Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 862 ggr
albus_matte
2015-12-30 16:27
0

Sluta med torrfoder

Hej,

Nu är vår pojk 9 månader (väger strax över 5kg) och älskar att knapra torrfoder. Vi erbjuder blötmat 2 ggr/dag (Mjau eller Bozita tetra), men det är mest såsen som är intressant att slicka i sig. Samma gäller när jag bjudit på råa kycklingvingar, han vågar på sin höjd slicka på vingen och förstår nog inte ens att det är mat. 

Jag är säkert mesig och borde kanske ta bort torrfodret helt (som han ju har fri tillgång till) och testa att bara erbjuda blötmat en period men vill ju inte svälta honom. Har ni tips på övergång till att få honom att äta mer blötmat och att våga sig på t.ex. kycklingvinge? Hur många portioner blötmat/dag brukar ni ge? Jobbar kontorstider så kan inte ge mitt på dagen (därför vi haft fri tillgång till torrfoder), kan man ge lite extra på morgonen och sedan eftermiddag och innan läggdags? 

Tacksam för tips! Önskar er Gott Nytt År!

Ominous
2015-12-30 20:28
0

Jättebra att du slutar med torrfoder! :)

Jag ger min raggis på 5månader mat på morgonen och sen när jag kommer hem. När jag är hemma brukar jag se till att han alltid har mat i matskålen. samt fullt när jag lägger mig.
(Jobbar 7-4)
Min lilla var inte förtjust i mjau på konserv eller bonzita, men han ÄLSKAR mjaus portionspåsar! Har du provat dem? Finns billigt på tex öob. Finns säkert på ica och willys också, men inte alltid i storpack. Min får 4påsar omdagen ungefär.
Tänk dock på att de finns en sort med kött och en med fisk och räkor. :)

Enda tipset ang övergången jag vet är att blanda maten med varandra. Annars är det nog bara att leta och leta efter något han verkligen gillar :)

I wish I could write as mysterious as a cat

Siggson
2015-12-31 11:10
0

Min Sigge var stormförtjust i torrisar när jag fick honom och var mycket skeptisk till allt annat. Jag BARFar honom idag och då började jag med att strö över torrfoder på maten (nästan så det täckte köttet) och det gick han på. 

Sedan gick jag över i att krossa torrfoder och strö över lite lätt, bara så att han känner den lukten typ. Nu äter han allt (förutom kycklinglever som han fint plockar åt sidan).  Övergången tog kanske 4-5 veckor, så ha lite is i magen.  

Räkna också med att han kan bli lite lös i magen, det är helt normalt när man byter diet :).

Siggson
2015-12-31 11:13
0

Förresten har du en otroligt fin katt! Gott nytt år på er!