Kattunge biter på allt!
Hejsan! Vi har nu fått hem en kattunge på ca 14 veckor som biter på allt! Garderob, soffa m.m. Har ni något tips om vad vi ska göra åt detta? Vi har fullt med kattleksaker, klösträd och en till kattunge på 15 veckor att leka med. Önskar det skulle finnas motsvarighet till hundben för katter. Tack på förhand!
En del kattungar kan vara så, att de gärna vill "smaka" på allt. Något som brukar vara effektivt är att smeta på på lite tabasco på de ställen som man inte vill att de ska fortsätta bita på. Fungerar på både valpar och katter.
Du kan ju ge kycklingvingar (omörade) till dina katter så har de att göra ett tag.
Petstages har en massa olika bitleksaker för katt! Finns att beställa från flera olika webbutiker.
Sajtvärd Katter iFokus
Är detta med tuggandet något rasrelaterat? Vi har bara haft ragdoll i ett halvår och jag kan inte räkna alla hörsnäckor hon har tuggat sönder. För att inte tala om alla andra sladdar, pennor, bokhörnen hon har tuggat på. Min sambo har en jobbarkompis som också skaffat ragdoll ganska nyss och det var likadant där. Och sedan läste jag om Mikael Bindefelts ragdoll, och gissa vad det stod?……ja just det - den tuggade sönder hörsnäckor!
Det skulle jag nog inte vilja påstå utan det är nog mer individuellt.
Min raggis har inte bitit sönder en sladd eller nånting , han är 8 månader idag
Min Ragdoll har inte bitit sönder något, men jag är extremt noga med att aldrig ha småsladdar liggande framme och åtkomliga. Det har min skogishane lärt mig…😉
Just i kattungeåldern är det extra skönt att bita eftersom de ömsar tänder då.
Sajtvärd Katter iFokus
Våran katt är 1,5 år nu, så hon är ju inte kattunge längre. Har faktiskt varit och köpt tuggpinne för hund och det var OK en stund. Hi hi Jag är också väldigt noga men jag har en 11 åring som inte har samma fokus. Sedan har vi fått byta och säkra huset med rätt många sladdar för att vara säkra. Man vill ju inte att något ska hända.
Väldigt individberoende skulle jag säga, min första katt tuggade på kablar från dag 1 till 17 års ålder medan varken min Birma eller Ragdoll tuggar på kablar. Birman gillar dock att bita hål på helt nya strumpor så dem gömmer jag.
Hej! Tror det är väldigt individuellt , har 2 raggisar 15 och 9 månader , kastrerade hanar, kan busa lite med någon tunn sladd men vi säger tydligt nej och avleder med leksaker ( mängder) och det är aldrig några problem . Mitt tips är avled och aktivering 😊