Kycklingvingar
Hej!
Jag har funderat på att ge mina katter (1,5 år resp 6 månader) varsin kycklingvinge någon dag, då jag läst att detta ska vara bra. Men efter lite googlande har jag sett risker med just kyckling, då de kan bära på smittor, samt att kycklingbenen skulle kunna göra hål på kattens inälvor när de kommit så långt. Vad säger ni? Jag ser ju så många, många som rekommenderar det här med kycklingvingar, som inte verkar ha några problem med det. Någon i en forumtråd sa att hon gav sina katter nötkött istället för kyckling, såsom högrev och grytbitar, men är det inte just benen i köttet som rensar mellan tänderna?
Om man skulle köpa kycklingvingar, är det ett paket med exempelvis Guldfågelns/Kronfågelns frysta vingar (som sedan tinas upp) eller vad letar man efter?
Tacksam för svar! 🙂
Det stämmer verkligen inte. Om benet tillagas DÅ är det farligt men annars inte. Köp svenskt kött dvs kronfågeln/guldfågel och Tina upp det gör jag om jag inte hittar färska i affären :)
Precis! Det stämmer verkligen inte! Råa ben är helt ok att ge, men ALDRIG tillagade. Inte heller är det någon risk för smittor. Du kan köpa alla kycklingvingar eller annan kyckling, ex. Lår. Som inte är mörat. Kronfågeln och guldfågel brukar ha naturella vingar och så finns det ju kyckling bland färskvarorna också.
#2 Visst finns det smittor med rå kyckling, men det är det med det mesta rått kött. Har man dock god hygien så brukar det gå bra. :)
Dock pågår det en ganska stor debatt just nu med svensk kyckling som är smittade med ESBL, en enzym som är resistenta mot antibiotika. Så länge smittat djur och människa är frisk, så påverkas man inte av det, det är när man blir sjuk och har lägre immunförsvar, som det kan bli problem, då antibiotika inte biter på det. http://www.sva.se/antibiotika/anmalningspliktig-resistens/esbl http://www.svt.se/dokument-inifran/varldens-basta-kyckling-1
Är man rädd för att ge kyckling finns det en del andra alternativ man kan ge istället. :) Man kan ge grisknorr, oxsvans, lammrevben, kanin etc. Så länge det inte är bärande ben som knotor, märgben o dyl så går det bra!
Håll bara koll när du ger benen, ifall kissen skulle om han ha otur sätta benet i halsen…händer såklart inte ofta, men är man en nojjig matte som jag själv är så vill man ju inte ta risen. ;)
I väntan på en ragdoll... <3
Förlåt, länkarna funkade inte viss.
http://www.sva.se/antibiotika/anmalningspliktig-resistens/esbl
http://www.svt.se/dokument-inifran/varldens-basta-kyckling-1
Trots kycklinghysterin just nu så tycker jag att man ändå ska förespråka BARF före torrfoder, man kan ju ge annan fågel som kalkon istället för kyckling. Dock har jag hört att kalkonben är betydligt kraftigare o svårare för katter att tugga på. Har tyvärr inte testat det själv, mina vill inte ens tugga på ben. :P
SVA har själva gått ut med att de inte alls vill att man ska sluta med färskfoder. Det är alltså inget larm de gått ut med, även fast en del vill göra en höna av en fjäder. Själv har jag tagit nyheterna med ro… Fördelarna överväger stort över ev. Risker.
7# Ja, jag läste också artikeln så jag är inte heller superorolig. Ger fortfarande mina katter kycklinghals och vinge, för det är typ det enda ben mina katter gillar. Och jag håller fullständigt med om att fördelarna väger mer än nackdelarna när det gäller råutfodring.
Dock låter det ju inte så trevligt oavsett vilket sammanhang det är när det gäller antibiotikaresistens….vad ska man liksom göra när inget antibiotika hjälper längre?
Jag ville bara säga, även till TS, att man ska vara medveten om både fördelarna och nackdelarna, sen får var och en överväga vilken ställning man vill ta. :) Och vill man nu inte våga ge kyckling, finns det ju ett helt smörgåsbord med andra köttslag man kan ge, bara det är svenskt. :D
Såg kyckling hjärtan på Willys idag, är det något katter gillar?
#9 ja, det brukar vara poppis hos katterna. Även torkad sådan, som godis.