Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1243 ggr
lliinnnn
2015-12-01 06:19
0

Salivering

Hej. Sedan igårkväll har mitt lilla hjärtegryn droppat från munnen ganska rejält. Emellanåt mer och ibland avtar det, jag ska självklart ringa veterinären när de öppnar kl 8, men tänkte höra här fall någon kanske vet vad det kan vara? Han är 1,5 år, äter o dricker som han ska, beter sig normalt (kanske lite avvaktande beteende men inget jätte märkvärdigt) det är precis som vatten, inget skum alls utan droppar som vatten, har kollat i munnen o tycker allt ser normalt ut.. Man blir ju orolig :(

Fabolousdolls
2015-12-01 06:33
0

Det hände en av mina ragdolls en gång och veterinären trodde då att hon hade slagit sig på hakan och bad mig känna om hon var öm eller om där fanns märken! Det gick över efter några dagar och veterinären var inte så orolig, jag asbölade och trodde hon fått en hjärntumör eller stroke, hönsmamma som jag är :) lycka till.

Mvh

Stéphanie med ragdolls på S*Fabolousdolls

www.fabolousdolls.se

Kattblogg: http://www.fabolousdolls.se/68034780

lliinnnn
2015-12-01 06:49
0

Ja okej, får hoppas det är något som bara är tillfälligt, men i vilket fall som helst så är det värt att kolla upp det! Man ser ju på honom att han själv tycker det är konstigt och slickar ganska mycket kring munnen..:(

new2ragdoll
2015-12-01 11:05
0

Vår yngsting Samuel droppade saliv hela dagen och veterinären sa att det var nån inflammation i mag o tarmkanalen; orsak okänd. Han fick ligga inne på observation under natten och fick skonkost samt sprutor mot buksmärtorna. Gick över av sig självt.

lliinnnn
2015-12-01 19:44
0

Var hos vet idag, de hittade inga fel i mun eller på tänder som jagb trodde det var. Istället röntgade de magen och såg att han hade en stor gasklocka (jätte mycket gas i tarmen som inte vill komma ut). Hon masserade han på magen lite och det kom ut en enorm fis. Vi åkte hem, och det droppar fortfarande saliv från honom. Jag skulle massera magen och ge honom katt-malt för att lätta på magtrycket. Har masserat han och en gång kom det en fis från honom.. Kan det verkligen vara därför han dreglar? Pga luft i magen? :/ Jag hoppas iallafall han blir återställd för det gör så ont i hjärtat av att se honom såhär, har storbölat jag med några gånger idag! Lilla älsklingsplutten!

OberonsMatte
2015-12-01 22:15
0

#4 Jag har läst om ett flertal fall där katter plötsligt börjat dregla kopiöst utan några andra symtom och det har även hänt några av mina egna katter. Det vanliga är att man inte hittar någon orsak och att det går över av sig själv inom ett dygn eller två. Vad det än beror på tror jag inte att det är något farligt.

Sajtvärd Katter iFokus

lliinnnn
2015-12-02 06:55
0

#5 ja efter lite googlande såg jag också att det verkade vara ganska så vanligt..men man blir ju dödsorolig, såg inte alls kul ut! Julstjärnan (den röda blomman) är ju giftig för katter, jag brukar alltid vara noga med att kolla upp vilka blommor som är ok..men missade helt julblomman..han kan kanske ha tagit sig en smakbit..? I vilket fall som så ser han ut att må lite bättre nu!