olydig katt
Hej, jag och min sambo har en ragdoll hane som nu är strax över ett år och vi behöver hjälp! Vår katt lyssnar verkligen inte på oss, han hoppar upp på bord och bänkar hela tiden fast han vet att han inte får. Vi har prövat med att "pyscha", stänga ut honom från rummet en kort stund när han gjort nåt dumt och med vattenspruta men inget fungerar.
Är det någon som varit med om detta, vad har ni gjort? Eller är det nån annan som har tips?
Är han kastrerad? Har det alltid varit så?
Ja på båda frågorna!
Min första tanke var nämligen tonårsfas, men då vet jag inte riktigt, hoppas fler kan svara🙂 Kan han vara understimulerad?
Din katt är inte olydig. Han är en katt. Väljer man att leva med katt får man acceptera att de har behov av att ta sig upp från golvnivå och anpassa sitt hem därefter.
Sajtvärd Katter iFokus
Instämmer med OberonsMatte. En katt är inte en hund som man kan uppfostra på samma sätt. En katt gör som den vill, fast de vet att vissa saker är förbjudet. De testar också en hel del för att få uppmärksamhet.
Har själv en katt som tycker att han fått vara ute för kort stund på min uteplats och då ska han upp i fönstret och klättra i blomkrukorna, riktigt envis måste jag säga. Det är bara att gilla läget med en katt. 😉
#4 #5 Det stämmer såklart men… Det brukar gå att lära katter att de inte får göra något. Mina hoppar aldrig upp på köksbänken. Men som sagt, finns det höga platser i de rummen som katter får vara på? Och kan han vara understimulerad?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
På tal om att lära sig, tycker jag att det är rätt roligt att vissa kan lära sina katter det här. Men lite onödigt är det väl med bärandet av skjortan?!
"Ett hus utan katt är som en säng utan kudde." 
#4 Håller med dej 😊 En katt går inte att styra över som en hund…sen är det även så som jag själv upplevt, vissa Ragdolls kan vara väldigt envetna av sig😉 vill den lära sig så gör den det…annars struntar den i det…. och tror oxå att bra tillgång till klösmöbler och aktivering, leksaker m.m. kanske att man erbjuder nåt annat som är positivt, man förstärker det positiva sakerna….sedan är det ju så att ragdollen älskar att ligga på köksbord bla. den vill ju vara med där du är….😄
För det första katter är inga hundar så sluta försöka uppfostra den därefter. För det andra katter är djur som vill se världen ovanför marken därav vill de hoppa upp på saker. Sätt upp hyllor på väggen så katten har olika utkiksplatser
Har man alternativa platser för katten att vara på i närheten av de platser man inte vill ha katten på kan man börja sätta in vettigare åtgärder. Att bara ge en katt ett nej skapar en duktig ögontjänare. Finns det en egen plats för katten att vara på som den får beröm för att vara på är det lättare att få den att känna oönskade ytor ifred. Vattensprutor gör att katten förknippar er med obehag. Hjälpmedel som är mer effektivt är sådana som ALLTID är där när de behövs. Dubbelhäftande tejp är otrevligt att gå på. Folie är otrevligt att gå på. En bänk täckt av typ petflaskor eller annat är otrevligt att gå på. Funkar inte sånt kan en rörelseaktiverad luftspruta vara otrevlig. Allt detta gör att platsen är otrevlig, och inte ni. Men det förutsätter lite att det finns plats för katten att vara om är ok, som en klösbräda bredvid bänken eller bordet. Personligen tycker jag att det är mer jobb än det är värt att försöka hålla katterna borta från några ytor.
Att sätta dubbelhäftande tejp, aluminiumfolie eller en mängd petflaskor på köksbänkar är säkert inte bara otrevligt för katterna; personligen skulle jag inte kunna tänka mig nåt sådant i mitt eget kök! Inte heller rörelseaktiverade luftsprutor! Varför inte acceptera att katter är som dom är - läs tidigare inlägg i tråden, av OberonsMatte, HundochKatt och pimey…. börja betrakta katten som en kär familjemedlem och inte någon man ska bekämpa som om den vore något slags besvärlig ohyra.
Katterna går upp på matbordet när köket är tomt på människor ändå, så jag har väl gett upp mer eller mindre men vi försöker iaf ha det kattfritt på matbordet när mat tillagas. Det är ju lite av en hygienfråga också.
Nelson är sällan uppe på bordet längre, ibland använder han bordet för att gena till fönsterbrädan men Samuel han liksom tycker "Här är ett bord, jag är katt och därför är jag på bordet. So what?" :-)
Nelsons fotodagbok ^^
Kan man förutsätta att det finns en klätterställning i huset? Annars kanske det är dags att skaffa en sådan. Men som många andra sagt så skaffar man en katt så ska den ha hela hemmet tillgängligt. I mitt hem är det bara garderoberna och klädkammaren som är Big No. Köksbord under måltid är kanske inte lämpligt men då får man nog stå ut med att plocka ner katten från bordet.
Vi har faktiskt lyckats lära vår Ragdoll vad Nej faktiskt betyder (tror vi i alla fall)😉. Vi har varit riktigt envetna med att lära honom detta liksom ordet Vänta. Det har gått bra men han har då så klart även gott om plats för sina egna aktiviteter där han kan vara och klättra, busa, mysa etc. Han vet nu att ett nej betyder att han inte får T.ex. klättra på diskbänken och spishällen (när vi ser på) inte vara på matbordet ( för utom när han måste gena över hörnet för att komma till nästa stol) samt att han inte får klättra in i garderoben etc. Ja ni fattar kanske att han fattar att han får mest belöning av att göra oss nöjda när vi ser på och att han gör lite som han vill när han tror att vi inte ser 😃😃 men det gör väl inte så mycket, eller? Han är ju väldens gulligaste och vi gillar att skämma bort honom. Jag tycker att alla katter borde ha det så, de är ju just katter. Fast ordet vänta är väldigt vikigt för honom. Vi ber honom vänta när han ska få sin "kvällsmat". Han har alltid torrfoder framme och får lite smaskigare mjuk mat av hög kvalite' på kvällen. Vi gillar inte att han "begraver" sin nos och hela ansiktet i skålen samtidigt som vi försöker lägga upp till honom, det blir så jobbigt att tvätta all lång päls, 😉 så då har vi lärt honom att om han sätter sig fint framför skålen så går det fortare för oss att lägga i lite godsaker i skålen och sedan säger vi varsågod när vi är klara och han kan börja äta. Vi har ändå från början när vi fick honom vid fyra månaders ålder börjat träna in detta och det har han faktiskt lärt sig jättebra. Men här är det frågan om ren belöningsinlärning, "om jag väntar får jag snabbare tillgång till den jättegoda maten," inte så konstigt. Men det är precis lika lätt att träna in ovanor😉 Vilket vi också gjort. Vi tycker det är rätt trevligt också för den delen, saken är den att han kommer och mjauar efter kvällsmålet mer en en gång och vi har ju gjort det klassiska misstaget att gå med på hans " förfrågan" vid något tillfälle, alltså han har ett superminne!! Det räcker att han får som han vill en gång, sen är det kört!! Men det gör inte heller så mycket även om han kan bli lite "tjatig" ibland. Vi älskar ju honom ändå!
Glömde säga att på vår katt funkade det bäst med vatten som "avskräckning."
Mina katter vet att dom inte ska vara på bord vid måltider - förstår inte riktigt varför DET skulle vara ok..? ;) Självklart kan man lära katter olika saker, t o m encelliga djur som amöbor är träningsbara så varför ska inte katter vara det?
//
Lena
Ja, nu sa jag ju inte att han är på matbordet precis när vi äter, men även om han skulle ta en genväg över ena hörnet på bordet någon gång så gör det i alla fall inte mig så mycket. Var och en får väl göra som den vill tänker jag. Sen är det ju faktiskt en del som tror att det inte går att "uppfostra" en katt men det fattar jag väl att det gör. Ragdoll är väl också en av de raser som är relativt lätta att lära saker tror jag.