Råd ang skötsel för utekatter...
Sedan jag kastrerade min Ragdoll hona har hon spenderat mest av sin tid ute… Hon var bara innekatt förut… Jag tycker det är bra att hon får vara ute och leka med de andra katterna men jag har märkt på sistone att hon gått ner i vikt otroligt mycket… Kan det vara pga mask och att hon behöver avmaskas igen??? Dessutom så har jag fått massa bett när hon har sedan kommit och lagt sig hos mig och undrar om hon även fått kattloppor? Har badat henne idag men inte sett några djur i pälsen… Inte så lätt att se heller… Men är det kattloppor, vad är bäst att ge henne i så fall?
Tack på förhand
Hur stor del av dygnet är hon ute? Hur mycket har hon gått ner i vikt och hur snabbt?
Håller hon sig ute väldigt mycket kan det bero på att hon av någon anledning undviker att vara inne (där maten finns), och det är inte bra. Då måste man misstänka att det är något i tillvaron hon inte trivs med.
Att röra på sig mer innebär ofta en naturlig viktnedgång, men är viktnedgången stor och snabb finns stor anledning att kolla upp blodvärdena för att utesluta sjukdom. Mask kan hon ha fått om hon fångar och äter byten, gör hon det?
Loppbetten du får kan vara andra sorters loppor som inte har katter som värddjur, men som katten får med sig in i pälsen. Dessa loppor kan inte leva och föröka sig vare sig på människor eller katter, men provsmakar på den de hamnar på. En enstaka loppa ger ofta ett flertal bett, så känner du att du blivit biten bör du leta efter loppan och döda den. Detta har jag råkat ut för ett flertal gånger efter utevistelse med katterna och mina katter har inte loppor.
Sajtvärd Katter iFokus
Hon är ute hela dagen fram tills jag kommer hem. Stannar hemma med oss över kvällen och ibland vill hon även gå ut under natten… Hon hänger med min grannes två hankatter som är ALLTID ute… Så ibland kommer dem vid min balkong så vill hon ut igen… Jag tror inte att hon undviker att vara hemma för hon brukar vänta på mig vid den tiden jag brukar komma hem…. Däremot har hon varit väldig kinkig med maten efter kastrering…. Det är sant att hon har kommit hem några gånger med små djur… Avmaskade henne i morse och åkte till djuraffären och köpte bättre kost… De rekommenderade att jag skulle köpa mat som egentligen är till kattunge för att det innehåller bättre fett sa dem och att jag sedan skulle övergå till den sorten som hon hade efter kastrering så att hon håller vikten…. Jag provar ett tag och se hur det går… Förhoppningsvis går hon upp i vikt… Annars får jag väl kolla upp blodvärdarna som du sa… Men hon verkar inte vara sjuk eller så.. Bara HUNGRIG….
Jag upptäckte en till bett idag… Väldigt stora blir dem…. Jätte konstigt för har inte sett några loppor alls… Badade henne igår och borstade henne idag…. På apoteket hade de inget kvar mot loppor… Det gör inget eftersom det enda som dem har är Frontline Comp vilket jag tycker inte alls är effektiv så letar efter något bättre.. Några tips? Ska leta efter loppan men hittar jag inget måste jag hur som helst behandla henne mot sådan äckliga djur….

Exner är bra mot loppor https://www.kattkompaniet.nu/butikens-nyheter/exner-ohyremedel-sprayflaska