Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1206 ggr
lillaeld
0

Vikt på kattunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu är vårt hjärta drygt 16 veckor gammal, han var störst i sin kull och vägde idag in på 3 kilo slätt, kan man använda dagens vikt som en liten riktlinje för hur stor han kommer bli när han är vuxen? Eller kan han stanna av när som helst? Hans mamma är inte alls särskilt stor, och hans pappa har jag ingen koll på vikt eller storlek.

[Djupdal]
0

Han kan stanna när som helst, även om chansen/risken att han blir stor som vuxen kanske ökar en liten aning när han är stor som kattunge. Men den bästa fingervisningen om var det kan tänkas sluta får man nog om man tittar på föräldrarna, och då särskilt på deras längder och på hur pass massivt de är byggda. Inte på vad de råkat väga vid något enskilt tillfälle enligt en hemsida, för det kan variera väldigt mycket beroende på annat än verklig storlek. :)

OberonsMatte
0

Det är inte troligt att han har vuxit färdigt vid 16 veckors ålder. Här är en länk till hur normal tillväxt ser ut för kattungar. Kurvan är dock inte rasspecifik, så slutvikterna är ganska blygsamma med ragdoll-mått mätt: http://migrated.ifokus.se/uploads/b77/b7724c2ed36e548ce1796ac31c55af29/kittengrowthchart-pdf.pdf

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
0

Föräldrarnas vikter kan vara en ledtråd, men ibland kan man bli förvånad . Oberons mamma var en liten ragdoll på drygt 3kg, men hennes söner blev betydligt större. Oberon är väl ganska normalviktig med sina 5,5 - 6 kg, men hans bror väger 9(!) kg. Pappans vikt vet jag inte, men han ser inte jättestor ut på de bilder jag sett.

Sajtvärd Katter iFokus

lillaeld
0

#3 vi får se vart han landar, han är ju så ung än så länge :) men jag tror han kommer gå upp några kilo till iallafall :)