Ragdoll iFokus

Ragdoll

Etikett02-allmänt-ragdollsnack
Läst 10979 ggr
Riighto
4

Vad har ni för klösträd?

Hej! Snart får jag och min lilla familj hem en raggis och han är oerhört efterlängtad. Vilket klösträd skulle ni rekommendera? Vad har ni för klösträd?

Lagavulin
2

Kattens NO1

OberonsMatte
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kattens No 1 är mest populärt här. Jag har golv-till-tak- modellen Rundetorn. Kan dock rekommendera att välja en modell med större liggytor eftersom en ragdoll oftast är storväxt, t.ex. Kattens No 1 modell Eiffel.

Sajtvärd Katter iFokus

Lagavulin
1

Dagmar

Lagavulin
1

rätt vänd bild :)

Lagavulin
0

köpte detta träd och fick vad jag betalade för ostabilt repen glesnar små liggplatser stolparna ä bara 9 cm  ä på tok för lite för större katter men kattunga tycker det är kul

Riighto
0

Okej tack så mycket då har jag ju fått några förslag. Det är inte riktigt bestämt ännu vilket träd vi ska ha. Det enda jag vet är att jag vill ha ett vitt träd.

OberonsMatte
0

#6 Ja, samtliga modeller av Kattens No 1 finns i vitt. Det går även att köpa enskilda delar/pelare när något behöver bytas ut. Pelarna är dessutom ovanligt slitstarka eftersom de är klädda med sisalmatta istället för surrat rep.

Sajtvärd Katter iFokus

[Isadolls]
0

Har både Kattens No 1 och Banana Leaf som mina katter älskar 😉

OberonsMatte
0

Mitt Rundetorn är slitstarkt, men används också väldigt flitigt av katterna..(vilket ju är meningen).

"Hörru matte, den här pelaren behöver faktiskt bytas ut!"

Sajtvärd Katter iFokus

[Skörbjugg]
2

En bra sak att tänka på när man skaffar ett klösträd, är att det är lika bra att "ta till lite" från början. Gärna ska det vara mycket klösmöjligheter och gärna så högt som möjligt. Katter gillar att kunna spana ut över sin omgivning. Själv har jag ett högt klösträd från Trixie (fixar bild sedan om intresse finns), som dock inte går hela vägen upp till taket. Högst upp finns det en sov-yta som det alltid ligger minst en katt på och vilar. :)

Riighto
0

Jag vill gärna se ditt klösträd om du har lust att slänga in en bild sen 🙂det är verkligen supersvårt att hitta ett bra klösträd. Det ska ju vara snyggt också..

Har mina funderingar och jag skulle kunna göra ett eget klösträd också men jag har en son på ett år så det finns inte riktigt tid till det så det skulle ta för lång tid att bygga klart det.

http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/stora_klostrad/stora_klostrad_hojd_plus_180_cm/314723

Funderar på ett sånt klösträd men jag vet inte om det är för litet? Det jag tänkt mig ser ungefär ut sådär fast i vitt. Den jag tänkt mig är det inget litet hål i grottan längst ner utan bara två ingångar. Vad tror ni om det? Skulle det fungera? Hanar blir ju riktigt stora.. så vill ju helst inte behöva köpa ett nytt sen för att han är för stor 😉

OberonsMatte
0

#11 Det träd du länkat till är säkert roligt att ha som lek-, sov- och utkiksplats, men verkar inte riktigt funktionellt om det är klösmöjligheten man är ute efter. Den bakre klöspelaren är visserligen lång och nås från golvnivå, men då måste trädet stå så att det blir lättåtkomligt och naturligt för katten att klösa där. När katten blir större kommer antagligen även hyllplanet på den pelaren vara "i vägen" och hindra katten från att sträcka ut ordentligt när han ska klösa.

Sajtvärd Katter iFokus

Riighto
1

#12 det är det jag hade tänkt ha den som: lek, sov, utkiksplats och sen hade jag tänkt köpa till en sån här: http://www.zooplus.se/shop/katt/klostrad_klosmobler/klostrad_stora_katter/289113

Det är svårt att hitta vita klösträd och eftersom min katt kommer att vara mestadels vit så vill jag helst ha ett träd som inte kommer se hårigt ut. Om man kan undvika det iaf 😃

OberonsMatte
1

#13 Aha, ja men då så!

Rekommenderar av erfarenhet också vita (eller åtminstone ljusa) klösmöbler!

Sajtvärd Katter iFokus

[Skörbjugg]
2

#11 det klösträd jag har är beige, men katthåret är nästan osynligt på det ändå… :) Hade visst inga bilder på min padda, så jag fotade några nu, blev inte så snyggt men man ser ju hur det ser ut liksom. ^^ Rudi satt i trädet när jag fotade och hans lilla vän Lennox smög sig med på ett hörn också, haha :)

[Skörbjugg]
0

#15 bilden ser lite konstig ut från min padda, utöver att den är på fel håll… Aja, hoppas det duger :))

Lagavulin
1

#11 trädet du länkar till är fungerar precis som #12 säger för mina katter. Bra till utkik och sovplats men som som klösträd ä det för små och korta pelare. Har tagit bort överta huset och en pelare så det blev en större ligg plats på min Än fast liggplatsera är små på pelarna högst upp så gillar min ragdoll att sova där!och min maine coon viker sig dubbel och lägger sig i huset :) Ha varit hans plats sen han var kattunge

Lagavulin
3

#13 Ett alternativ till klösstolpe kan vara en klöstunna mina katter gillar den! http://www.supercat.se/klostrad/klostunna-stor-vit.html

Riighto
2

Tack så mycket för alla bilder på era klösträd de är supersnygga! Jag gillar designen på ditt klösträd #15 och det ser ut att vara stora plattformar på trädet.

17# Katter älskar ju att ligga trångt så de tycker säkert att det är jätte mysigt 🙂Men hur är skicket på din? Har den hållt bra? Skulle du rekommendera ett sånt träd?

18# Det var verkligen en fin klöstunna :) Nu får jag nog prata med min sambo om detta, han kommer bli såå glad över att jag hittat så många fina saker att köpa 😉

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Lagavulin
1

#19 trädet är som nytt eftersom dom inte klöser på det :) Men som du sa …skulle du ha det till sov- lek och utkiks plats så funkar det! Men jag skulle satsa på ett träd med grövre stolpar och större liggplatser Blir mycke stabilare och tror man tjänar på det i längden katterna blir ju inte mindre med åren

Lagavulin
4

#19 Ok detta blir mitt sista inlägg i denna tråd men yet bara visa att stora katter kan ha nytta av små trän

OberonsMatte
2

#23 Haha, ja med lite vilja hittar katter lösningar på det mesta!😃

Sajtvärd Katter iFokus

[Skörbjugg]
1

#19 jo, rätt stora plattformar är det. Har för info lite bilder ovanfrån och närmre trädet i mitt fotoalbum (i min profil) när katterna ligger och vilar i det :)

[Olärd]
0

Har en sån där vit med svarta tassar, köpte den helt ny oupp packad för 1000kr ;)

thea_thea
0

#26 Var köpte du den, länk kanske? Men seriöst bara 1000kr? Är den bra då?

[Olärd]
0

#27 ja jag älskar den.. ska se om han finns kvar, snubben importerar saker från Tyskland tex utemöbler och djur prylar

amandahurtigh
2

Jag har detta klösträd, nu vet jag inte riktigt hur bra det skulle fungera om man har fler och större Ragdolls.
Jag har ju bara en Ragdoll, det är mest orientalerna som klänger runt!

Jag tycker i alla fall att det är snyggt och praktiskt.

http://www.supercat.se/klostrad/klosmobler/dolomit-vagghangt-klostrad.html#addedtocart

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

aloizias
0
Ragdolls
0

#11 Har ett sånt träd som du länkat till. Katterna gillar det väldigt mycket och det är oftast fullt. De klöser på det, sover och leker på det :)

Skulle dock gärna också ha ett stadigare och större "plattor" då ju ragdollkatter ofta är ganska stora. Sånadär brukar inte hålla såå länge hos oss.

Har också ett mindre som vi byggt om av vår gamla ställning och en hög och grov klösstolpe.

Anhna
4

Jag köpte ett Kattens NO1, Eiffel till mina båda raggisar i julklapp. Kan säga att de fullkomligt älskar det! Det är rejäla hyllor så de har gott om plats. Så jag kan varmt rekommendera Eiffel!

svenakesvensson@msn.com
1

Kattens No 1 "Palads"  är mycket bra.

Stabilt och rejält med grova pelare.

Vi köpte det till vår Raggis i julklapp och han bara älskar det.

Stora fina liggytor samt en hög klöspelare därtill.

Vi köpte det i vitt, men färgen är väl mer vitcreme.

Detta kan vi varmt rekommendera.

[Skörbjugg]
1

#29 hur svårt tycker du att det var att montera det trädet? Har själv suttit och tittat på några varianter vägghängda träd från det märket. 🙂

Nellieragdoll
0

jag har ett banan leaf till min 15 veckors raggis, men hon e livrädd för det, aldrig vågat sej upp i de… funderar på en klösrunna?

Zezzan81
0

Kattens NO1 Eiffel som många andra tipsat om har vi även till våra raggisar!

har 2 hanar  och det funkar super!

aloizias
0