Tillstånd från 3:e kullen
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Från tredje kullen (per år) så behöver man ju tillstånd från Länsstyrelsen. Många har ju 3 eller fler kullar här så jag ställer frågan här…alla kanske inte har tillstånd heller vad vet jag.
Men man kan ju söka tillstånd för
"uppfödning av 3 kullar eller fler"
eller
"försäljning av katter från 3 kullar eller fler från egen uppfödning" ?
Vad är skillanden egentligen? Man behåller ju sällan alla katter man föder upp (även om man skulle vilja ibland!
) Vad blir det för följder? Kontaktad av skatteverket också (för att visa upp kvitton att man går minus och inte plus som vissa tror)?
Har alla verkligen tillstånd?
Svarar lite allmänt, den som inte har tillstånd men bedriver en tillståndspliktig verksamhet bryter mot lagen och riskerar påföljder. Dessutom har SVERAK krav att alla uppfödare följer lagen, dvs. i det här fallet följer lagens krav gällande krävda tillstånd för uppfödningen.
En skillnad i dina exempel ovan är att "uppfödning av 3 kullar eller fler" kan innefatta exempelvis fodervärd medan "försäljning av katter från 3 kullar eller fler från egen uppfödning" är som det låter, försäljning ifrån egen uppfödning.
Alla är skyldiga att spara kvitton och liknande i sin hobbyverksamhet även om du går med minus. Om du omsätter mer än 30.000 kr / år är du dessutom momsredovisningsskyldig. Dessa uppgifter ska sparas i minst 7 år. Läs gärna mer på Skatteverkets sida gällande hobbyverksamhet. Du kan med fördel lämna bilaga till din deklaration även om du går med minus eftersom du kan rulla underskott till det år du eventuellt har tjänat någon krona och därmed slipper skatta för det beloppet då du har ett rullande underskott du kan kvitta mot.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Finns det ngn uppfödare som betalar skatt/moms för sin uppfödning är min spontana reaktion?
Men om jag väljer "uppfödning av 3 kullar eller fler" måste jag inte välja "försäljning av katter från 3 kullar eller fler från egen uppfödning" också då?
Jag skulle nog kryssa i båda rutorna och diskutera med handläggaren när hon/han kommer på besök så har du garderat dig.
Hoppas verkligen att alla uppfödare spar sina kvitton och redovisar moms när omsättningen är mer än 30.000 kr, och även redovisar underskott (för sin egen del), och ev. överskott.
Jag som säljer egenplockade kottar och aldrig kommer över 12.500 kronor slipper redovisa enligt Skatteverkets broschyr. 
// David
#3 för en som är så där lagomt duktig på ekonomi… :P Vad menar du med omsättning? Är det när man har en ren vinst på 30 000:- eller mer eller är det när man har tjänat (efter utgifter) 30 000:- eller mer?
http://www.svidjas.se
#4. Den totala försäljningssiffran under ett år, så omsättning hänger inte ihop med vinst eller något i den stilen.
Säg att du har en kull på 6 kattungar som du säljer för 6.000 kr / st = omsättning på 36.000 kr. Då är du momsredovisningsskyldig. Men jag har inte riktigt fått klarhet i vilken momssats man använder på kattungar.
Har försökt få någon på Skatteverket att skriva en förklaring till en medlemstidning jag gör, men ja, det verkar som de själva inte riktigt har kläm på kattuppfödning, däremot om jag skulle sälja bär eller en "vara", då blev det mycket lättare :)
// David
Ja, egentligen så är väl merparten av alla uppfödare momsredovisningsskyldiga egentligen…
Momssatsen på kattungar är precis som på hundvalpar, hästar och andra djur 25%.
Alla uppfödare som säljer kattungar för sammanlagt mer än 30 000 kr på ett år är momspliktiga, annars säljer de "svart". De flesta uppfödare som tar 2 kullar per år kommer upp i denna omsättning.
De är momspliktiga även om de går back på uppfödningen och även om de har uppfödningen som hobby.
Så snälla uppfödare! Träd nu fram och gör er uppfödning "vit", momsregistrera er och inkludera momsen i era kattungepriser. Allt annat är olagligt.
Jag tycker att det är konstigt att inte SVERAK informerar sina uppfödare om detta?
Svidjas: det är när du sålt katter för mer än 30 000 kr tillsammans på ett år som du är momspliktig, alltså inkomsten från försäljningen INNAN du dragit bort några som helst utgifter. Spelar ingen roll hur mycket du går i back på uppfödningen. Du är ändå skyldig att betala 25% av försäljningspriset i moms på varje såld kattunge. (Om du vill följa lagen, och det tycker jag man som SVERAK-registrerad uppfödare ska göra.)
#8 Ok, bra att veta, lär inte hända i år iaf så och inte hänt hittintills men
Får väl kontakta skatteverket när det händer så man får tag i rätt blanketter.
Varför nu jag Inte skulle vilja följa lagen 
http://www.svidjas.se
TS: Glömde svara på din sista fråga: ja, jag har tillstånd.
Blir inte klok på detta….går du in på skattemyndigheten så kan jag inte hitta det du beskriver, det här med moms ……det jag hittar är att du betalar egenavgifter på det du går plus…
Momsreglerrna har ändrats sedan inlägg #8 skrevs. Den där gränsen på 30000 finns inte längre. Så den moms alla betalat in tidigare år, när de sålt 5 kattungar, är det inte längre säkert att man behöver betala in. ;) Däremot är all vinst fortfarande skattepliktig. :)
Fick även fram att alla bedöms individuellt….luddigt är detta…. tack för uppdaterad info….man blir ju lite kluven…. 😄