Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett01-medlemspresentationer
Läst 2163 ggr
[Garntroll]
0

Ny på sajten

Hej. Ny här. Kvinna i medelåldern som bor ensam i en lägenhet i Dalarna. Vill ha katt igen och jag har nu fastnat för Ragdoll. Hade tänkt skaffa katt våren eller sommaren 2016. Jag är ute efter en lugn katt som funkar bra som innekatt. Jag är förtidspensionär och är hemma hela dagarna. Vet att det optimala är att ha 2 st som håller varandra sällskap men som det ser ut nu så blir det bara en som får stor tillgång till mig som ägare.

Jag har haft katt tidigare så jag vet som krävs. Vaccinering , kastrering och kattförsäkring. Ragdoll verkar vara en lättsam ras som vill vara med överallt men som inte är så mycket för att klättra på väggarna. Jag hoppas kunna lära mig  en massa om denna ras via denna sajt.

Skorpion76
0

Välkommen hit!

** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

[Garntroll]
0

Tackar

[HundochKatt]
0

Välkommen! En ragdoll är ett jättebra val och jag tror säkert att det går att ha en utan ett andra kattsällskap, bara man aktiverar den och håller den sällskap som du kan göra. Och skulle det vara så, så är det ju inte svårare än att skaffa en till katt som sällskap.

[Garntroll]
0

Tack! Precis min tanke.

Lena129
0

Jag ångrar ofta att jag köpte nr 2. Katter är ju i grunden ensamlevande djur. Tror min första hellre hade velat vara ensamkatt. Själv trivdes jag bättre med bara 1 också. Fick mer kontakt med min katt och den var mer personlig. Ibland blir han jättetrött på katt nr 2 och det blir bråk. Nej 1 katt hade definitivt räckt för mig.

//

Lena

[Garntroll]
0

Jag tänker börja med 1 st först så får jag se. Kan nog vara så att i min lägenhet kan det räcka med katt. Vissa individer kräver stort revir.

[Garntroll]
0

Nu har jag tagit första steget. Skickat epost till 2 uppfödare. Den ena verkar ha en kull på gång.

[HundochKatt]
0

Lycka till i sökandet efter en Ragdoll! 👍

[Garntroll]
0

Tack.

[Garntroll]
0

Jag använder denna tråden till att ställa lite frågor. jag tänker innan jag köper och får hem en ny polare så vill jag skaffa utrustning jag saknar.

Kattlåda

Transportbur

Klöspelare

Vattenskål

Klotång och mirakelkam

Dessa saker vet jag direkt att jag saknar. Matskålar finns efter min gamla katt. Det jag vill veta är tex hur mycket klättrar en Ragdoll egentligen? Visst det är olika från individ till individ men generellt. Funderar på hur stor ställning man ska skaffa. det är ju en katt det blir frågan om först och främst.

Och Ni som ger katten Barf, variera ni den med tex Mjau blötfoder? Funderar nämligen på att göra något sånt. Tänker försöka undvika torrfoder då jag läste i artiklarna om att det ej var bra till katterna. Jag gissar då att tex majs och svamp som vissa kan gilla inte heller är ok i det långa loppet. Man vill ju ha en frisk katt så långt det går.

Ominous
1

Här är det jag köpt inför min kattunges inflytt.

Klösträd + väggfäste
Sele + koppel
Två kattlådor 
Skopa för kattlåda
Kattsäng
Transportbur

Borste kamm mm
Shampoo + balsam
Klotång
Trimmer
Fästingborttagare

Catit foderlabyrint
Catit dricksfontän
Kattgodis
Bozita kitten kattmat
kattsand

Sen självklart en del leksaker, bland annat laserpekare. Även ett halsband och stansad ID-bricka, men är ingenting jag egentligen tänkt använda, bara kul att ha.

Ang träd så klättrar generellt inte ragdolls överdrivet mycket. Jag satsade på en hängmatta, och någon sovplats en bit upp. Denna köpte jag.

http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/medelstora_klostrad/medelstora_klostrad_hojd_upp_till_140_cm/467466

I wish I could write as mysterious as a cat

[Garntroll]
0

Tack för tips.

Sanjica
0

#10.   Jag använder både Mush Barf Basic cat och Mjau på tetra. Funkar jättebra. Barf Basic är bara ett kompletteringsfoder, så om du vill använda dig av deras produkt, så tillsätt Mjau blötfoder. Annars kommer Mush Vaisto Cat lanseras 1 nov, för kattungar. Jag kommer med tiden använda mig av HundochKatts Barf recept som du finner här, och som du inte behöver tillsätta Mjau med. http://ragdoll.ifokus.se/discussions/5572021f8e0e747f8f0002c5-barf-och-barfrecept?discussions-13

Om du vill lära dig mer om katters näringslära (du kanske vet redan men om det är aktuellt), är detta intressant läsning (om än med mycket text, men spännande om man är nyfiken.)

Min raggis klättrar inte så mycket på sitt klös träd, det är medelhögt. Hon kan välja en sovplats och vässa sina klor. Annars väljer hon hellre sova nära en i exempelvi soffan, eller vid ett fönster. Mitt klösträd ser ut såhär. http://ragdoll.ifokus.se/discussions/5572021f8e0e747f8f0002c5-barf-och-barfrecept?discussions-13

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Jämtlänning
0

Hej och välkommen :) önskar dig lycka till med den lilla när du får hem den :)

[Garntroll]
0

#13 du postade samma länk 2 gånger 😉

#14 Tackar. Den uppfödaren jag haft kontakt med väntar en kull i slutet på oktober. Skulle ev bli en katt klar i slutet på januari. då är dom 12 veckor.

Sanjica
1

#15  Sorry, tydligen gjorde jag det. Här kommer en bild på klösträdet, taget från Zooplus. http://www.zooplus.se/feedback/shop/katt/klostrad_klosmobler/populaera_klostrad/stora/407999

Lycka till med ditt val av kattunge. Du kommer inte ångra dig kan jag lova dig, rasen är underbar. 🐱

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

[Garntroll]
0

Tack. ska kolla in den där sidan lite mer. Verkar vara en webbshop.

[HundochKatt]
1

Jag Barfar ju min raggdoll i huvudsak, men har alltid Mjau på tetra hemma som jag kan servera om jag glömt tagit fram fryst mat, det inte hunnit tina eller om jag tagit fram för lite. Det går alldeles utmärkt att komplettera dem båda tycker jag.  Lite olika smaker brukar jag ha hemma.

Torrfoder är tabu hos mig och som godis så torkar jag tex. kycklinghjärtan som är favoriten här. Det enda torra han får så att säga.

[Garntroll]
0

Fick tag i en gratis transportbur hos en  som inte längre hade katt och ville bli av med sin bur. Den räcker till så länge katten är kattunge i alla fall. Så det är ingen brådstörtande panik med den.

Såg på uppfödarens hemsida att nu hade 5 ulltottar fötts. 4 honor och en hane. Jag har önskat en hona. Så någon gång i slutet på december kanske man kan åka och kolla in ullisarna. Jag tänker ta kontakt med uppfödaren i början på december och bestämma en ev tid.

Ska försöka komma iväg till Dollar Store eller linande för att handla vattenskål , och annan utrustning som inte behöver vara så skitdyr. Transportbur bör man lägga en slant på då den ju bör hålla ihop. Får nog skriva en inköpslista. Får se om jag hinner få tag på allt till Januari eller om jag ska vänta till senare under året. Nu blir det max 2 kullar/ år hos denna uppfödaren så vi får se om det blir fler nästa år.

Jozie03
0

Välkommen hit!! Lycka till i letandet efter din framtida kattkamrat :-)