Fettsvans
Jag har tidigare skrivit om fettsvans här och frågat vad ni använder för att behandla det på era sötnosar. Min ena kille började få det strax innan vi kastrerade honom och veterinären sa att vi skulle låta det vara så skulle det gå över av sig själv. Det blev dock värre och vi har nu börjat använda goop, men hittills inte sett något skillnad (men då har vi bara behandlat 3 gånger än så länge). Anledningen till att jag skriver nu är att han på vissa ställen på svansen har tappat sin päls nu och min fråga till er är om ni har varit med om samma och om pälsen växer ut igen? Vi kommer behandla honom kontinuerligt för att se om vi kan få bort det för vi vill inte att han ska få ont :(
Jättetacksam för svar!
Galltvål och YES! Lycka till
tog flera veckor innan jag fick bort det,,använde groomer goop och yes diskmedel
Tack snälla för svaren! Då vet jag att det kan ta ganska lång tid innan det försvinner. Hur ofta har ni fått behandla det, är det varje dag eller mer sällan?
Är det någon som varit med om att de börjar tappa lite päls och vet om det kommer växa ut igen? Han har inte tappat mycket päls, men jag har försökt googla på det men hittar inget svar om just det.
Min hann också få fetsvans innan kastreringen och jag har bara tvättat det en gång med vanligt hundschampo. Sedan har det försvunnit av sig själv och är nästan helt borta idag. En period så tappade han ganska mycket päls just där fetsvansen var, fick loss ganska stora "sjok" av päls med kammen. Men nu har han inte tappat något där sedan dess.
Min Oberon fick fetsvans när han var runt 1 år och fortfarande okastrerad. Pälsen gick att dra loss i stora "sjok" precis som #4 upplevde, och det feta försvann av sig själv efter kastrering.
När Oberon drabbades av fetsvans hade han en kraftig och långhårig svansplym, men det kom inte tillbaka. Nu vid 8 års ålder är svansen fortfarande oproportioneligt tunn och korthårig jämfört med resten av pälsen, så jag antar att en hel del hårsäckar förstördes permanent.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack alla för svaren, då fortsätter jag att behandla honom, tycker mig se en viss förbättring efter den senaste behandlingen :) Sen får vi se om pälsen växer ut igen, men han har än så länge inte tappat så mycket päls på svansen.
Jag rekommenderar att du använder torrschampo regelbundet, puder alltså. Det suger upp fettet och även den envisaste fettsvans får ge upp. Alternativt kan du testa med potatismjöl. Är säker på att du kommer att märka stor skillnad. De som använder goop och yes kan få svårt o få bukt med fetsvansen, då det fortsätter produceras fett för att kompensera det borttvättade. jag rekommenderar puder och ett vanligt kattschampo, kanske någon djuprengörande sort.
Tänk på att ett ofta återkommande borstande/kammande och bad kan trigga upp fettproduktionen.
Någon som kan dra en kort beskrivning om vad det är? Jag har knappt hört om det innan. Hur drabbas katten?
I wish I could write as mysterious as a cat
Det finns en körtel på svansen, tror att det heter violkörtel på katt också, dock lite osäker på det. Hund har det i alla fall och denna körtel kan producera extra fett och ofta brukar det framförallt på hanar bli så när de börjar bli könsmogna och svansen blir till en början fet just där körteln är och så sprider det sig en hel del.
Men det brukar försvinna när man kastrerar katten, men kan ta lite tid som nämnt ovan.
Här fann jag en bild på hur det kan se ut, men det finns lindrigare och värre fetsvansar.
http://norskskogkatt.ifokus.se/discussions/4d7177d7b9cb4622390885ae-ett-bra-knep-for-fetsvans
Har oxå använt torrschampo, vilket jag tycker fungerar men man får använda det ofta 😛