Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett03-hälsa-beteende-och-skötsel
Läst 1479 ggr
Ominous
2016-02-12 19:28
0

Gingivit??

Jag var och fick lillkillen kastrerad idag(6mån). Eftersom han haft ett underbett noterat sen besiktningen innan jag fick hem honom så bad jag vetrinären konstrollera hans tänder i samband med kastreringen. 

Jag fick ingen information om detta när jag hämtade honom, men som tur var bad jag om hans journal eftersom jag ville ha något form av kastreringsbevis. I journalen står det att underbettet var kvar, men inte blivit värre/bättre. Men sen står det "har ett litet gingivit baktill, men det har ej med bettet att göra. Rek komma igång med tandborstning".

Detta sa de alltså inget om till mig!! Vad betyder det? Är det något jag ska tänka? Hur ska jag borsta hans tänder? Någon speciell tandkräm? Tandborste?

Förövrigt glömde de också att öronmärka honom… Trodde faktiskt blå stjärnan var mer proffsiga än såhär. Har både längre dit och fick betala mer, känns ju väldigt ovärt såhär i efterhand.

I wish I could write as mysterious as a cat

LoAEmma
2016-02-12 20:47
0

Kika på katter iifokus, där finns en tråd just nu om tandborstning av kisse!
Synd att de var slarviga, ta upp det med dem!!

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

off36is
2016-02-12 21:17
0

Katter i den åldern får ofta lite rätt tandkött i samband med tandömsning. Det behöver inte betyda att din katt får problem i framtiden men tandborstning är alltid bra att vänja dem vid. Min katt har kronisk gingivit och tandlossning och jag borstar hennes tänder varje dag. Hon var ett år när hon fick diagnosen men hennes åkomma hålls i schack tack vare tandborstning.

Ominous
2016-02-12 21:28
0

Exakt sån information jag ville ha. Varför kunde de inte berättat om det på kliniken?  Jag kan ju inte veta hur allvarligt detta är, och man vill ju varken oroa sig i onödan eller ignorera något som kan vara allvarligt :(

Jag får ringa dem på måndag och fråga om detta. Om de har problem med intern kommunikation lär de behöva veta det också

off36is
2016-02-12 21:45
0

Håll lite koll bara och försök lite försiktigt börja vänja din kisse vid tandborstning. Det gör ont när tandköttet är inflammerat så man kan smörja lite med ett medel som heter aftamed, finns receptfritt på apoteket. Blir det inte bättre när tandömsningen är klar och du borstat regelbundet några veckor eller om det börjar lukta väldigt illa ur munnen på din katt får du kontakta veterinären igen. Då kan katten behöva medicin och en tandsanering. Lycka till med din kisse!

off36is
2016-02-12 21:50
0

Kan tipsa om att använda en vinkeltandborste för människor. Man kommer lättare åt längst in i den lilla kattmunnen och behöver inte dra så mycket i läppen på katten.

softeyesragdolls@gmail.com
1

Är detta en ragdoll vi pratar om? De chipmärks innan leverans och kastreringen fylls i på baksidan stamtavlan.(vaccinationskortet)

[Ellenwennberg]
2016-02-13 09:25
0

Jag rekommenderar fingertadborste, en tandborste man sätter på fingret,

Ominous
2016-02-13 09:27
0

Ja, det är en ragdoll. Ja, han är redan chippmärkt. Men jag ville ha dubbelt upp. skadar ju inte när han ändå skulle sövas att sätta öronmärkning också. :)
Kände inte till det där med vaccinationskort på stamtavlan, såg det först nu när jag kollade efter. Jag hade inte ens med mig den. Men jag har en "vanlig" vaccinationsbok som jag fick av uppfödare som jag hade med mig