Rastypiska öron
Eftersom vi diskuterade i en annan tråd om att Ragdollens öron tenderar att bli för små så startar jag nu en ny tråd om detta så ingen missar denna lärorika diskussion.
Åsa presenterade denna bild för oss om öronens utveckling. Tror det var från 6 månaders ålder och sedan uppåt om jag inte minns fel.
Hon menar att om öronen inte är stora vid ung ålder så kommer de bli alldeles för små när katten blir äldre.
Lånar en bild av Åsa där ni kan se hur öronens utveckling bör se ut för att det ska bli bra.
Martina
Yataz
Ni som diskuterat i de andra trådarna får fylla på här nu…
Och ni andra som missat diskussionen också så klart!
Martina
Yataz
Jättebra intiativ Martina att flytta diskussionen! 
Nu ska vi se…jag kopierar delar av mitt inlägg från tidigare:
Härligt att du tar upp detta med öron Åsa!!
Öron är lite av en hjärtesak för mig…öronfixerad är nog rätt term, haha.
Hur som helst, jag ser ofta söta proportionerliga små kattungar som bara är helt otroliga små mini Ragdolls. Men jag har insett under min, än så länge, relativt korta period som ragdolluppfödare att det finns en poäng med just att öronen är stora särskilt om det är så att vi har en i övrigt kraftig bebis i åtanke. Den kattungen blir förhoppningsvis stor och maffig som, jag önskar att, en Ragdoll ska vara och har den då proportionerliga öron som liten…blir öronen fööör små. Bilden som du, Åsa (eller nu Martina), visar är jättebra…Kolla också på denna fladdermusen (13 v)…(sorry Martina
)
PS! Nu har ju han sitt låga V som är en parentes just i det här sammanhanget DS!
---------------------------------------------------------
Christina - Medarbetare på Ragdoll iFokus
S*Evenstar's
Kattuppfödare av rasen Ragdoll
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Website: www.evenstars.se
Christina
------------------------------------------------------------
och sen nu när han är ett år och fortfarande inte färdigvuxen. Jag är överlycklig över hans fladdermus öron som liten…
/Kicki
S*Evenstar's
Vi har underbara kattungar hemma hos oss nu, besök gärna vår sajt för att se bilder på dem! :)
Christina
#3 - #4 Tack för dina bilder på Emperior. Ja, visst hade han fladdermus-öron när han var liten *fniss* 
Men det ser ju ut som om det blev ganska bra i slutändan 
Nu är det bara Extreme som också ska växa i sina *skratt*
Martina
Yataz
# 6 Precis du har alldeles rätt…det är viktigt att de är relativt stora och breda i basen OCH tippar framåt. Jag har också en hona med öron för stora, för smala i basen, för spetsiga, för pälslösa (haha) men som sitter ganska bra brett i sär och de tippar bra framåt…Nu syns ju inte tippningen så bra kanske på den här bilderna…men den hjälper upp hennes uttryck lite.
På tal om balineser…
Bild1 som kattunge…
S*Evenstar's
Christina
Bild 2 Nu som 2-åring
S*Evenstar's
Christina
Bild 3 Sist tippningen…
S*Evenstar's
Christina

Jag kom lite försent med min tråd om öron så du kan ta bort den Martina
Elsa
#11 Fixat 
Yataz
Ni bad om det. Haha…jag har tänkt på det här med öronen som jag sagt rätt mycket…
Här kommer en gobit som kan komma att få små öron som vuxen…eller redan har?
På tal om birmar-linjer 
Bild 1 Frosty 6v
S*Evenstar's
Christina
Bild 2 - 5 månader
S*Evenstar's
Christina
och sist Bild 3 - 8 månder
Så det var mitt bidrag med olika exempel!
/Kicki
S*Evenstar's
Christina

#16 Ja din frosty flyger inte långt med dom där! Men han är superfin ändå! 
En fråga Min hona har haft härligt stora urvuxna öron. Innan jag parade henne, då hon var ca 11mån, hade dom fallit ner lite grann. Nu, då hon har sin kull är dom uppe igen och fladdrar.
Nu undrar jag hur lång tid det kan ta för öronen att falla lite, självklart spelar bredden på huvudet roll men jag tänkte om någon har erfarenhet av de katter som är lite långsamma?
* (Martina, kan du ta bort mitt tomma inlägg? Jag tänkte vänta tills Kicki var klar med sina bilder så att ja inte bryter mitt i.)
#16 Ja, för min smak är de redan för små. Så där gäller det att tänka på honornas öron när man parar. Han verkar ju ha många andra kvalitéer att bidra med ändå 
Martina
Yataz
# 17 och 18 Precis vad jag också tycker och ville visa…att de blir för små…tur han får flyghjälp av # 9 hahaha.
S*Evenstar's
Christina

#16 Din Frosty har väldigt små öron och kommer förmodligen att se ännu mindre ut när han blir större..
Jag skulle vilja veta om du har ställt honnom någon gång och fått det påpekat för dig .
Elsa

# 20 Han har utställd och nominerad till panel som 5 månaders kattunge, men som du ser (#15) då var de nog som bäst i relation till hans storlek. Blir spännande att höra vad som sägs om just detta i Nyköping!
Förväntar mig absolut en kommentar om detta 
/Kicki
S*Evenstar's
Christina
Men jag undrar också…de får inte vara spetsiga…men hur runda? Någon som vet och kan ge exempel, Åsa?
S*Evenstar's
Christina

Första bilden var ju jätteintressant!!
# 27 Apollon har bra öron enligt mig!
# 28 men har hon det? Kanske lite…men det örat som är närmast i bilden tycker jag är okej…skulle dock noppa lite i toppen på utställning.
S*Evenstar's
Christina

Det här är superintressant tycker jag. Jättebra trådar!!
Ska försöka hitta bilder på mina och jämföra, och låta er kommentera.
***************************************************************** Stolt o lycklig matte till:
S*Dragonfire Cora, S*Dragonfire Chubby Hubby, S*Louisedolls von Doc - Svante, S*Louisedolls von Grumpy - Noah
Vi har kattungar!
Stödjer Kattvärnet - Haninge

Det här var riktigt intressant,lärorikt o kul! Så tydligt det blir med en kattungebild,och en vuxenbild. Tack för att ni delar med er!
#3 Känner att öron ligger mej varmt om hjärtat oxå
#1 Klart att den optimala tjejen,har optimala öron!!
Zaga!
Åsa

#32 I think that combination vill be great….
…….
Look at the mail i send to you ….
…..
//Elsa
Livs öron är en kombination av Fannys lite smala, i mina ögon lite för stora kaninöron och Glenns lite för små men mycket välformade öron. Det ska bli roligt att se var det slutar. Hon är 14 veckor nu och det är i alla fall rätt bra bredd mellan öronen.
-----------------------------------------------
Vi har kattungar!
# 33 Japp nu ser jag…men då är nog även Emperios för spetsiga?!…Har aldrig upplevt dem det och inte fått nedslag heller…Blir spännande att se i Nyköping där också!
Jätteintressant och lärorikt…saknar "vår" domare i diskussionen dock 
S*Evenstar's
Christina

#35 KANON fina

#35 vilken placering för att vara 14v 
Glenn har som vuxen lite för små öron, även om de har bra form och placering. Så här såg de ut när han var liten, 7 veckor:
Vi har kattungar!
Glenns öron vid 11 veckor:
Vi har kattungar!
Glenns öron 6 månader:
Vi har kattungar!
# 35 mycket lovande…
Martina ta bort mitt emellan # 40…vi skrev samtidigt jag och Åsa så mitt hamnade emellan 
S*Evenstar's
Christina
#36 Jag tycker faktiskt inte Emperiors öron är för spetsiga. Det är den lilla skillnaden emellan Emperiors och Ayla's öron som drar min gräns tror jag. Men det är ju bara mitt tycke.
Att jag tycker Aylas öron är för spetsiga kan ju också bero på att de sitter högre upp och är mer vinklade inåt. Jag vet inte. Men Emperiors öron tycker jag är bra. 
Martina
Yataz
Och till sist Glenns öron vid 2 år:
Det får bli mitt bidrag till öronutvecklingen. 
Vi har kattungar!

Vad tycker ni om Tigas öron, här 14 v

# 47 Bra storlek och form (för ålder) men kanske lite för tätt…precis som min 14 veckors
…jag gissar att de borde se som # 39…
…typ peka tio i två?!
S*Evenstar's
Christina

#48 Håller delvis med dig MEN jag tycker inte att man ska jämföra en 14 veckors kattunge med en 7 veckors! Tiga hade bättre öronplacering vid den åldern
Oj förlåt jag läste fel…trodde # 39 var 14v
Det har du absolut rätt i. 
Dessutom, ser ju nu när både din och min flicka ligger i tråden att din har dem bredare i sär eller vinklade bättre.
S*Evenstar's
Christina

#50 *haha* Det är ok!!
# 51 Kanske dags att äta nått
haha…men det var så intressanta trådar att det är svårt att sluta läsa…
S*Evenstar's
Christina
Nu ser jag…det var ju # 35 jag menade tidigare…kanon öronsättning! Sådana skulle jag vilja ha på # 48
.
Tänk vad lite mat kan göra i magen och för huvudet…
S*Evenstar's
Christina

Det var Elvis öron som gjorde mig förälskad, nu har de klättrat upp lite som är typiskt för åldern men de trillar nog ner igen.
-------------------------------------------------------------
Whiskykullen är här!

Wilma såg gräslig ut vid ett års ålder…
Whiskykullen är här!

… men utvecklades mycket under hösten.
Whiskykullen är här!

Kul att ni tog upp detta intressanta ämna. Jag har funderat oxå på det här.
Så sent som i lördags hörde jag Hannah Jensen "klaga" på för små öron. Att det börjar komma mer och mer birmaöron på ragdollen idag. Det var bland annat några juniorer där som hade ganska små/medium öron. Idag var det jättesnyggt på dom, men som hon sa: när dom blir vuxna och breddar mer på huvudet så är risken stor att öronen blir för små.
Oj Oj, här var det örondiskussioner.. vad roligt..
Och jag kan ju som vanligt inte bara hålla med utan Tycka lite också..
jag håller inte riktigt med om att dom kattungar som har små öron Alltid får för små när dom blir stora…
En del öron växer faktiskt med, och blir bra ändå… Det är som med oss människor… öron och näsa växer längst.. ända tills vi dör.. Så kanske inte riktigt är fallet med katt men lite däråt tror jag.
Jag gillar i och för sig de något mindre öronen bäst..dvs de medium stora öronen.
Det betyder också mycket hur dom sitter och hur dom "tippas" när de blir äldre. De får heller inte vara för spetsiga för då ser de likom för stora ut tycker jag…
Lagom rundade och lagom stora..
Om den här teorin stämmer så skulle min Geisha få aldeles för små öron… för hon har ganska lagoma nu när hon är snart 8 månader
lägger in en bild på hennes öron här då…
och antagligen får hon lite för små öron, men inte jätte försmå tror inte jag… de har en bra rundning och sitter aldeles för högt upp just nu men de kommer nog ner.
Vad jag vill ha sagt är att det inte ALLTID är så att de värsta fladdermössen blir bäst som vuxna.. Det tror inte jag…!!
fast lite för stora var de ju ett tag

Här har vi Vilda då, hon ahr en storlek större öron…. På bilden här är hon 7 veckor..

och här är hon snart 8 månader och de är fortfarande liite för stora tycker jag… men trots flera försök har hon inte lyckats lyfta ännu…

#63 En sötnöt, jag tror att hon kommer växa i öronen snyggt :) Hon är ju bara 8 månader.

Hahaha, Excellent tippning ;)
halloj!!
Försvann mitt uppkäftiga inlägg här eller blev det nåt fel??
som jag skrev mellan #63 och #65
bara undrar om det blev censurerat eller om jag klantade mig…
Martina? 

#69 Nej det finns inget inlägg som är borttaget där emellan så det måste blivit något galet. Jag kan se även borttagna inlägg, men där finns ingenting 
Härliga bilder på träning för rätta tippningen. 
Martina
Yataz
Jag kan inte låta bli att lägga in denna bilden då..om vi prata träning.
Kan era katter göra så här…
Rikki-Lee bebis.
**Vi har kattungar. Det är lycka!!
Lev. klara till augusti 2011
S*FunHouse´s
AnnaCarin Hammarstedt
skit också att det kaxiga inlägget försvann…
Jag tog mig lite ton för en gång skull… *ler*
men ibland finns det kanske en mening med att det blir som det blir..
#72 Nämen Unni då, inte kan väl du ta dig ton 
Du får väl göra ett nytt försök då…eller forumet kanske helt enkelt inte vill att du ska ta dig ton 
Martina
Yataz
#73 Jo jag ligger i hårdträning… är lite trött på en hel del påhopp, och har snart fått nog… jag har lång stubin, men….

#75 Jag förstår det Unni och det är bra att du tar tag i det, men här på forumet måste vi alla tänka på vad vi säger så det kanske var som du sa meningen att inlägget inte publicerades 
Kram Martina
Yataz
# 71 Wow hur gör hon det där? Hahaha…jag tror absolut vi måste börja träna här hemma 

S*Evenstar's
Christina

#78: Ok, det är så där öronen ska vara tippade
Supersöt bild..
#78 Fast detdär börjar nog bli mera kvart i 3 än 10 i 2 

Vilka underbart roliga övningsbilder!
#78 Ingen flyghjälp behövs där inte ;)
Ja fast mitt inlägg var absolut inget personligt påhopp eller så.. det var bara ett långt uttömligt och något lite kaxigt..
nu måste jag åka.. hej so long everybody.. nu är jag föööör sen
# 78 Ja den där har sett förut och det är skön bild! 
Sen är det ju som jag och Martina (# 6 och 7) och jag (# 9) och även Unni också sa att det behöver inte betyda att stora öron på kattungar blir bra som stora katter ej heller att små öron blir för små heller…men det är värt att tänka på på dessa saker…och jag ägnar mycket tid åt öron, hahaha. 
OCH jag vill ändå tro att just i hennes fall behöver hon den där storleken på de där öronen tills när hon blir vuxen. Då blir det säkert jättebra. Vi får vänta och se helt enkelt..men jag tror det.
S*Evenstar's
Christina

Ja ,,Den är riktigt bra på ett roligt sätt …
…..
Tycker att vi ska bjuda på lite skojsiga bilder ibland det är så mycket tråkigheter runt om oss ……
Ett gott skratt är aldrig fel.
Fyrpihls - Ett litet tips ifall man skriver långa inlägg och inte vill riskera att de försvinner: kopiera texten emallanåt och även precis innan man postar inlägget. Om något strular kan man bara klistra in det igen. Du vet; markera texten, ctrl C för kopiering och ctrl V för att klistra in det.
Hade ju inte ett dugg att göra med öron, men ändå ;)
#82 Det trodde jag inte heller 
Martina
Yataz
Sitter och läser igenom dom här trådarna just nu, har intee riktigt orkat tidigare. Jag försöker ju lära mig så mycket som möjligt så stackars Aini blir väkt emellanåt när matte kommer smygandes, lyfter, vänder, vrider lägger händerna på konstiga sätt på huvudet på henne
Stackars kisse vad hon får stå ut med.

Usch, jag tycker att det är så svårt det här med öronen eftersom domarna säger så olika. Atlas var hos en domare där han fick bedömningen "öronen får inte bli mindre ". Nästa utställningen sa en annan domare, " Öronen får inte bli större än så här".
Atlas var var ca 5 år, alltså färdigväxt så det har inget med saken att göra.
Vad glad jag blev när jag hittade denna tråd och det gjorde mig aningen lugnare över min honas öron. Hon har fått bra kritik på sina öron innan och tog CAC på sin första utställning och nu för några månader sedan innan hon parades så började öronen att bli HEMSKA! Jag har inte ens vågat visa någon och fråga om detta, hur de kan utvecklas utan det är helt och hållet vad mitt omdöme är. Hon är 1 år och 3 månader och har nästan liknande öron som min skogistjej :/ Så jag ber till kattguden att öronen bättrar sig senare…
Vi har ragdoll kattungar!
www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se
Detta var en bra gamal tråd för mig! Har alltid tyckt att cleo har stora öron, men som sagt, dom kan växa till sig :) om han har en bra bredd, tycker ni att han har det?
Detta var en intressant tråd. Många fina missar.
18v skall det stå….
vilken godig isadolls :) 😍
Tack #99 😄