt gärna bifoga bilder på dem om ni vill. :) Låter som en perfekt ras för mig men det för helt enkelt bli när jag har en stadig ekonomi och mer plats för alla djur.. Helst lutar det ju åt att ha en katt men får se hur läget är då det är mer aktuellt :) tack för bra info det uppskattas! Kommer troligen hänga här en del och snoka på kissarna ändå :)

Sanjica
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Här kommer en del bilder på min underbart goa misse.🐱

Sanjica
1

Oj vissa av dem blev ju helt tokigt placerade. Kanske admin kan korrigera dem? Eller ja, du ser ju på ett ungefär hur hon ser ut.

Sanjica
0

Hon är blue mitted.

EmelieZachrisson
0

Jag är precis som du skriver också lite smårädd för katter för att jag tycker att vissa katter kan vara lite opålitliga. Men jag köpte två ragdoll (syskon) och jag ångrar mig inte en sekund. Det är en helt underbar ras och så snälla. Mina killar skulle aldrig ta fram en klo utan de har ett helt underbart temperament, självklart kan det skilja sig från individ till individ, men ragdoll är ju kända för att vara snälla och lugna katter. 

Jag tycker det är väldigt skönt att skaffa två katter samtidigt för de är en mycket social ras och de går runt och pratar och vill vara med hela tiden. Sen är det alltid kul med ett syskonpar då de känner varandra sedan innan så man behöver inte vara orolig att de inte ska gå ihop. Mina killar har väldig nytta av varandra då de busar, sover tillsammans och jag har aldrig dåligt samvete för att jag lämnar dom själva några timmar när jag går till jobbet.

Det är en ras jag verkligen kan rekommendera! :)

[HundochKatt]
0

#6 Försökte, men fick inte upp dem i andra bildbehandlingsprogrammet, men lite bättre blev det nog. Eller?

Sanjica
0

#9 Det blir jättebra, tusen tack!

[HundochKatt]
0

Nu ska jag vara lite tvärtemot er andra. Min Ragdoll är definitivt ingen nybörjar katt. Han har från första början varit rätt tuff och bestämd av sig. Hos uppfödaren kallades han för "marodören". ;) Envisare än envisast!

Han har varit väldigt bitsk av sig så det har jag fått jobba med, vilket har givit resultat. Säger jag "Inte bitas!" så vet han vad som gäller.

Jag har aldrig varit rädd för honom och kunnat hantera honom, men jag är en van katt och hundägare. Klippa klor för mig har aldrig varit några problem som ex.

Han var omöjlig hos veterinären när han skulle kastreras. Så till sist var det bara tvångsburen som gällde för att kunna sedera honom och det är inte så vanligt att den behövs ta till, så det säger en hel del om min katts temperament. 

Hur det ska gå med vaccineringen vet jag inte. Jag kan ju hantera honom som sagt var så min lösning i framtiden om det inte fungerar (vill ju inte att tvångsburen ska användas varje gång) faller på min svärdotter. Hon är veterinär utbildad i Kina, och ska när hon väl kommer in på linjen ta sin svenska legitimation, så då kan hon vaccinera hemma.  Alt. att jag gör det och hon skriver på pappret.  Men till dess så får jag testa om det går att vaccinera honom utan tvångsburen, annars får jag nog låta bli vaccineringen tills vi kan fixa det hemma. 

För övrigt, när han inte visar sina "monstertakter" så är han väldigt go och mysig och otroligt hundlik. Han kommer in från uteplatsen på framsidan självmant bara jag lockar på honom. Baksidan är roligare så där får jag hämta honom. 😉

Han blir ju äldre och kommer att lugna ner sig ännu mera, men som nämnt så hade nog inte en nybörjare kunnat hantera honom som jag kan. 

Nu är det ju inte så vanligt att raggisar är så här som min är, men, en och annan kan nog vara som min, framförallt som en "ung odåga". 😉

En katt kan mycket väl fungera med kaniner. Har själv haft katt tillsammans med kanin, marsvin, undulater, nymfparakiter och trots att de varit lösa så har aldrig någon katt gjort något. Dock, för säkerhets skull och framförallt om man har fåglar (som kan trigga upp jaktlusten mer) så ska man definitivt inte lämna dem själva.

Sanjica
0

#11 Din ragdoll är verkligen one of a kind, helt olik min.

Men precis som du säger, alla djur har sina olika personligheter. Även om det rent generellt sägs att ragdollen är på ett visst sätt. Men samtidigt så tror jag att även om din kille kan vara en utmaning ibland, så har du säkert lärt dig en del och utvecklats i mötet med honom. Sen är det positivt att du är så pass kattvan, och att du tror på din förmåga. Han låter som en go misse med mycket liv, men samtidigt är våra fyrbenta fantastiska individer.

[HundochKatt]
1

#12 Generellt är ju Ragdoll en vänlig katt. Men man ska vara beredd på att det finns undantag, såsom min.  Liksom det är bland alla kattraser och huskatter. Men köper man en kattunge från en seriös uppfödare, så kan ju uppfödaren också berätta mer om kattungens personlighet.  Mig gjorde det inget att min katt var en "marodör". 😎  Tycker att det bara stärker hans personlighet och är inte "bara en katt", om ni förstår vad jag menar…   Det är också tack vare hans sätt som han blev kompis med hundarna på ett par dagar. Vilket kan ta tid med en mjukare och mer osäker katt. Jag tycker personligen att det blev rätt katt till rätt hem, så att säga.  Men som sagt var, han är definitivt inte en nybörjarkatt enligt min mening, för jag har fått vara tuff mot honom samtidigt som jag fått tagit emot ett och annat hårt bett och inte släppt så att säga. Numer testar han bara med ett litet försiktigt nyp, tex. i byxbenet. För han vet så väl att han inte får bitas. En riktig luring. 😂

[Garntroll]
1

#13 Det låter som en rackarunge i värsta slyngelåldern. 😂

[Melbun]
0

#5 Men jag smälter ju. Helt underbar :) Vad härligt att ni har fått det så bra med era djur. Det låter verkligen som en underbar ras. Känns väldigt roligt att redan börja planera men det får bli när kaninerna har tillgång till ett eget rum när jag inte är hemma så får katterna tillgång till resten. Vad ligger månadskostnaden för era djur? Visserligen kommer det ju inte att vara ett stort problem men att ha någorlunda koll är alltid bra :) Finns det någon skillnad mellan kön? Eftersom ridning är ett stort intresse även om det är lite lagt på hyllan för tillfället känns det som att två katter blir bäst. Så då borde det väl egentligen vara smidigare med två bröder om man vill kastrera dem? Vet inte riktigt hur det ser ut just för katter men kastrering av ett djur som inte ska användas i avel känns som en självklarhet för mig. #11 Vilken härlig liten individ du har fått dig :) Djur med lite extra personlighet är ju så speciellt. När jag valde ut min ena kanin skulle han vara den "lugna" men var istället en riktig liten marodör :) men eftersom jag inte är riktigt hemma i kattvärlden hoppas jag att uppfödaren kan ge min en vägledning i val av katt ;) Nu har jag visserligen 3 år kvar av min utbildning men vad tror du/ni. Har jag tid med 2 katter? Ridningen blir väl någon dag i veckan men annars är det mest jobb som tar upp tiden.

[HundochKatt]
1

#14 Ooooja! Han är påhittig och envis som tusan, men som sagt var han har lugnat ner sig. Blir ett år i helgen om jag minns rätt.

[HundochKatt]
0

#15 Min katt kostar inte många kronor i månaden. Det är försäkringen som är den största posten. Minns dock inte summan då jag har autogiro. Men någonstans mellan 150 - 200 kr var det nog…  (?)

Jag Barfar ju min katt och i och med att jag redan köper slaktrester (till största delen) till hundarna, så blir det en väldigt låg kostnad per månad. Någon Mjau på tetra slinker väl ner i månaden, när jag slarvat och inte tagit fram fryst mat i tillräcklig mängd eller inte hunnit tina. Gissningsvis så går kattens mat på knappa 50 kr i månaden. Mjau och kyckling hör väl till den dyrare posten. 

Kattsand använder jag inte utan jag har en Peeweelåda med värmepellets. Har bara köpt en säck á 48 kr och den har jag nu haft sedan början. Fast de första veckorna hade jag inskolning så det gick inte åt så mycket. Men från slutet av mars ungefär så har jag bara haft det. Har alltså haft säcken nu i 8 månader. 👍

Så min katt kostar som sagt var inte speciellt många kronor i månaden. Men kostnaden varierar givetvis på vad man har som kattsand, ger för mat osv.

[Melbun]
0

#17 Mindre än vad jag förväntade mig. :) Försäkringen på mina kaniner går på 140 och sen brukar jag använda öko plus till dem så det borde ju funka bra till katten också isf. Har sett att de säljer i djuraffären om man barfar djuren. Är det bra där eller bättre om man får tag på annat håll? Jag har nog faktiskt bara varit med om människor som ger sina katter torrfoder men det känns ju inte riktigt naturligt..

Eliinn
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Här är bilder på min Milton :)

/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus

[Garntroll]
0

Jag är lite småkär i Milton. Han är så fin.

Sanjica
0

Vilken häftig teckning Milton har!

Sanjica
0

#15  Tack! Hon är helt underbart go. 🐱 Jag är säker på att du inte kommer att ångra ditt val av katt (om du nu beslutar dig för att i framtiden skaffa en ragdoll).

[Garntroll]
0

Jag har själv beslutat mig för att skaffa en Ragdoll för första gången. Har tidigare haft en huskatt.

[Melbun]
0

#19 Åhh! Fina missen *.* Är helt såld på rasen. Att man ska behöva vänta så länge innan man kan planera ordentligt :) Det enda jag oroar mig för är att den ska känna sig ensam bara :/

Sheba2009
4

Min ragdoll Nemo, helt underbar ras som passar mig perfekt, väldigt lugn får sina spratt ibland men inte överdrivet, älskar att sova brevid mig på sin kudde och möter mig i duschen när jag stänger av vatten kranen eller sitter med när man är på toa 😀 Går jag in i vardagsrummet och lägger mig i soffan tar det inte många sekundrar innan han lagt sig brevid och ibland händer det att han ska lägga sig på mig.

[Garntroll]
0

Oj vilken fin Bicolor Nemo var.