Frågor om kattunge
Om drygt två veckor får vi hämta hem vår lilla kisse (han har inget namn än). Nu har jag lite praktiska frågor. Någon som har erfarenhet av att ta över en försäkring på katten? Och om man kan ändra försäkringen? Även hur man ändrar ägare efter att katten blivit chippad? Sen undrar jag hur ofta ni badar era katter? Har hört från en uppfödare att en gång i månaden är normalt i början för att katten ska vänja sig. Jag själv tycker detta låter rätt mycket och det borde va lite ohälsosamt för kattens hud och päls. Medan andra har sagt 1-3 ggr om året, vilket är en rejäl skillnad.
Om kattungen redan har en individuell försäkring så får du försäkringsnumret av uppfödaren, och kan göra ändringar i samband med att du tar över försäkringen. I praktiken får du nog ett nytt försäkringsnummer, i vart fall hos Agria. Om uppfödaren har ett försäkringsombud så kan uppfödaren ordna så att försäkringsombudet tar kontakt med dig innan kattungen flyttar, så blir allt jätteenkelt. Det kan vara en fördel att behålla samma försäkringsbolag, bland annat för att slippa karens och att olika försäkringsbolag inte kommer överens vid eventuella dolda fel.
Vem som är ägare till katten styrs egentligen helt av köpekontraktet, men uppfödaren ordnar blanketter för ändring av registrerad ägare hos Sverak, om kattungen är registrerad där, och ändring av ägare i ID-registret. Chipnumret får du troligen på små klisterlappar av uppfödaren, och de sätts på blanketterna innan de skickas in.
Angående bad så har jag haft en ragdoll som inte badat en enda gång på nästan 10 år, och som ändå håller sig fräsch och fin i pälsen. Det beror helt på vilken päls de har, hur de sköter den, och hur stressande de tycker det där med badandet är. Men självklart kan man bada även om det inte behövs, för att vänja katten, fräscha upp, eller hjälpa till lite med att bli av med dött hår. Det är ingen fara med hud eller päls i så fall, många utställningskatter badar så ofta.
Lycka till! :)
Ska du inte ställa ut katten behövs normalt inga bad. Det finns dock en fördel att vänja vid bad eftersom det kanske fastnar bajs och annat i pälsen enstaka gånger som är lättare att bada bort. Jag har haft katter i 19 år och än har jag dock aldrig badat någon av dem.
Min katt är utekatt så han duschas med schampoo 2-3 ggr om året, oftare om han är smutsig o äcklig.
Kan vara bekvämt att träna in duschning tidigt. Jag gjorde det redan när min katt var kattunge.
Han är van vid dush strålen men han är lugnast i ett bad.
Tack för nyttiga svar!