Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1739 ggr
Swerina
0

Nybörjarfrågor:

30 januari är vår lilla hane 12 veckor och vi hämtar honom några dagar in på februari. Jag har en hel del frågor och funderingar inför livet med kattunge och katt.

1. Fungerar en "vanlig" kattlåda eller är det för höga kanter? Jag tänkte ha en sådan här, kanske om man kan ta bort svängluckan eller så i början. Hade denna funkat? Den gör säkert det… Men vill ändå vara på säkra sidan. https://www.arkenzoo.se/kattoalett-flip-cat-c74053-6 

2. Hur ofta lägger man fram mat och ungefär hur mycket? Vad jag förstått ska kattungar äta 3-4 gånger om dagen medan de sedan kan äta 2-3 gånger om dagen + obegränsat med vatten runt omkring i lägenheten. Jag tänker mat på morgonen, mat när jag kommer hem från jobbet, mat på kvällen och mat innan jag lägger mig. 

3. Hur länge räknas katten som kattunge? Om man ger mat 4 gånger om dagen och ska sedan fasa ut till färre mål … hur vet man att kattungen blivit katt?

4. Ska man hålla sig till en och samma smak i maten eller ska man ha lite olika smaker? 

5. Vad jag har förstått så ska kattungen ha begränsat tillgång runt omkring i lägenheten när den kommer. Jag tar med den i transportburen in till badrummet så den får se kattlådan. Den kommer ha tillgång till ett stort vardagsrum på 24 kvadratmeter, avlång hall samt badrummet. Dörren till köket kommer att vara stängt, likaså dörren till sovrummet. Hur länge ska det vara begränsat? När vi lägger oss på kvällen, jag och min sambo, ska vi då låta dörren till sovrummet vara öppet eller vi kanske sova i soffan? Ska vi sova i sovrummet och stänga dörren? 

6. Ska jag låta katten komma till mig själv eller ska man liksom själv ta intiativ till att plocka upp den och gosa med den? Mitt huvud säger ju att den själv ska få utforska och komma när den vill då första dagen.

Ominous
1

Jag lägger fram mat ungefär så som du beskriver det. Jag ger honom alltid mat när jag vaknar, ibland ger jag honom två påsar om jag vet att jag ska göra något efter jobbet. När jag kommer hem ger jag honom alltid mat och sen försöker jag se till att det finns mat där hela tiden. Det är nog svårt att säga vad man "ska" göra, man får gå lite på känsla. Men man som sagt försöka ge dem mat 4gånger om dagen. 

Tänk även på att ge samma mat som uppfödaren första månaden, och sen fasa över försiktigt.

Jag har en vattenfontän till Othello, så det alltid finns fräscht vatten framme. Det är den enda vattenskålen han haft sen han kom hit. Hade en vanlig skål med vatten första dagen, men tog bort den då han föredrog fontänen.

När jag fick hem Othello för snart 2månader sen så fick han undersöka vardagsrummet i 1-2timmar innan jag öppnade upp till hallen och köket. Han var självklart lite nervös och gick hukat första stunden, och försökte gömma sig under möbler. Men det gick över rätt snabbt. Rädd för mig var han verkligen inte, men jag gjorde inga närmanden första timmen heller, han fick komma till mig.

När han undersökt ett tag så försvann han. Jag hittade då honom i fönsret där han hade somnat bakom gardinen. Han vaknade till lite när jag drog undan gardinen, då klappade jag honom lite och då började han spinna. Sen blev vi soulmates <3:D

Så när han varit här i ca 3timmar öppnade jag för sovrummet och badrummet, då hade fick han tillgång till allt. Men jag bor väldigt litet på 40kvm, är säkert skillnad om man bör ännu större.

Jag har ingen aning om vad som är "rätt" att göra. Jag gick bara på känsla. Hade han varit jättenervös eller rädd hade jag självklart låtit honom vara kvar i vardagsrummet ett längre tag.

När jag gick och la mig på kvällen så somnade han i min säng, och har sovit i min säng varje natt sen dess :)

Jag tycker absolut att ni ska låta honom vänja sig vid sovrummet innan första natten. Så att om han vill, så får han sova hos er. Även om ni är främlingar kan han säkert känna trygghet hos er. Men man ska inte vänja en katt vid att sova i sängen om man senare inte tänker tillåta det. Bästa är att bestämma redan nu vad ni kommer tillåta.

Jag har satt upp en vägg-hängd kattsäng precis ovanför sängen i fotändan. Han brukar sova däribland, och sen komma och lägga sig precis framför mitt ansikte på morgonen.  :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Swerina
1

Åh, vad söt han är! När vi träffade vår när han var 6 veckor var han helvit, men han ska bli "cream" säger uppfödaren. Ska bli spännande att se honom växa. Hur ser Othello ut idag? 

Tack för dina svar! Har inte riktigt fått grepp på hur länge man ska begränsa utrymmet, men nu vet jag ungefär. Och jag ska så klart gå en hel del på känsla :) 

Vad är det för fontän du har? Har sett en del och funderat på att ha någon, men en del är så  fruktansvärt dyra så vet inte om jag vågar investera i en som inte används. 

Ja, jag är lite osäker om vi ska låta honom sova i vår säng och ha tillgång till vårt sovrum eller inte. Känns hemskt att stänga ute honom från sovrummet när han är så liten… Jag tror han kommer få tillgång till det.

Ominous
0

Han ser ut ungefär som på min visningsbild idag, han är knappt 5mån. Färgen kommer mycket senare. Nu har han bara på svansen, öronen och ansiktet. Han har även börjat få i pannan och benen, men det syns bara i dagsljus. Men Othello är röd mitted, inte cream. Tror cream är lite mer åt de gula hållet :) 

När jag träffade honom i vecka 4-5 kunde man se lite hintar om färgen på öronen, näsan och svansen.  Cream är nog mycket svårare att se, eftersom den är så ljus :)

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattskalar_fontaner/vattenfontaner_for_katter/358685
Denna har jag. Den riktigt prisvärd, är jättenöjd. Byter ut vattnet engång i veckan och fyller på ungefär varannan dag. :)

Det är rätt påfrestande att ha en katt i sängen imellanåt, speciellt en kattunge som är mycket mer stirrig :)
Ragdolls följer nästan alltid efter sina ägare , så jag tror det är svårt att förbjuda från att vara i sovrummet under natten. Då lär ni få kraffsande på dörren ;)
Men däremot kan man fixa en bra kattsäng i sovrummet som katten föredrar. Lär man honom tidigare att han inte får vara i sängen genom att flytta honom till hans säng borde det fungera bra :)

Har man ekomonim och platsen i sovrummet kan man ha ett klösträd till där, annars går det säkert likabra med en vanlig kattsäng. Men tänk på att katter gärna ligger lite högre upp och vill gärna kunna se sina ägare

Såhär sitter Othellos säng. På det sättet får han vara ifred utan att få en fot på sig under natten, samtidigt som han är nära mig. Jag har väldigt litet sovrum 1.4x3.5m, så det fanns inte så mycket andra sätt att lösa det på :)

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattsangar_kattkorgar/kattsangar/udda_kattsangar/537194
Rätt bra pris, och var lätt att montera. Fick såklart borra och plugga. Meningen är att sängen ska hållas på plats av karborreband under, men de fungerade inte alls. Men en häftpistol löste det hela :)

I wish I could write as mysterious as a cat