Skaffa ragdoll
Jag och sambon är inne på att skaffa en ragdoll. Katten kommer få bo inne och bli kastrerad osv.
Vi vill gärna höra era erfarenheter utav rasen :). Vi är båda uppvuxna med katter men kan erkänna att det är mycket vi måste lära oss då varken jag eller han hade någon som helst ansvar för katterna (fixa foder osv) så ni får gärna rekommendera ett bra foder, bra kattsand och olika sorters aktiviteter :).
Vi har även 2 hundar, den äldsta hunden är uppvuxen med katter så han har inga problem med dom alls, hans bästa vän är föräldrarnas katt (de busar ute, jagar varandra, katten gömmer sig o hoppar fram, så gulligt!) , yngsta hunden är inte uppvuxen med katter men accepterar dom, vill gärna buffa dom i rumpan o busa. Han står bara o skäller (försöker busa upp katten) inget mer. Slutar när man säger till.
Vi vill INTE göra ett förhastat beslut o skaffa katt redan nästa vecka utan längre framöver. Vi vill hitta en bra uppfödare o hälsa på rasen innnan vi bestämmer oss.
Så vet ni några uppfödare i Västra götalands län? Södermanlands län går också bra men först o främst Västra götaland.
Hemsida: Nivinas kaniner
Det finns två rasklubbar för Ragdoll i Sverige, RK och SRC, och de flesta seriösa uppfödarna är anslutna till minst en av dem. På klubbarnas respektive hemsidor finns uppfödarlistor, och det är en jättebra start att surfa in på uppfödarnas hemsidor därifrån, och maila de som verkar intressanta.
En del uppfödare är ganska dåliga på att uppdatera sina hemsidor, så de kan ha ungar på gång utan att det syns på hemsidan, men om det finns en länk till en facebook-sida så brukar informationen kunna vara betydligt färskare där. Att pyssla med hemsidor är kanske inte huvudintresset för alla uppfödare, men man blir ju inte sämre uppfödare för det. 😉Hur som helst så skadar det inte att maila, om hemsidan verkar lite dåligt uppdaterad.
Får ni kontakt med en bra uppfödare så får ni information om allt det där andra, och får ni inte ens svar nu från början så vet ni vad som väntar när ni behöver hjälp sen. 😉
http://www.ragdollklubben.com/
http://www.scandinavianragdoll.com/
Lycka till! 🙂
Brukar ju gå och prata med uppfödaren och komma överens om 30dagar "provtid" för att se om det verkar gå bra ihop.
Jag fick själv hem min raggis för 2månader sen. :)
Jag adopterade av Snöfridens som bor i göteborg. Väldigt litet familjekärt katteri, kände mig jättenöjd och trygg med henne :)
Hon planerar en kull till snart, jag funderar själv att adoptera en katt till så othello får sällskap.
Jag tog en tur till gekås och gjorde en beställning på Zooplus innan katten kom hit. Behövs ju många småsaker som borste, matskålar, klösträd, mm. Tänk på att det plockar på en del med alla småsaker.
Mjaus blötmat brukar nästan alla rekommendera och det finns på de flesta mataffärerna :)
I wish I could write as mysterious as a cat
Ta kontakt med en uppfödare. Vi berättar gärna om ragdolls.😊 Det finns ett häfte hos sverak att köpa om man vill. Att ha katt heter den. Mina köpare får den när de tingat katt hos mig. Besök gärna ett par katterier så du kan jämföra .
jag har 2 hundar och skaffade en ragdoll då dom verkade såååå mysiga, och ja, bättre katt kunde jag inte få.. ska skaffa en till senare då jag blev så fast i rasen:)
#4 har du hundarna o katten tillsammans när ni inte är hemma?
Hemsida: Nivinas kaniner
japp dom är i lag dygnet runt, det går hur bra som helst, jag har ett högt klätterträd dit katten kan hoppa upp så han kan vara ifred om han vill