Får inte rätt på lillkattens mage
Tänkte höra med er som vet. Vår lillkatts mage är nog lite si så där. Han har inte diarré men avföringen är så pass lös att den fastnar längst hans ben - vilket känns mindre kul när man får bajs i hela huset. :-( Han har gått på en antibiotikakur i fyra veckor pga allvarlig öroninfektion så jag trodde det var därför. Nu är den avslutad sen tio dagar sen och det har inte blivit någon förändring. Han äter enbart Mjau kattungemat och inget torrfoder. Så jag undrar om jag kanske måste pröva med annat blötfoder och undrar nu vilket? Är det någon annan som upplevt samma med Mjau - för annars är det väl ett bra blötfoder? :-)
Ibland kan det sitta i längre efter en antibiotikakur, men det borde ju ha stabiliserat sig nu tycker man ju. Prova med andra Mjau sorter. Behöver inte vara kattunge mat alls. Annars kan du prova med Bozita blötmat. Vet att det finns en del som fungerar bättre på det. Fungerar inte det så tycker jag du kan prova med Mush Vaisto Cat. Det kanske räcker med att byta ut ett mål för att magen ska stabilisera sig. Prova något av ovan, innan du ger dig på att prova andra blötmat sorter.
#1 Tack! Då provar jag någon annan Mjau till att börja med. Och sen de andra om det inte funkar. Jag har ju valt att inte ge torrfoder överhuvudtaget. Jag vet att du förespråkar blötfoder men finns det någon positiv faktor med att ge torrfoder?
Om han tålt Mjau tidigare så tror iallafall jag att magen fortfarande "bara" är i olag pga antibiotokan, och jag skulle absolut prova med någon probiotika innan jag började med foderbyten. Fortiflora eller liknande, om du inte redan kör med det.
#2 nej, det finns det inte om man tänker ur kattens synpunkt. Det är bara positivt för ägaren dvs bekvämt.
Säger som Djupdal ge probiotika om du inte redan gör det.
Då köper jag probiotika imorgon när vi ska på återbesök hos veterinären. :-)
Skulle också rekommendera probiotika. Mina kattungar som var lite risiga i magen redde upp sig med hjälp av Pro Kolin och Fortiflora.
SE*Astinis Ragdoll
Här kommer en uppdatering. :-) Lillkatten har aldrig gillat torrfoder (inte mig emot) så det är bara blötmat som gäller. Tre mån med Mjau har visat att det inte funkar. Smaken är toppen, tycker han men avföringen blir alldeles, alldeles för lös. Bozita har i stort sett samma sammansättning så den provade jag inte i första hand. Så det blev MUSH Vaisto som Hund&Katt föreslog. Vilken fest för honom (och mig!) Supergoda, enligt honom, lätta att ta fram ur frysen och framför allt, riktigt bra mat!! Nu är det i alla fall riktiga korvar i lådan, kan dock bli lite hårdare, men vilken skillnad!! :-) Supertack för hjälpen!! :-) Hälsningar, en överlycklig matte.
Det låter ju jättebra att det fungerar med Mush Vaisto Cat. 👍
Min kattunge klarar inte av Mjau kattunge blötmat, han blir skit risig i magen och lös i magen.
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke
#10 Det var samma här. Hur mycket vi än försökte så funkade inte Mjau
#11 jag ska dock testa deras blötmat fast med gelé i portionspåsar.
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke