Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 2043 ggr
Siggebus
2

Jag - en ev Ragdollköpare.

Ja som rubriken antyder - jag är en ev köpare av Ragdoll men skulle vilja veta lite mer åsikter om denna ras.
Jag är förstås medveten om att frågar man på ett forum för just denna ras så får man kanske enbart positiva och euforiska svar men kanske en del av er har haft eller har andra raser också och kan se skillnader/likheter, 🙂
Jag älskar katter och växte upp med dem - dock var det mest huskatter som min far var med att rädda genom Djurens vänner.
När jag sedan blev vuxen så svängde jag om helt och sedan har jag haft hundar i stället under en period på ca 37 år.
När min senaste hund fick somna in 13 år gammal i mars så sa jag till mig själv att jag inte skulle ha fler husdjur men nu har jag alltså börjat fundera igen - fast då på en kisse.
Jag har ingen som helst erfarenhet av Ragdoll , eller någon annan raskatt heller för den delen, men rent skönhetsmässigt har jag fastnat totalt. Jag har också läst i olika artiklar, på forum och sett på tv om denna ras och det jag lärt mig där tilltalar mig mycket.
Det jag lärt mig där är att Ragdollen generellt verkar vara en ganska "cool" katt som inte stressar upp sig i onödan och som gärna hänger med på lite olika äventyr utan att den för den sakens skull blir helt "trasig" i nerverna. Kan det stämma tycker ni - generellt alltså?
Jag är själv en ganska lugn och "laidback" person som gillar att dels ta det väääldigt lugnt varvat med perioder av energi och aktiviteter och äventyr 😃
Jag tror att vare sig man ska välja hund eller katt så ska man inte gå bara efter utseende utan man bör nog ta ganska mycket hänsyn till den rasens speciella egenskaper och temperament. Givetvis skiljer det mellan individerna också men raserna har ju dock sina egna små egenheter eller hur?
Min kommande katt kommer att få en lugn uppväxt med mycket kärlek och omvårdnad men också en hel del äventyr trots att den kommer att bli innekatt.
Jag bor i lägenhet mitt i ett samhälle och utegång ensam är uteslutet men jag har en inglasad balkong där den säkerligen kommer att älska att sitta ock titta ut på ett livligt torg utanför.
Dessutom kommer jag att väldigt tidigt vänja den vid sele, för min absoluta plan är att kunna packa in kissen i bilen var och varannan dag och sticka upp i skogen som ligger 3 minuters bilväg hemifrån eller bara ta en liten kattpromenad i den lilla parken utanför mina köksfönster. 🙂
Saknar verkligen mina hundpromenader så något ditåt lär det bli även om jag veeet att en katt går i sin egen takt hi hi och att jag inte behöver gå ut 4-5 gånger om dagen i ur och skur.
Vad tror ni som har Ragdoll - är jag inne och "spånar" på en lämplig ras?

[HundochKatt]
2

För mig låter det som att rasen skulle passa dig väldigt bra. Det är som du säger en cool katt, som håller sig lugn även vid sådant som kan vara skrämmande. Med tanke på då dina promenader med katten, där man inte alltid vet vad ma kan möta på.

sophieochfelice
1

Jag tycker att det låter som en perfekt katt för dig! Jag har en ragdoll tjej som ÄLSKAR att vara ute i sele och ska jag någonstans så får hon följa med i bilen och tycker bara att det är roligt att hälsa på våra nära och kära, hon blir inte ett dugg stressad utan bara charmar alla hon träffar och leker oavsett vart hon är :) Vi går ut och går ca 1 gång om dagen i sele och det älskar hon. Så hon är som en hund fast man slipper det där "jobbiga" att gå ut flera gånger om dagen i ur och skur. Vi går ut när vädret tillåter :) Ragdolls är verkligen helt fantastiska!

hannaaa
1

Jag har växt upp med ragdoll katter. Dom är helt fantastiska.  Alla har varit jätte keliga, tåliga med barn, ödmjuka. Dom skulle vara med överallt och kika. Gå med ut på promenader, behövdes inget koppel. Vi gick, och gick vi för fort så hördes det ett "Mjau", så fick vi vänta in dom. Haha! 

Jag rekommenderar verkligen en Ragdoll. 

Nu har jag varit utan katt i över 1 år. Men har hittat en super fin ragdollhona på blocket. Men stamtavla m.m. Ja, jag har också fastnat i utseendet :)

Längtar efter att få åka dit och kika på henne :)

[Garntroll]
0

Även jag tänker skaffa en ragdoll.

Siggebus
0

Åh vad roligt att höra era åsikter! Jag är nog 99,99% säker på att det blir en Ragdoll fast jag måste erkänna att jag även gillar Brittisk korthår.
Hur är det egentligen med Ragdollens päls? Jag har läst att den inte tovar sig lätt men är det så?
Hur ofta måste den kammas igen noga? Har läst någon stans att den inte har underull och att det därför inte skulle tova sig så lätt.
Jag är van vid pälsvård för jag hade en dvärgpudel nu sist men den klippte jag ner själv och hade därför inga stora problem med pälsen.
Och badar ni era katter? Kan man tänka sig att en kattunge från en uppfödare redan har fått vara med om det?
Jag bävar lite för det där badandet för jag har minnen från när jag var liten och min pappa skulle bada en av katterna. han hade stora rivsår på armarna ha ha . 😮
Men den var nog inte så van.

Jämtlänning
1

Hej och va roligt att du du gillar just ragdollen :)

Jag har nu köpt min första kille och har haft han i ca 3 månader, han är 7 mån idag.

han jamar lite när vi åker bil, och är försiktig när det kommer främmande, men är absolut inte rädd, mest nyfiken. Han är just n cooling som mest jäser :) Visst har han sina race, men dom är inom lugnare former. Han lever med 2 hundar och det går helt suveränt bra! Bada gillas inte här,men vi försöker vänja honom vid bad.

I sele gick han sist när vi var ute helt kanon! han följde hundarna som en skugga.

ja alla ragdoll har olika personligheter men tror i det stora hela  att det helt enkelt är en coool ras :)  pälsen just nu på min är jättelätt, men vet inte hur vuxenpälsarna är

hoppas du finner din katt :)

Sanjica
1

Jag och min sambo fick vår ragdollhona i slutet av juli och vi är så tacksamma över vår nya familjemedlem! ❤️Vår första katt dessutom.

Jag tycker att den generella beskrivningen av ragdolls som man kan läsa om, stämmer in på Sockan. Hon har ett alldeles ljuvligt temperament: social, nyfiken, mycket tillgiven, totalt avkopplad likt en "trasdocka", mysig, lekfull (under lugnare former). Kort sagt är hon en människokatt utan dess like, hon älskar att vara med överallt, och nära. ❤️Sedan förkommer det säkert individuella skillnader hos ragdolls, men jag är helt säker att du inte kommer att ångra ditt val. En fullkomligt UNDERBAR ras! 🐱 Lycka till med ditt val!

"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." Hjärta

Siggebus
0

Ha ha det är så roligt för jag sitter här vid datorn och kollar på olika sajter om olika raser och växlar mellan "hmmmm…. vet inte…. Brittisk korthår är ju också en trevlig ras……eller näää jag vet inte? Kanske jag skulle skaffa en vanlig huskatt? ….eller nä men Ragdoll ÄR ju så fina och verkar så trevliga!…… eller men ohhhh DEN rasen kanske??" etc etc
Men likt förbannat kommer jag alltid tillbaka till just Ragdoll så innerst inne verkar det ju som att jag har bestämt mig!? 😃
Slutar kanske med att det blir hund igen! *fniss*
Ha ha näää det är ingen risk för det - ingen hund igen har jag bestämt mig för. Jag kommer att återgå till mina "rötter" dvs livet med katt men det är svårt när det finns så många fina.

Linika
0

Angående dina frågor om tovor och bad. Jag har behövt reda ut en liten liten tova på två år. Bada tycker jag det behövs för min raggis ungefär var tredje månad. Då har han börjat bli fet och stripig i pälsen och ser rätt ovårdad ut, dock är det bara estetisk :p När det kommer till tillvägagångssätt för bad för jag så att jag lägger en halkmatta i badkaret, skruvar av munstycket till duschen och sen sätter jag mig helt sonika med Emmy framför mig i badkaret och duschar honom. Så länge huvudet undviks och badet inte blir för långt har han inga problem med det, han verkar nästan tycka det är mysigt xD Det finns flera olika metoder för att bada katter, och det var den här metoden som funkade bäst för oss. Börjar man vänja dem tidigt brukar det gå relativt smärtfritt. Emmy hade badat en gång innan han flyttade till mig.

Lena129
0

Den ena av mina ragdolls behöver ingen pälsvård alls. Pälsen är inte så lång. Den andra tovar sig hela tiden oavsett hur mycket jag kammar. Nu har jag gett upp och klipper bort tovorna alltefter de uppstår. Det är synd om katten, det gör ont att försöka kamma ut tovor.

//

Lena

Siggebus
0

Angående bad - jag har inget badkar men man borde ju kunna fixa det i köksvasken också? Bra arbetshöjd där också ju 🙂
Har ni någon erfarenhet/kunskap om ifall uppfödarna badar kissarna innan de ska levereras?
Jag vet ju att min lilla vovve jag hade nu sist (pudel) faktiskt var van vid att bli klippt med maskin några ggr innan leverans. Inte på kroppen men nos, ansikte och tassar.
Så han var inte alls livrädd när jag själv skulle klippa senare 🙂

Linika
0

Jag provade i köksvasken innan jag gick över till badkaret, det funkade inget vidare då det var mycket svårt att skölja ordentligt. Har du en sån där kran med rörlig slang som ofta finns i storkök funkar det nog utmärkt! Får hålla koll på avloppet bara. Ragdollhår är bra på att täppa igen sånt ;) utöver sköljandet hade vi även ett litet missöde med en klo som fastnade i brunnen i diskhon. Det var mycket läskigt tyckte Emmy, men det var ingen fara tillslut. Det går så klart att lösa på nåt sätt, men bra att ha i åtanke ifall man väljer att bada i diskhon. Duschkabin borde fungera bra med :) för oss var det just den snälla sköljmöjligheten samt antihalk som gjorde det hela så mycket bättre. (samt tillreckligt varmt vatten) Huruvida katten har badat hos uppfödaren eller inte beror på uppfödaren, så det får du fråga hen :)

Siggebus
0

Hmmmm, bra påpekanden! Jag har sån där "sil" eller vad man ska kalla det som ligger i vaskens avloppshål för att fånga upp matrester etc så det borde funka för hår också. Sköljningen är förstås en annan grej - har vanlig kran.
Får nog bli duschen i alla fall - tänkte bara jag skulle slippa böja min stela gamla rygg ha ha 🙂

Snöfridens
1

Kan definitivt rekommendera Ragdollen! En hundliknande ras då de gärna möter i dörren, följer dig från rum till rum för att hela tiden vara med. Supermysigt lynne! Jag duschar mina katter var tredje månad med Espree energee plus/silky show. Busenkelt och inga rivmärken. Som uppfödare så badar jag ungarna minst tre gånger med enbart vatten och en gång med schampoo innan flytt samt klipper klor, för att de ska vara vana vid sådant när de kommer till nya ägaren. :)

Linika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till vänster diskhons sil, till höger badkarets sil. Trots silen i badkaret är mycket bra på att fånga upp hår slinker en del igenom. Anledningen att jag sitter i badkaret med katten när han dushas är att jag inte heller orkar böja mig så mycket, trots att jag har en ung och frisk rygg :p jag har sett bilder på spännande tvättställningar för katt, som bygger på att en balja med hål står på en lagom hög ställning. Jag vet ju inte hur du bor och om det skulle passa för dig eller inte,men det kan ju vara värt att kolla upp :)

Siggebus
0

#14 Det där lät bra med all hanteringsträning! Synd - jag såg ni fanns i Göteborg och jag är inte så glad för att köra för långt :)
Men kanske de flesta andra seriösa uppfödare också tränar de små med "bad" och klor etc - de flesta vill ju säkert underlätta för både köpare och kattungar 🙂
Har hittat en uppfödare i Helsingborg och det är bara ca 1,5 - 2 mil dit så får se om jag kontaktar dem och hör vad deras planer är 🙂