Kastrering hona
Jag har nu bokat kastrering (sterilisering? vet inte vilket det exakta ordet är för honor) nästa fredag, och jag är så nervös för min lilla bebis! Hon blir 6 månader på torsdag och väger 3,3 kg, och det är väl ungefär vid den här tiden som man rekommenderar att kastrera katter? Men behöver jag några tips som ni kan ge mig? Kommer hon må dåligt länge eller repar dom sig rätt snabbt? Hon avskyr att ha på sig tratt (vem gör inte det..) så finns det något annat alternativ? Har läst att man kan klippa iordning en tröjärm som dom kan ha på sig så dom inte kommer åt att slicka på såret istället, eller en body till bebisar, något som har provat något av dessa? Tar gärna emot erfarenheter och tips :)
nu förtiden kastreras alla katter, vid sterilisering klipper de bara äggledarna på en honkatt men vid kastrering plockas äggstockarna ut och på så sätt slipper katten hormonerna(och löp)z :) har haft sparkbyxor på vår hund(som är i samma storlek som en större katt) när hon var skendräktig, fungerade super i jämförelse med tratten som fick henne att äta och dricka alldeles för lite! Hoppas det går bre för din katt, ska försöka skicka med en bild på vår hund i sparkbyxorna också :) hon ser ut som en liten bebis med hår när hon stog på bakbenen i sparkbyxorna :)
Tack så mycket för tipset och bilden! Ska nog försöka mig på något liknande jag med :)
Inte säkert att hon ens kommer bry sig om stygnen :) min hona hatade tratten så jag tyckte så synd om henne och tänkte att jag tar av den medan jag har henne under uppsyn. Men hon var inte alls intresserad av stygnen.
Går ju att ha tratten på natten eller när man jobbar, när man inte har koll helt enkelt och skippa tratten när man är hemma :)
Jag köpte tub bandage på apoteket som är till för ben och armar på människor egentligen. Den är på rulle så går att klippa passande längd. Var rätt bra på de viset att de var som tunn bomullsväv så operationssåret kunde "andas". Den modellen jag köpte var väldigt mjuk och inte för hård stretch.
Var nå liknande som i den här länken.
https://www.medlife.se/tricodur-softgrip-tubbandage.html
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Vad skönt att höra, nu känner jag mig lite lugnare :) men vad smart med bandage! Då ska jag åka och köpa det direkt! Min avskydde tratten sist hon hade det också, hon bara satt och stirrade ner i golvet och varken åt eller drack, så vill verkligen inte behöva utsätta henne för det igen :( så tusen tack för tipsen!!
Ja vilket bra tips, behöver oxå ha något som skyddar när jag ska kastrera mina älsklingar. Byxorna tyckte jag verkade lite jobbigt då man inte alltid e med när dom springer på lådan, lättare på en hund som man går ut med 🙂. Å tratt är ju bara så jobbigt, i vägen när dom ska äta o dricka o stöter emot överallt.
Glömde skriva att jag klippte hål för benen i tub bandaget, annars skulle de bara glida ner eller upp och inte skydda operationssåret efter ett tag. Så det blev ju som en liten body :) Men det kanske ni förstod.
/Elin
#6 Vad smart! Så långt hade jag inte tänkt.. :) Börjar du att snurra vid benen då där du har klippt hål? och sen fortsätter runt magen och så? Ursäkta om frågan är dum, haha, men vill bara veta exakt hur man gör :)
Tack för bilden! Ska nog testa både och, både en tröjärm och bandage :)
Precis som #8 säger så är det ett tub-bandage som man trär på (som en tröjärm)
och inte ett vanligt bandage som man lindar runt :) men det är samma tunna väv som ett bandage, om inte tunnare och finare.
/Elin
Jag förstod det efter jag hade läst om kommentaren, det gick lite för fort när jag läste, hehe :) men nu förstår jag ju att det måste vara supersmidigt! Tack så mycket för tipsen :)
Hehe, jag det är du inte ensam om att göra ibland ;)
/Elin