Kattunge sökes
Hejsan, jag och min sambo söker efter en ny liten familjemedlem att förgylla vårt liv med! Vi vill helst ha en liten hankatt, färg och teckning spelar ingen större roll då katten enbart ska vara till sällskap. Finns det någon runt Uppsala/Sthlm som säljer för ca 6000:- för en sällskapskatt? Mer ingående presentation och vad vi har att erbjuda kissen ges såklart om vi hittar rätt uppfödare :)
Du får nog ingen Ragdoll för mindre än 8000:-. Men jag önskar dig lycka till. Hoppas jag har fel. 🙂
#1 har också det på känn, självklart kan vi lägga 8000:- på en kisse också, men finns det billigare så skadar det inte att ha kastat ut ett litet lasso.
Det kan ju finnas omplaceringskatter som kanske kan vara snäppet billigare eller hur man ska säga. Jag förstår att ni fastnat för Ragdoll. Är själv ute efter en raggis.
Är de billigare kanske de inte testar sina katters njurar och hjärta, de kanske inte testar för FIV och FeLV, de kanske sparar in på foder och ger lågbudget foder. Ja det är sådanna aspekter man också får beakta. Lycka till det är en underbar ras!
#4 ja du har säkert rätt!
Vet flera seriösa(vad jag kan se iallafall) uppfödare häromkring som tar 6500kr-7500kr, även om standarden verkar vara 8500kr. Men de har oftast bott längre från städer, kanske är vanligare att det är billigt då? :)
Men självklart bättre att ställa in sig på att betala 8500kr eller något i den stilen, och gå på vilken uppfödare man trivs bäst med :)
Jag gick på bland annat att jag ville ha någon som var aktiv på internet, som hade bra hemsidan man kunde bra information osv. Jag tycker att det visar på att man verkligen brinner för det. Fick nya bilder på kattungen under dens utveckling nästan varje dag :)
#6 jag har helt enkelt gett upp min korta jakt på billigare kisse, när allt kommer omkring är det inte så stor skillnad på summorna ändå :)
Tycker du tänker rätt! Inköpspriset är egentligen inte det stora heller, så där tycker jag inte man ska snåla på 2000kr och kanske få en katt från en mindre seriös uppfödning. Man ska gå efter hjärtat och magkänslan och inte stirra sig blind på priset.
SE*Astinis Ragdoll
Även om du säljer en ragdoll billigare än 8500 så kan dom vara seriösa människor….finns alltid orsaker….sista kattungen jag sålde nu sist sålde jag för 6500kr inte för det var nåt fel 😊 utan endast för att kattungen var 17v gammal, har funnits stor tillgång på kattungar ett tag….köparna valde mellan min katt med stamtavla och med hälsotestade föräldrar 😉 och flera som såldes för samma pris men utan stamtavla o koll på föräldrarna 😕
Tack för alla svar, här verkar det dock finnas utrymme för diskussion angående vad som är rimligt att ta för en liten katt. Men också hur omständigheterna ser ut för katten samt uppfödaren. Har hittat en lila bicolor-hane som jag ska hälsa på i början av nästa vecka hos registrerad uppfödare och allt vad det innebär. Kostar 8000:- och jag känner mig jättenöjd :) men jag har också varit i kontakt med uppfödare som tar mindre, och måste säga att dom erbjuder inte mindre saker för det eller har känts oprofessionella alls, tvärtom.
#10 Om man ska generalisera så tror jag faktiskt att "dagsländorna" ofta är dyrast. Det är inte alls ovanligt att man ser priser uppåt 10.000:- hos uppfödare som har sin första kull, där ungarna har föräldrar som en mer etablerad uppfödare, med kunskap om rasen, inte skulle använda i sin avel över huvud taget och som kanske inte ens är ordentligt testade. Så priset säger nog väldigt lite om vad man får, både när det gäller kvalité på uppfödningen, själva kattungen, och det stöd och den hjälp man kan tänkas få. Så man får helt enkelt försöka bilda sig en uppfattning om uppfödningen på andra sätt än att titta på priset, för det säger nästan inget alls. Gå på sin magkänsla helt enkelt.🙂
Alla gör som de vill, men själv tror jag på att försöka hålla nere priserna, just för att det inte ska bli så lukrativt för lycksökare och buskuppfödare att ägna sig åt dålig uppfödning.🙂
#10 och Lycka Till med letandet, såklart! :)
När man pratar pris på kattunge så kan det vara bra att veta att en del uppfödare (som jag t.ex.) är momsregistrerade och skattar för ev. intäkter. I år har jag tagit 9000 kr inkl moms för en kattunge till sällskap och då är den också kastrerad. (Priset ex moms och om man räknar bort kostnaden blir alltså ca 6000 kr.) Dvs den egentliga "intäkten" är ju betydligt lägre än en uppfödare som säljer kattungen för ex 8000 kr svart. Det kan vara bra att veta vad man jämför, även om prisskillnaden långt ifrån alltid beror på detta. :)
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
#13 Du är nog rätt ovanlig som kastrerar katten. Jag har fått kontakt med en uppfödare som tar 8000:- för en sällskapskatt men jag får kastrera katten själv. Inget problem för mig. Det är bara att göra det anser jag.
Hade oxå valt att kastrera tidigt om man bara fått tag på en veterinär som är villig att göra detta, fått veta om en i Helsingborg som gör detta som närmast mig….när det gälller att hitta köpare till sina kattungar så kännerjag att jag hellre säljer till ett mindre pris om "köparen och säljaren klaffar" ……jag brukar ta 8000kr till sällskap, men allt beror på situationen med :) Om någon har fått nys om nån mer som kastrerar tidigt i Halland/skåne så vore jag tacksam för info. Tror det enda man kan göra för att förhindra att fler ska blandras avla på våra små ❤……..