Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1129 ggr
thorntagg
0

Hur lång tid...

Ja, hur lång tid kan det ta innan två ragdollkatter accepterar en ny katt?? Den nya katten är en vanlig huskatt/utekatt som vi blev tvungna att ta hand om då den inte kunde vara kvar hos sin förra ägare då dessa inte kunde ha den av familjeskäl.  (Katten sökte sig hit för flera månader sedan och hade mer eller mindre bestämt sig för att den ville byta hem!) Förra ägaren ville inte ta tillbaks den, och hotade att avliva katten, varvid vi då ställde upp, och hoppades att det skulle fungera med våra två älskade ragdolls.  Kissen är en snäll och rar katt, som är mycket gosig och tillgiven, så det är lätt att tycka om honom. Han är liksom våra andra katter kastrerad. Vi bor på landet i ett tvåvåningshus, och när jag märkte att raggisarna inte tyckte om att han gjort intrång på deras utrymme, fick han ett "eget" rum i övervåningen, där han hade sina saker som sandlåda, matskålar, vatten osv. Samt en mjuk bädd att sova på. Tyvärr har det nu blivit så att hela övervåningen enligt ragdollarna blivit "infekterad" av den främmande kissen, så de vägrar att gå dit upp längre. Tyvärr, för där finns  många saker som vi skaffat för deras skull, t ex en dricksvattenfontän, eftersom ragdollflickan knappt dricker vatten ur några vattenskålar… ett stort roligt klösträd med flera  avsatser, och flera omtyckta ligg- och sittplatser.  Där brukade vi sitta om kvällarna och titta på TV, ofta hade jag en katt på var sida om mig i soffan. Satt jag i det andra rummet däruppe, framför datorn, kom ragdollflickan och hoppade upp i knät på mig och låg där och mjölktrampade och myste…Allt detta har nu omintetgjorts, och ragdollarna uppehåller sig endast på bottenvåningen.  Ibland har jag försökt stänga in den nya kissen i sitt rum nån kväll, för att raggisarna ska få möjlighet att komma upp på övervåningen, men  man får bära upp dom, och man märker att dom är rädda att den nya kissen ska dyka upp. Ragdollflickan springer oftast ner igen…  Båda raggisarna fräser och morrar när kissen dyker upp, för den försöker komma ner och undersöka  bottenvåningen också. Själv säger den ingenting utan kryper bara ihop och ser ledsen ut.  En plats som är "helig" för ragdollarna är sovrummet och min säng! Det bevakar dom och dit in låter jag inte kissen komma, då blir ragdollarna vansinniga, och krig utbryter!  Nu har det gått över en månad sedan kissen kom in i huset, och jag börjar misströsta. Vi vill naturligtvis inte att våra ragdolls ska bli "förstörda" av allt detta, och ragdollflickan är min mans ögonsten så han börjar redan tycka att vi ska försöka få djurskyddet att ta hand om kissen… Har ni några förslag på hur v i ska gå tillväga med allting??

Junkan
0

Jag hade nog försökt omplacera den nya katten trots allt. Hur tråkigt det än är.

thorntagg
0

Ja, det är verkligen mycket tråkigt, men som det ser ut nu, så  kanske det blir nödvändigt. Fast jag tycker ju mycket synd om den stackars kissen, som ingen vill ha…Han stryker sig emot mig och vill vara i min närhet; älskar att sitta i mitt knä. Men det är ju synd om de andra också…

Swerina
0

Har ni testat feliway? :)

thorntagg
0

Jag har installerat en sådan dosa i övervåningens "datarum". Det är svårt att få till det i bottenvåningen då det inte går att använda väggurtaget där den ska sitta till något annat än dosan…Men jag har funderat på att försöka få dit en dosa där också. I kväll satt jag därnere med ragdollvännerna och tittade på en annan TV, och då kom kissen in i rummet då han säkert kände sig ensam och ville vara med han också. Ragdollkatterna stirrade vaksamt på honom men sa inte ett ljud utan han fick gå in en vända och fick lite godisbitar på ett fat också utan att bli attackerad.  Senare när jag stod i köket och diskade, kom han farande rätt hastigt ifrån hallen in i köket, men då blev förmodligen ragdollkillen rädd och fräste rätt ordentligt så det blev lite rabalder.