Viktiga frågor till säljaren.
Hej!
På söndag ska jag åka iväg och kika på en ragdoll. Hon är jätte fin! 4 år, kastrerad. Hon har stamtavla. Och har ställts ut när hon var yngre. Har cert. Jag är jätte glad att jag fann denna katt. Har saknat en ragdoll i mitt liv! 😃
Men till det viktiga. Vad ska jag komma ihåg att fråga säljaren? Det viktigaste för mig är att veta om katten har varit sjuk m.m. Ja, jag behöver lite tips.
Kan ju vara bra att fråga vaccinationsboken, där står det vilka vaccinationer han fått och när :)
Här är några frågor som kan vara bra.
1. Hur gammal var katten när säljaren köpte henne?
2. Kontaktuppgifter till uppfödaren (se till att uppfödaren får info om att katten omplacerats till dig).
3. Har katten en veterinärvårdsförsäkring och livförsäkring, vilka i så fall? Om de passar dig kan du be om att få ta över dem.
4. Har katten haft kattkompisar i säljarens hem och hur har det fungerat?
5. Har katten besökt veterinär (varför) och medicinerats för något? (tål katten t.ex. Metacam?).
6. Har katten varit/ är katten van vid att vara utomhus? På vilket sätt?
7. Vilken mat är katten van vid? Är hon matglad eller kräsen? Har hon känslig mage?
8. Hur ser lådsituationen ut som hon är van vid? Antal lådor, typ av lådor, sandsort? Har hon någonsin kissat eller bajsat på fel ställe?
9. Var brukar hon sova på natten?
10. Har hon några favoritplatser i hemmet? (ett särskilt klösträd, en särskild koja, en hylla, uppe på ett skåp?) Beroende på hennes preferenser kan ni försöka återskapa dessa i ert eget hem.
11. Finns det något säljaren märkt att hon är särskilt rädd för? (barn, hantverkare, dammsugare?)
12. Hur vill hon bli klappad, gosad med? Har hon några särskilda vanor när hon blir på goshumör? Vill hon vara i famnen/i knät eller bredvid?
13. Vilken typ av leksaker föredrar hon?
Sajtvärd Katter iFokus
Kom också ihåg att fråga vilka kattägarregister (Svenska kennelklubbens och/eller Sverraks id-register) kattens id-märkning är registrerad i och ändra dessa så att du står som ägare och dina kontaktuppgifter syns.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för dessa tips eller vad man ska kalla det. Perfekt! Ska skriva upp dessa frågor och ta med när jag ska tinga/köpa :)