En eller två?
Hej på er! Jag skulle gärna vilja ta del utav era åsikter i detta. Det är så att jag har en Ragdolltjej på 6 månader hemma, och jag är i valet och kvalet att skaffa en till. Jag jobbar heltid måndag-fredag vilket betyder att hon är ensam 8-9 timmar varje dag, men på kvällarna är jag nästan alltid hemma och ägnar mycket tid till henne, likaså på helgerna. Hon är inte direkt någon kelkatt, alltså hon vill inte ligga i knät eller så men är gärna med mig precis vart jag än är. Och vi har alltid en liten stund på morgonen då hon vill gosa, annars så är hon ganska självständig. Men uppfödaren till henne ska ev ha en till kull i februari, och jag börjar fundera på att skaffa en kompis till henne. Just för att hon ska slippa vara ensam under dagarna, och jag har bestämt mig isåfall för att skaffa en hane. Men, jag är orolig för att det inte kommer funka? Tänk om dom avskyr varandra? Eller att min nuvarande tjej inte alls vill gosa med mig längre om hon har en kompis? Och när jag hälsade på min tjej innan hon flyttade hem så var hon en av dom kattungarna som höll sig för sig själv, men när hon väl flyttade hit så blommade hon verkligen ut och har energi till tusen, är rädd för att hon kommer dra sig tillbaka? Förlåt om mina frågor är dumma men det är sånt jag funderar på :) så, vad anser ni? Tror ni att hennes liv skulle bli bättre med en kompis? Har ju läst att ragdolls inte gärna är ensam. Och jag skulle tycka att det var mysigt med en till, bara om det blir bra för Felice också! Så kom gärna med alla era åsikter och tankar, och gärna tips på hur man kan göra på bästa sätt om jag nu skaffar en till, så att förutsättningarna för att dom ska fungera ihop ska bli så bra som möjligt :)
Rent spontant låter det inte som att hon är så intresserad av en kompis, men du känner henne bäst! Jag går i liknande tankar också till min kille, och jag har bara haft honom i några dagar. Jag tror de flesta katter trivs två och två, men att man bör lära känna sin katt innan man tar några beslut. Vet flera som skaffar en katt till för att de själva vill ha en katt till, och sen har katterna hatat varandra
Skulle du inte kunna fråga din uppfödare om du fick ta en kattunge på "prov"? Så om dem inte fungerar ihop så får du lämna tillbaka den. :)
Tack för ditt svar! Det är precis så jag tänker också.. Det är ju så svårt! Men har alltid så dåligt samvete när hon är ensam hela dagarna :( men jag har pratat med uppfödaren och skulle det inte fungera så får jag lämna tillbaka kattungen, så det känns ju bra i alla fall! :)
När Emmy var ensam var det tydligt att han tyckte det var jobbigt. Han klagade ljudligt och blev desperat klängig när jag var borta mer än 4h på en dag. Så han fick en kompis och blev mycket mer harmonisk efter det :) (han ska fortfarande promt ha massa morgonkel, och vill bli kliad på magen med jämna mellanrum, så han har inte glömt av matte :D) Jag tror det märks om katten behöver sällskap och det kan ju bara de som lever med katten se. Sen tror jag att många (men absolut inte alla) katter kan acceptera och rent av uppskatta sällskap av andra katter även om de inte behöver det. Förutsett är katterna får en god introduktion, tid att lära känna varandra, och har kompatibla personligheter :) och det är alltid tryggt att ha uppfödaren i ryggen under den första invänjningsperioden så att det inte blir panik ifall katterna verkligen avskyr varandra. (jag hade en månad "returrätt" inskriven i överlåtningskontraktet när jag tog över Ponyo, för att vi skulle få en chans att kunna utvärdera huruvida det var troligt att de skulle gå bra ihop, vilket de gjorde. Det var dock inte förrän efter typ ett år jag skulle säga att dom var polare. Tror det brukar gå fortare när det rör sig om kattungar och inte vuxna, timida, hyperkänsliga primadonnor ;) ) Gammeltant Wilma (huskatt) har varit ensamkatt hela livet, och är mycket nöjd med det :p
Tusen tack för ditt svar! :) det är nog som du säger, att även om de inte blir bästa vänner på direkten så har dom i alla fall sällskap av varandra, att det alltid finns någon hemma :) men tänkte på att jag jobbar heltid så sitter det ju alltid en klump i magen när man vet att hon sitter där hemma själv :( så det lutar nog mot en kompis! Tack för att ni tar er tiden att svara! :)
Med tanke på tiden som din katt är ensam, så tror jag också på att en kompis kan vara bra som sällskap och stimulans. De flesta katter brukar fungera bra med annan katt (eller hund).
Jag tror också det, så har nu bestämt mig för att det ska få flytta in en ragdoll hane hos oss! Så håller tummarna för att kullen som kommer nu i november hos Felice uppfödare innehåller en liten kille till oss :)