Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 2150 ggr
sophieochfelice
0

Namn på hankatt?

Jag skulle vilja ha lite inspiration till min kommande lilla hankatt, tycker det är så svårt med namn på pojkar! Mycket lättare att komma på namn till en hona tycker jag :) så snälla ge mig lite tips på fina namn till en hane, och vad heter era? :D

Ominous
0

Jag hade samma problem, fina tjejnamn finns det gott om!

Jag tänkte efter mycket på bra litteratur, kända figurer jag gillar.  Poe(Edgar allan) var ett av top alternativen, men jag kom fram att min syster skulle kalla honom för poop hela tiden. Pluto funderade jag även på(efter katten i "The black cat") men det kändes som ett för vanligt och tråkigt namn.

Efter att jag gick och såg en livesändning av Shakespears Othello så föll det rätt naturlig för mig att döpa honom till Othello, och en sten lyftes xD

Jag är tex väldigt intresserad av religion och djurrätt, där finns det många utstående människor som kan  vara värda att döpa efter. Jag tänkte något i det temat till nästa katt. Har du inget sånt ämne som du verkligen intresserar dig av? 

Det känns ofta som att jag lägger ner alldeles för mycket energi på just namnet. Men jag har faktiskt svårt att förstå varför folk döper sina djur till så tråkiga och betydelselösa  namn! xD

I wish I could write as mysterious as a cat

sophieochfelice
0

Vilken kul historia bakom namnet! Och Othello var verkligen jätte fint! :) jag har försökt tänka ut något liknande jag med, som har någon koppling till något, men kan verkligen inte hitta på något bra alls! Men superkul att höra hur du tänkte :) jag håller med, tycker att namnet känns jätte viktigt, och man vill ju ha något lite "eget"! :) Jag tycker att Alesso och Apollo är fina namn, men vet inte riktigt om det känns helt rätt än… :)

[HundochKatt]
1

Det där med namn är ju ett gissel. Speciellt för en som mig som haft en himla massa hundar och katter och andra namngivna husdjur, så när det blev dags för min Ragdoll fick jag allt fundera. 🤔🤪

Jag tycker ju mest om lite ovanliga namn, "som ingen annan har" så att säga (som jag känner till i vänkretsen) och när jag bara funderat ett bra tag så flög det liksom in i mitt huvud - Tootsie! (Efter filmen Tootsie med Dustin Hoffman.) Det skulle min ragdoll heta när det blev dags för att köpa en. Namnet var alltså klart långt innan, för ovanlighetens skull. 😎

Annars har mina hanar (både katt och hund) hetat Rufus (Ruffe), Simba (barnen döpte den), Sampe (min dotter kunde inte säga svansen när hon tittade på kattungarna i lådan så hon sa Sampe och då fick han heta det) Charlie, Tuffer, Frazze, Kevin, Kaiser, Yoshi… (hoppas jag inte glömt någon av pojkarna?)

Ofta har jag märkt att det blir det första man kommer liksom på, även fast man försöker smaka på flera namn.

softeyesragdolls@gmail.com
1

Varför inte nån del i det namn katten har i stamtavlan? Det gjorde jag😊

sophieochfelice
0

Åh vad roligt det är att läsa era historier om hur ni kom fram till era små hjärtans namn! 🙂 tusen tack för att ni delar med er och ger mig tips! Angående namnet i stamtavlan så heter min ragdolltjej som jag har nu sitt namn som hon fick utav uppfödaren, alltså hennes stamtavlenamn (om det ens är ett ord, haha 🙂) men den här gången vill jag hitta på något eget!

Siggson
0

Vår uppfödare döpte kattungarna efter Figurer från Kalle Anka. Våran heter Sigge och han är verkligen en riktig Sigge. (efter piloten Sigge som läspar) jag tycker du ska känna efter lite och sen döpa honom efter sin personlighet! Kanske om du har en favoritfigur från nåt program eller bok från barndomen! Alltid kul när namn betyder något!

OberonsMatte
1

Jag tycker inte att man ska be andra om förslag, för ett namns känsla och associationer är oftast väldigt individuella. När jag letar namn brukar jag titta i almanackan och kolla namnlistor på nätet (finns massor av sådana).

Ett kattnamn behöver ju inte heller vara ett människonamn  så det finns mycket man kan googla på eller associera fram, antingen genom betydelse eller bara hur namnet låter.

Oberon heter Blue Bical Junior i stamtavlan och kallades för Junior hos uppfödaren, men jag ville kalla honom för Oberon (jag uttalar det Åberån, med betoning på Å). Jag gillar namn med O i, tycker det ser mjukt och charmigt ut. Oberon är enligt gammal  folktro ett naturväsen (älvornas kung). Han förekommer bl.a. som alvkungen i Shakespeares "En midsommarnattsdröm" och det var där jag först hörde talas om Oberon. Oberon är tydligen även namnet på en av Uranus månar.

Min förra Ragdoll hette Milton, och det var för att jag tyckte om namnet och dessutom associerade till den otroligt vackra helvita hopphästen Milton som även brukade kallas "sagohästen".

Sajtvärd Katter iFokus

Junkan
0

Del av stamtavla blev det för mig.

sophieochfelice
1

Tack för era berättelser! Idag har jag tingat en lite pojke och han ska få heta Lexus :) men alltid intressant att höra vad andra har döpt sina katter till tycker jag! :)

Nellieragdoll
0

till en blå katt tycker jag silver är väldigt fint <3

Kiiwih
0

Jag hade säkert 10 namn på en lapp som hängde ovanför mitt skrivbord i många år, redo för den dagen då jag äntligen skulle skaffa ragdoll. När det nu var dags för några månader sen hade jag, sedan ganska lång tid tillbaka, bestämt att han skulle heta Sushi, och så blev det! Nästa ragdoll blir en Sheldon :) annars var Bentley en stark kandidat. Jag googlade på isländska namn, de är roliga eftersom de ofta har en betydelse bakom. Jag gillar även bilmärken och spritsorter/drinkar som inspiration. Skaffar jag någonsin hondjur så får det nog bli Mercedes (Merca) eller Madeira (Madde). För mig är det viktigt att namnet inte överskrider 2 stavelser, alternativt att det går att göra ett smeknamn av det :)

Linika
0

Min heter Emmy. De flesta säger hon till Emmy och han till min bengalhona Ponyo… :p Jag funderade en del på Azrael… Men det blev "smeknamn" på söndagsnamnet istället :)

sophieochfelice
0

Tack för att ni delar med er! :) namnet är redan bestämt nu, men ändå roligt att läsa era berättelser :)

OberonsMatte
0

#9 Lexus är fint!👍

Sajtvärd Katter iFokus

sophieochfelice
1

Tack snälla! :) Jag hade funderat på det namnet innan, och när jag träffade honom så kändes just Lexus så rätt, så det fick det bli! :D