Äter inte efter kastrering
Hoppas ni kan hjälpa mig att lugna mina nerver… Min hona kastrerades igårmorse (fredag ca 8.00) jag fick hämta henne vid ca 15.00, hon kissade på sig och kräktes när vi kom hem, och låg mest, vilket jag förstått är ganska vanligt, idag är hon lite piggare, man får i alla fall ögonkontakt med henne och hon kurrar när jag klappar henne, självklart så har hon fortfarande ont. Hon är annars ganska matglad annars, men hon har fortfarande varken ätit eller druckit någonting sen i torsdagskväll, jag har försökt erbjudit mat flera gånger men hon vägrar, likaså med vatten, är så rädd för att hon ska bli uttorkad. Tänkte försöka gå till Apoteket och hitta en sån där liten spruta som man kan ha vatten i och försöka spruta in lite i munnen. Men hur länge är det normalt att dom inte äter efter en kastrering? Hon är bara 6 månader så vill verkligen inte att hon ska vara utan mat för länge.
Det är jätteviktigt att du får i henne vätska så att hon inte blir uttorkad! Du kan även blanda ut lite druvsocker med vatten och ge i munspruta (det fick fart på en av mina katter en gång när han tappat matlusten).
Om hon har tratt, ta av den tills hon börjat äta igen.
Köp hem extra god lyxmat (t.ex. Shebas tonfiskfilé i liten rund burk, den kan iallafall ingen av mina katter motstå). Om hon inte ens äter den, eller någon annan favoritmat eller godis, måste du tvångsmata henne.
Sajtvärd Katter iFokus
Tusen tack för hjälpen! Ska testa allt du skrev! Tack!
Jag har fått i henne vätskeersättning med munsprutan, har gett henne i omgångar eftersom hon inte sväljer allt, men hon vägrar att äta. Jag åkte och köpte precis all mat jag kunde tänka mig åt henne men hon nekar allt…. Veterinären har inte öppet förräns på måndag, vågar jag vänta tills dess om jag fortsätter att ge henne vätskeersättning trots att hon inte äter? Annars måste jag åka till en större klinik som ligger ca 20 mil härifrån. Självklart gör jag det om det behövs! Men skulle vilja ha lite tips bara 😞
Ger du henne någon smärtlindring?
---------------------------------------------------------
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Nej, fick inget sånt från veterinären och han nämnde inte att det skulle behövas. Brukar man alltså behöva ge det efter dom har kommit hem? :-(
Om jag vore du skulle jag ringa till den nattöppna kliniken och be om råd. Ser nu att hon inte ätit på två dygn, och det är lång tid för en katt. Fortsätt att ge henne vätska och försök med någon mjukmat som hon gillar. Det skulle ju kunna vara så att hon är väldigt påverkad av smärtan, men jag skulle som sagt ringt och bett om råd ändå.
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Tack snälla för dina råd! Jag ska ringa dit på direkten, är lika bra för jag är bara så orolig här hemma ändå. Tack för att ni tar er tiden att komma med tips och råd!
Usch hoppas att det går bra….. Låter inte bra detta…. Håller tummarna!
//
Lena
Vill bara dela med mig utav att hon har ätit! :D fick ge henne en speciell veterinärmat med extra högt energiinnehåll som var bra för just matvägran och hon åt upp alltihop! Glädjetårarna bara sprutade där i köket, haha :) så nu håller vi tummarna för att det fortsätter som det ska resten av dagen, annars åker vi in imorgon till veterinären. Men hon är mycket piggare idag allmänt också, så otroligt skönt! :) tack för alla era tips!
Så skönt att höra att hon äter. Kastrerade mina två i onsdags och då fick honan 3 sprutor med smärtlindrande med sig hem för att tas oralt i tre dagar. Det kan ju hända att hon hade så ont då att hon inte kunde äta… Men skönt att höra att allt är bra nu 🙂
Härligt att höra! 🙂
Marie / S*Asterion's
Har nya planer! 
Synd att jag inte vart inloggad på några dagar nu och sett detta! Har vart i samma sits för bara några månader sen då min hane mat- och vattenvägrade…
Jag fick panik precis som du…
Gav vatten i spruta och tillslut åkte jag och köpte nån mat med extra energiinnehåll och tvångsmatade honom.
Ringde sen veterinären igen som inte tyckte att tvångsmatning var en bra idé då hon påstod att det är lätt att katter "vänjer" sig vid att de blir tvångsmatade och inte tar ork lika lätt till att börja äta själva igen.
Slutade med att vi åkte in akut då de befarade komplikationer efter operationen.
Fick en aptitstimulerande tablett och smärtlindring (hade inte fått gett så värst mycket smärtlindring i och med att det inte får ta smärtlindring på tom mage)
En halvtimme senare i bilen hem hade jag en katt som skrek för fulla liv sådär som bara min Milton kan göra när han är riktigt hungrig ;)
Och visst var han hungrig! Vi hann inte mer än innanför dörren förrän han hade rusat in i köket och ätit upp all mat som fanns i skålen som han tidigare ratat!
Det behövdes bara en aptitstimulerande tabelett (som jag inte ens visste fanns) och smärtstillande! Stackaren hade väl förmodligen så ont… han är för snäll och cool för sitt egna bästa och visa sånt.
Men skönt att det löste sig och att hon började äta igen! :)
Det är en oerhörd lättnad när de börjar äta igen och jag kan hålla med om att glädjetårarna sprutade för mig med efter all oro! ;)
/Elin
Sajtvärd på Ragdoll ifokus
Tack så mycket för ditt svar! Det var ju verkligen ett bra alternativ att få en aptitstimulerande tablett, hade ingen aning att sånt ens fanns! Men det är ju jätte skönt att veta i framtiden, jag ska skaffa en kompis till min Ragdolltjej och då blir det ju en till kastrering längre fram, så det är jätte bra att veta att det finns lite alternativ! :) Ja det är verkligen en underbar känsla när dom börjar äta igen, ren och sann lycka! :D