Kattbur, liten fråga
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattburar_transport/kattburar_av_vide/316034?rrec=true#more
En liten fråga, kattburen i ovanstående länk utgår jag från inte har någon bädd inuti. Vad ska man ha för något till kissen så att det blir bekvämt? Pläd som man viker lite, hade det funkat tror ni? Blir det för varmt?
Jag brukar vika ihop en handduk som underlag, men det går nog bra med vad som helst. Rottingburar är dock varken hållbara eller praktiska. En bur i hårdplast är betydligt mer säker och lättare att rengöra.
Sajtvärd Katter iFokus
Snygg, och är säkert jättepraktisk förutom när man behöver använda den. ;) Men en vikt filt i botten funkar i alla fall utmärkt. :)
Nej :( Är den inte praktisk? Varför inte?
#3 En fyrkantig plastbur är enklare att spänna fast i bilen, eller på en vagn, och mycket enklare att hålla ren. Det kan ju hända att någon katt mår dåligt i buren, kanske särskilt om man blir tvungen att åka till veterinären, och förutom rengöringen av själva buren så håller en i plast tätt i botten, så att man slipper sanera mer än buren. Och om man har flera katter som skall ut och åka kan det vara praktiskt om man kan ställa burarna på varandra. Men klart att den funkar, jag har inte sanerat en enda gång på 10 år, och snyggare är den helt klart. :) Och i förrgår när jag satt i veterinärens väntrum använde jag min fyrkantiga plastlåda att ställa kaffekoppen och lägga kakan på, bara en sån sak! ;)
Haha super :) tack! Det kanske blir en plastbur ändå.
Denna buren köpte jag när jag skulle få hem min ragdoll. Den är värd vartenda öre! Jag såg transportburen som en investering eftersom min katt, Sushi, ofta följer med mycket hem till vänner & familj.
Denna buren har en uppsjö av funktioner. Det bästa är de rejäla hylsorna för bilbältet, samt att taket är transparent, vilket jag tycker lugnar mina katter när man ska iväg, att de inte behöver traska in i ett "svart hål". Hela den svarta "nätdelen" går att ta bort mha dragkedja så att man får en klassisk djurbädd med höga kanter, det blir tydligare vad jag menar när man tittar på bilden.
Vad gäller insidan så är kanterna klädd med, vad ska man kalla det, "fuskull". Det ligger en dyna i botten som är borttagbar, så är även "väggarna". Man kan alltså ta bort hela insidan mha dragkedja, och kanske själv lägga in en liten filt. Det blir något mer utrymme när man gör så. Medföljer gör ett axelband när det behövs. En helt fantastisk bur, som jag tror kommer hålla i många år!
Tips är dock att välja storlek Large. Jag valde Medium, och jag är något fundersam om huruvida min raggis kommer att växa ur den. Hellre för stor bur, än för liten, men det är ju lätt att vara efterklok 😃
Haha! Så roligt att din katt också heter Sushi!
Den såg riktigt bra ut!!! Den gillade jag :) Tack! Men hittar inga storlekar?
Tänk på att kattburen måste ha ett visst mått också, många burar som säljs till katter är tyvärr alldeles för små =/
Här kan du läsa mer om mått (under Undantag finns det en rubrik med Minsta mått)
https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/transporterakatter.4.207049b811dd8a513dc80001664.html
#7 Haha, ja det är ett sött namn enligt mig 😃
Jag är helt övertygad om att jag satt och valde mellan storlekar när jag skulle köpa, men det kan ha varit på en annan hemsida än ZooPlus. Men måtten står ju i beskrivningen så man får gå efter det helt enkelt 👍
Tänk på att inte köpa en för tung bur. Kan bli lite jobbigt😜