Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1058 ggr
josseli
0

KATT MED FODERALLERGI?

Jag vill kolla om det är några här med liknande erfarenheter som oss. 

Min ragdoll Frans är ca 1,5 år och har under senaste månaden börjat klia sig mycket i nacken/halsen. På vissa ställen har pälsen fallit bort och det är röda prickar på huden. Vi åkte till veterinären för ca 3 veckor sedan. De trodde på allergi och vi anade att det kom ifrån ett tandhygien pulver vi gett honom veckan innan. Han fick en kortisonspruta och mådde ganska snabbt bättre. 

MEN, nu har han börjat klia sig igen, ca 4 veckor senare, så förmodligen är han allergisk mot något annat. Med tanke på att det kliar runt huvudet på Frans så tror vi på foderallergi. Vi har nu fått kortisontabletter och ett Hyperallergic foder från Royal Canin som vi ska köra på i ett tag fram över. 

Frans är uppvuxen på Royal Canin och purina ONE(rekommenderade av veterinärer) men när jag läser om RC så verkar de finnas många katter som reagerat negativt på fodret och utvecklat en allergi. 

Bör vi tänka om kring fodersort? Har ni varit med om liknande? Bör man ge katten ett spannmålsfritt foder? Hjälp mig!

[HundochKatt]
0

Jag är inte så hemma på foderallergier, men min spontana reaktion här är att skippa allt vad torrfoder heter. Hitta ett foder alt. Barf med endast ett djurslag som katten aldrig ätit förut. Och kör på det ett tag. 

Tänk på att de flesta fabrikstillverkade foder har tex. kyckling som bas men minst 4 % av annat som tex. lamm för att få kalla det för lamm. Vad jag menar med detta är att bara för att det står lamm på en burk så är det ytterst sällan bara lamm i produkten. Tvärtom så är det kyckling och skulle då din katt vara allergisk mot kyckling så hjälper inte det. 

Så alltså tänk efter vad din katt aldrig ätit förut och försök att utfodra bara med det djurslaget. Och vänta och se om utslagen och klådan försvinner. Så småningom så kan man lägga till djurslag för djurslag och testa vad den tål och inte tål. 

För övrigt hänvisar jag till Matilda Eriksson på Paleo Cat. 

http://www.paleocat.se/  

som säkert kan hjälpa dig mer än vad jag kan. 

Lycka Till!

Fabolousdolls
0

Hund och katt har rätt, det bästa är ju BARF, men vill ni inte sätta er in i det nu så rekomenderar jag torrfoder eller helst blötfoder utan spannmål, jag har själv erfarenhet av detta och vi har tetsat både Applaws, Orijen, Fourfriends och Acana med kyckling som huvudsakligt protein som funkat bra! Lycka till

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

Sheba2009
0

Jag har haft problem med min katt Nemo provat många olika sorters foder, kan rekommendera James wellbelowed som jag tycker har fungerat jättebra på min katt den är spannmålsfri dock inte billig men det får det vara värt om han mår bra av det

thorntagg
0

Min ena raggis lär vara kycklingallergiker, och den enda kattmat som bevisligen INTE innehåller kyckling är just James Wellbeloved, så den får vi skicka efter med jämna mellanrum! Den finns med lamm eller kalkon. Tyvärr så tröttnar kissar emellanåt på samma smaker, och det är verkligen besvärligt, då jag hittills inte fått tag på någon annan sorts mat som inte innehåller kyckling. Är det någon annan kattägare som vet om andra mjukmatsorter som är kycklingfria så vore dert tacknämligt!

[HundochKatt]
0

Tyvärr utgör kyckling just grunden i de flesta kattmats sorter vare sig det är torrt eller blötmaten. En anledning till att Barfa katten, där man själv avgör vad katten ska äta. Man har mer kontroll över vad man stoppar i katten. Och en fördel om katten dessutom har eller utvecklar födoämnesallergi.

Martyparty
0

#4 Har också en kycklingallergiker. Vi har gett henne applaws fisksorter. Även schesir, Animonda, GranataPet och Catz Finefood har kycklingfria sorter vill jag minnas. Det finns säkert fler. Så det finns, men man får leta lite :)

SE*Astinis Ragdoll

thorntagg
0

Tack för tipsen, Martyparty! Jag ska försöka hitta de här märkena på nätet och se vad dom innehåller!