Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 937 ggr
new2ragdoll
0

Fasa in blötmat?

Hej,

Har nyligen upptäckt ett potentiellt problem hos vår hankatt Nelson, 4 år. Vi brukar varva våtfodret när vi märker att katterna börjar tröttna lite på en viss smak, och det har alltid fungerat bra. Inga lösa magar o dylikt. Men förra gången Nelson fick en ny blötmat, så fick han diarré / lös mage i en dag. Min uppfattning är att blötmat inte orsakar problem även om man inte fasar in den, till skillnad från torrfoder. Kanske stämmer detta inte.

Ska tilläggas att Nelson blev lös i magen av ett torrfoderbyte för ett tag sedan också - vilket han aldrig haft problem med innan. Vi har alltså kunnat varva olika torr/våtfoder till katterna utan några som helst problem, och de sorter de får har de ätit innan, så det är inte något helt nytt foder de får så att säga. Vi varvar alltid mellan samma sorter.

När Nelson blev dålig pg a (??) torrfodret, fasades denna in i hans befintliga foder och det uppstod inga problem. Då trodde jag det var mer av en slump att han blev lös i magen.

Men nu när han blev dålig i magen pg a våtfoderbytet, börjar jag undra lite.

Blöt och torrfoder är från Bozita.

Värsta misstanken är att han fått Giardia, vars symtom tydligen kan utlösas genom t ex stress och foderbyte men det låter lite långsökt det också.

Några synpunkter kring detta? 

Lillkillen Samuel äter allt han kommer åt med gusto utan problem.

[HundochKatt]
0

Giardia låter lite för långsökt, men man vet aldrig… 

Men min spontana tanke är att han har fått känsligare mage och inte tål dessa byten längre.  Det händer då och då att det som fungerade tidigare inte fungerar för all framtid och det finns många orsaker till det.  Tex. irriterade tarmar. 

Tänk på också att Bozita blötmat är ett väldigt bra foder men deras torrfoder är späckat med spannmål.  Ett riktigt skitfoder tyvärr. 

Ska man hålla på med byten så är det bättre att byta inom samma märke men olika smaker alt. ett likvärdigt foder med ungefär samma ingredienser. 

Bozita blötmat tex. finns det ju många olika smaker att välja bland och det kan fungera lika bra med Mjau som också finns i flera olika smaker. (Samma tillverkare).

Torrfoder, ja… måste man absolut ge torrfoder (ja, ni vet att jag är emot det) så se till att det är ett köttbaserat och inte ett spannmålsbaserat. 

Vet också att en del har fått rätsida på lite lösa magar genom att byta ut ett mål mot Barf eller blanda i Barf med blötmaten.

new2ragdoll
0

#1 - Intressant läsning, tack. Ok, så en katt kan bli känslig i magen med tiden av olika skäl. För övrigt är Nelson, när han inte får dessa diarré attcker pg a foderbyte, alltid väldigt stabil och bra i magen. Bra kvalitét på avföring. Förra diarrén löstes med Pro-Kolin och spruta med vatten för vätsketillförsel.

Visst har det uppstått funderingar kring att fasa över till våtfoder helt och hållet men Nelson har aldrig ätit sig våtfodret som sådant, utan man får göra en lös puré av det hela utblandat med vatten, och då lapar han i sig den. Är mycket tveksam till att han skulle äta t ex rått kött.

[HundochKatt]
0

Man vet inte förrän man har testat många gånger.😉 Tyvärr ger folk upp ganska snart har jag märkt men man får vara envisare än så. Och kanske locka med att smeta på blötmat, krossat torrfoder (om man nu ger det) osv. För faktum är att de flesta katter lär sig att äta rå mat, det tar bara olika lång tid. Givetvis är kattungar lättare för de är mer nyfikna av sig och inte hunnit bli beroende av torrfoder som är späckat med smakämnen. Det är därför man kallar torrfoderberoende katter för just torrfoderknarkare…

Många katter vägrar också att äta Barf/blötmat så länge de känner doften av torrfoder. Vet en hel del som först när de "kastat ut" torrfodret helt och hållet fått katterna att smaka på blötmat/Barf.

Givetvis ska man inte svälta ut katten. Men en frisk katt kan gå utan mat i ett dygn, inte längre! Är de vana att ha torrfoder framme så bygger man ju aldrig upp en riktig hunger heller för de går ju och småäter hela tiden. Så portionsutfodring är värt att testa så de hinner bygga upp hungern ordentligt.

new2ragdoll
0

# Det var en smart idé - att krossa torrmaten och blanda ut det med våtmat. På så vis skulle han ju få i sig lite mer av den köttiga delen av blötmaten istället för enbart vätskan mer eller mindre. Men då får man ta bort den oätna tallriken rätt fort antar jag, då torrmat i kontakt med vatten lätt bildar mögel.

[HundochKatt]
0

Det beror på att det finns vegetabilier i torrfodret (en del måste finnas för att kunna forma kulor) och just i vegetabilier så kan det finnas mögelsporer.