Missnöjd hane
Jag har en sällskapskille här hemma som jag är så himla ledsen över, jag vet inte vad jag ska göra med honom. Han är så vansinnigt missnöjd och jag kan inte stimulera honom på det sätt han vill. Han är tre år, kastrerad vid ungefär 7-8 månaders ålder. Världens finaste och han ligger mig så varmt om hjärtat. Han är min lilla bebis. Saken är den att han har kissat inne i stort sett sen han blev könsmogen, till och från. Oftast brukar han kissa på lådan men inland blir det tokigt. Han har en honkatt (norsk skogis) som är lite mer "normal katt". Hon har jaktinstinkt, älskar mat, älskar lek, klättrar, busat hoppar och far. Denna katt får gå fritt både inne och ute. Båda katterna avgudar varandra och är bästa vänner. Men till min Ragdoll. Han går och ropar och skriker så fort han är vaken, och vill ha uppmärksamhet. Den enda formen av uppmärksamhet han vill ha är gos. Jag ägnar honom dagligen massa gos men känner att jag inte har tid att sitta och klappa honom all hans vakna tid. Får han inte som han vill går han vanligtvis och kissar på ett olämpligt ställe som protest. Ibland för han gå ut, under uppsikt av mig eftersom han inte klarar sig ute på egen hand. Ibland älskar han att vara ute och leka, men ibland när kompisen också är ute hinner han omöjligt med i hennes tempo, och då går han och skriker efter henne sen. 50% av gångerna vi har besök hemma kissar han på deras skor. Förstås eftersom de kommer med nya dofter och går att lösa genom att de ställer skorna ute, men det är SÅ pinsamt när det händer hela tiden… Många glömmer och ställer sina skor inne ändå. Vi har precis renoverat ett nytt rum i huset och köpt ny matta - den kissar han på första dagen! Blir så ledsen. Både för min skull men också för att jag uppenbarligen inte klarar av att ge min katt ett sådant liv som han önskar. Vi har pratat om att ta bort honom för hans egen skull, men han är ju bara tre år!!! Och han är ju den finaste och mest tillgivna katt jah någonsin träffat. Har testat feelway utan förbättring. Vad gör man? Vad borde jag göra? Han följer mig som en hund vart jag än går och är den snällaste katt jag vet. Man kan göra vad man vill med honom och han litar ändå löptid på mig. Får ont i hjärtat av att han inte är glad och nöjd!
Är hon katten ute när han går och jamar inomhus?
Angående kissandet måste du även berätta hur lådsituationen ser ut.
Hur många lådor?
Vilken typ av lådor (med eller utan huv, med eller utan svänglucka)?
Var är lådorna placerade?
Vilken sandsort är det i lådorna?
Hur ofta rensas sanden från kissklumpar och avföring?
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Ursäkta särskrivningen i första meningen! Honkatten ska det stå.
Sajtvärd Katter iFokus
Det spelar ingen roll vart hon är, han ligga och sova inne bredvid honom, han vaknar och har tråkigt och då börjar han jama. 3 lådor med everclean som byts varje dag. Lådorna är placerade på i hallen, i köket och i vardagsrummet (ställen där han gärna kissar). Lådorna används instort sett bara av honom då honan för det mesta gör sina behov ute.
Är sanden parfymerad/ oparfymerad och vad är det för typ av lådor?
Sajtvärd Katter iFokus
Vanliga öppna lådor och har provat olika sand.
Problemet i sig är ju inte att han kissar utan att han är understimulerad, och jag undrar vad tusan man ska ta sig till fär att tillfredställa honom.
#6 Att han kissar på andra ställen än i lådan är ett anmärkningsvärt problem och därför vill jag försäkra mig om att det inte beror på att lådsituationen brister utifrån naturliga behov och beteenden. Att kattägare nonchalerar eller inte förstår hur viktig faktorerna är kring kattens lådsituation är (inte minst när det gäller renlighet) den allra vanligaste orsaken till kastraters felkissande och det är SÅ onödigt.
Man ska inte heller tro att katter kissar för att hämnas på något sätt. Snarare på grund av den stress som uppstår i vissa situationer och om katten redan innan förknippar lådan med obehag gör den ytterligare stressen att den blir omöjlig att använda i sådana situationer. En optimal lådsituation gör alltså katten klarar av högre stressnivåer utan att kissa fel.
En harmonisk, trygg (och frisk) katt med tillgång till en optimal lådsituation skulle aldrig drömma om att kissa eller bajsa på andra ställen än i lådan. Det är emot katters natur att förorena på nya och olika ställen i sitt inomhusrevir där den ska känna sig trygg och ohotad.
Understimulerad? Ja, kanske, men framför allt otrygg skulle jag säga om din katt.
Hur ser inomhusmiljön ut för din katt? Har ni kattanpassat så att det finns ordentligt med klösalternativ (som förutom aktivitet även ger katten möjlighet att doftmarkera när den kloar)? Finns det möjlighet för katten att ta sig upp på höga möbler och bevaka sitt revir ovanifrån? Finns det gömställen och sovplatser där katten kan vara osynlig och får vara ifred? Har han leksaker både att leka med själv och tillsammans med dig?
Hur stort bor ni och hur många finns i familjen?
Sajtvärd Katter iFokus
När det gäller jamandet kan jag jämföra med min ragdoll Oberon som också är en ganska osjälvständig katt. Han gillar att vara ute, men ser han inte mig och kattkompisarna hela tiden blir han ofta orolig och börjar jamskrika! Om yngste kattkompisen går för långt bort och jag ropar honom tillbaka sitter Oberon bredvid och ropar allt han kan han också! Likadant om jag går ut med de andra katterna och han är kvar inne - katastof och förtvivlade jamskrik vid dörren!
Min Oberon skulle nog vara väldigt olycklig, orolig och jamig om han var ensamkatt tror jag. När allt är som vanligt och alla är hemma är han väldigt godmodig och jamar i stort sett aldrig.
Sajtvärd Katter iFokus
Vi bor i hus på 200 kvm + biytor. Ja det är VÄL kattanpassat och självklart har mina katter allt vad de kan tänkas behöva. Stor möjlighet att gå undan men som sagt, min katt vill vara där jag är och det får han alltid vara. Vi är två vuxna personer i hushållet. katterna behandlas alltid med stor respekt och kommer före allt annat vilket är en självklarhet! Och nej, han är inte otrygg. Han är understimulerad och kissar i ren protest när han inte får som han vill och det jag frågar om är hur sjutton jag ska göra honom nöjd. Alternativt när nya dofter kommer till hans hem och det tolkar jag som han markerar revir eftersom han är ganska sent kastrerad.
#9 Tror du på allvar att han kissar för att hämnas på dig? Varför skulle en trygg kastrerad katt känna behov av att revirmarkera i sitt eget revir?
Sajtvärd Katter iFokus
Är det inte något lådproblem, så skulle jag ta katten till veterinär och undersöka honom ordentligt. För att utesluta något annat problem. En katt brukar ytterst sällan kissa på andra ställen än i lådan.
"Protestkissav " (somvi tycker) kan de göra om lådan inte är tillräckligt ren, då väljer de gärna annat ställe. Om det inte är något annat fel som inte syns utanpå. Tex. problem med urinvägarna/njurar.
Jag tycker inte heller att du kastrerade för sent för att han skulle börja markera revir nu som vuxen.
Är han bara understimulerad, så behöver du ju hitta något som roar honom att leka med.
För övrigt tycker jag att Oberons Matte har bra kunskaper, som du bör lyssna på.
Bra med 3 lådor prova kanske en annan finkornig sand utan parfym. Städa ordentligt med ex. urinoff där han kissar utanför lådan, annars kommer han fortsätta använda det som toalett. Gör rent alla dina lådor minst 1 ggr/mån med något bra icke giftigt rengöringsmedel. När han kissar fel ta snällt in han till lådan för att visa att du vill att han ska kissa på lådan.